راهکارهای بازاریابی یک برند زنانه

0

شرکت طراح و تولید‌کننده لباس‌های زنانه اسکادا که در سال ۱۹۷۸ در آلمان تأسیس شد، برندی است که خط تولید پوشاک زنانه و ورزشی را در دستور کار خود قرار داده است

اسکادا با بیش از ۶۰۰ واحد فروش در ۸۰ کشور جهان، یکی از برندهای مشهور و قابل توجه در زمینه لباس و پوشاک است.

یک شروع هیجانی

آنچه برند اسکادا را در میان دیگر نام‌های تجاری تولیدکننده پوشاک به طور برجسته‌تری مطرح کرده است، روحیه انقلابی و هیجانی ناشی از طراحی لباس‌های آن است.

به این معنا که این نام تجاری در ابتدای فعالیت خود، شروع به تولید لباس‌های ظریف و زیبای زنانه کرد، اما به‌زودی متوجه شد که برای شناخته‌شدن، نیاز به یک جهش متمایز دارد. به همین دلیل نیز به طرح‌های خلاقانه و متفاوت روی آورد؛ لباس‌های متمