رشد انفجاری مرکادو

موفقیت در بازار دشوار آمریکای لاتین

0

شرکت مرکادو سال ۲۰۰۶ کارش را در کاستاریکا، پاناما، و جمهوری دومینیکن شروع کرد و یک سال بعد به عنوان نخستین شرکت فناوریِ آمریکای لاتین در فهرست شرکت‌های NASDAQ قرار گرفت.

شرکت  مرکادو (Mercado Libre) یک مجموعه تجاری آرژانتینی است که در آمریکا تأسیس شده و روی حوزه تجارت الکترونیک و حراجی‌های برخط تمرکز کرده است. نام این شرکت در زبان اسپانیایی به معنای «بازار آزاد» و بر اساس آمار بازدیدکنندگان شناخته‌شده‌ترین شرکت کنونیِ حوزه تجارت الکترونیک منطقه است.

این شرکت در کشورهای آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، مکزیک، اکوادور، گواتمالا، هندوراس، پرو، پاناما، اروگوئه و ونزوئلا فعالیت می‌کند و بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۶ در این منطقه ۱۷۴/۲ میلیون کاربر داشته است.
شرکت مرکادو سال ۱۹۹۹ و به دست مارکوس گالپرین در کشور آرژانتین تأسیس شد. مارکوس بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت است. او آن موقع درگیر برنامه تحصیلی دانشگاه استنفورد بود و کارش را با سرمایه‌ای که جان میوس، هم‌بنیانگذار «شرکای سرمایه‌گذاری اچ‌ام»، در اختیارش گذاشت شروع کرد.

گالپرین در ادامه سرمایه‌گذاران دیگری، از جمله جی.پی.مورگان و گلدمن ساکس، را هم متقاعد کرد که روی طرحش سرمایه‌گذاری کنند. همان سال، نام مرکادو در فهرست شرکت‌های منتخب Endeavor1 درج شد.

eBay سال ۲۰۰۱ (دو سال پس از شروع به کار شرکت) ۱۹/۵درصد از سهام آن را را خرید. این آغاز همکاری نزدیک مرکادو و غول تجارت الکترونیک بود. با اینکه eBay در سال ۲۰۱۶ سهامش را واگذار کرد، همکاری میان این دو همچنان ادامه دارد. سال ۲۰۱۷، نخستین فروشگاه مجازی eBay در راستای همین همکاری در بازار شیلی آغاز به کار کرد.

حتما بخوانید:

شرکت سال ۲۰۰۶ کارش را در کاستاریکا، پاناما، و جمهوری دومینیکن شروع کرد و یک سال بعد به عنوان نخستین شرکت فناوریِ آمریکای لاتین در فهرست شرکت‌های NASDAQ قرار گرفت.

مرکادو، در ادامه همین روند، در نیمه نخست سال ۲۰۰۸ سراغ رقبایش رفت و DeRemate و CMG را خرید و به این ترتیب صاحب درگاه‌های تجارت الکترونیک آنها، به آدرس tuinmueble.com و tucarro.com، شد.

الگو‌برداری از شرکت‌های بزرگ در همه جای دنیا رخ می‌دهد و امری عادی است؛ اما الگوبرداری از شرکت‌های موفق ضامن موفقیت نیست. توجه به این نکته هم ضروری است که نباید آشفتگی اقتصادی و سیاسی آمریکای لاتین را دست‌کم گرفت. این منطقه معمولاً ناپایدار است.

علاوه بر این، مرکادو با مشکل بی‌ثباتی بهای ارز و ناپایداری اقتصاد کلان برزیل و آرژانتین مواجه بوده است، آن هم در شرایطی که بدهی‌های اقتصادی و ناپایداری سیاسی برزیل بر فعالیت‌های اقتصادی‌اش اثر گذاشته.

با این حال، گوردون لم، یکی از تحلیلگران مالی و کارآفرینان شناخته‌شده این منطقه، می‌گوید: بازار تجارت الکترونیک در منطقه آمریکای لاتین همچنان بکر است و از آنجا که گسترش اینترنت در این منطقه از چند سال پیش شروع شده، میزان تبادلات در حوزه تجارت الکترونیک تنها ۲/۱ درصد از کل خرده‌فروشی منطقه را تشکیل داده است.

با این حال، طبقه متوسط در حال رشد آمریکای لاتین و گسترش پوشش اینترنت نشان‌دهنده توانایی آن در حفظ یک بازار بسیار موفق تجارت الکترونیک است و مرکادو خود را درست در خط مقدم فرهنگ جوان تجارت الکترونیک قرار داده.

مرکادو میزبان یک بستر تجارت الکترونیک است که در آن فروشندگان کسب‌وکار برخط خود را ایجاد کرده، کالاهای حراج‌شده را در معرض دید کاربران عضو قرار دهند. اما این تنها بخشی از کسب‌وکار مرکادو است.

شرکت خدمات دیگری را هم به کاربران عضو و صاحبان کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. این شرکت سامانه پرداختی به نام MercadoPago دارد و در کنار آن از شبکه توزیعش،MercadoEnvois ، نیز استفاده می‌کند. مرکادو خود را مرکز خریدی برای همه فعالیت‌های تجارت الکترونیک در آمریکای لاتین می‌داند.

بازار تجارت الکترونیک در منطقه آمریکای لاتین همچنان بکر است و از آنجا که گسترش اینترنت در این منطقه از چند سال پیش شروع شده، میزان تبادلات در حوزه تجارت الکترونیک تنها ۲٫۱درصد از کل خرده‌فروشی منطقه را تشکیل داده است

بررسی سریع نمودار درآمد و سود مرکادو از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که شرکت رشدی پایدار را تجربه کرده و این رشد انفجاری ناشی از رشد منطقه‌ای تجارت الکترونیک بوده است.

تفاوت با eBay

الگوی کسب‌وکار مرکادو در برخی زمینه‌ها با eBay مقایسه می‌شود؛ اما در برخی زمینه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. مهمترین تفاوت این است که مرکادو خدمات پشتیبانی‌اش را در اختیار گرفته است.

خدمات پرداخت eBay توسط پی‌پال انجام می‌شود؛ اما مرکادو از خدمات پرداخت خودش استفاده می‌کند که به مشتری اجازه می‌دهد پرداخت نقدی، پرداخت با انتقال از حساب بانکی و یا کارت اعتباری داشته باشد.

در آمریکای لاتین مشتریان در پرداخت نقدی محتاط هستند و عادت دارند پول کالا را پس از دریافت بپردازند. در این منطقه واداشتن مشتریان به واردکردن اطلاعات کارت‌های بانکی در فضای مبهم اینترنت کار خطرناکی است.

به عنوان مثال، سامانه Boleto توسط بانک مرکزی برزیل ایجاد شده؛ اما سامانه پرداخت مرکادو نیز در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
مرکادو زیرساخت نرم‌افزاری خود را از سال ۲۰۱۱ به نرم‌افزارهای منبع باز انتقال داد. این انتقال موجب شد که توسعه‌دهندگان خدمات و امکانات مرکادو را توسعه دهند. این شرکت سال ۲۰۱۳ بنیادی تجاری تأسیس کرد که ویژه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپایی است که بر مبنای بستر نرم‌افزاری مرکادو ایجاد شده‌اند.

مرکادو سال ۲۰۱۶ مبلغ ۱.۵ میلیون دلار در ۱۵ شرکت آرژانتینی، برزیلی، و مکزیکی سرمایه‌گذاری کرد. همچنین، سال ۲۰۱۴ شرکت وبسایتی شیلیایی را خرید و یک سال بعد اقدام به خرید یک شرکت مکزیکی فعال در املاک و مستغلات کرد.

مرکادو سال ۲۰۱۶ دفتر مرکزی خود را در برزیل به سائوپائولو منتقل کرد و از حضور همزمانش در کوردوبای آرژانتین نیز خبر داد و نخستین دفترش را در کلمبیا اکتبر همان سال، در بوگوتا، افتتاح کرد.

این مرکز به چهارمین مرکز خدمات مشتریان شرکت در آمریکای لاتین بدل شد. پیش از آن سه مرکز خدمات مشتریان در آرژانتین، برزیل و اروگوئه ایجاد شده بود. سال ۲۰۱۷ برای مرکادو موفقیت‌آمیز بود، چرا که توانست شرکت iBazar Como را که زیرمجموعه برزیلی eBay است بخرد و به شبکه‌اش اضافه کند.

مرکادو اینک یک کسب‌وکار بزرگ و موفق در آمریکای لاتین است که در چند حوزه کار می‌کند. مرکز خرید آن خدمات فروش را تسهیل می‌کند و بخش تبادل‌های مالی روند تراکنش‌ها را برقرار می‌سازد.

مرکادو یک بخش تبلیغاتی دارد که همه کارهای تبلیغاتی را در بستر نرم‌افزاری شرکت مدیریت می‌کند. بخش تبادل‌های مالی مرکادو در سال ۲۰۱۶ موفق به انجام ۱۳۸/۷ میلیون تراکنش شده که در قیاس با سال ۲۰۱۵بیش از ۷۳درصد رشد نشان می‌دهد.

بخشی به نام فروشگاه مرکادو به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اجازه می‌دهد که فروشگاه مجازی خود را ایجاد کنند و این فروشگاه‌ها امکان استفاده از امکاناتی همچون شبکه‌های اجتماعی را هم دارند.

برنامه گوشی هوشمند مرکادو هم از سال ۲۰۱۴ در اختیار کاربران قرار گرفته است تا به ایشان، به‌ویژه برای پرداخت‌ها، کمک کند. مرکادو موفق شده است ۳۰۰۰ فروشگاه و نشان تجاری را زیر چتر خود جمع کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.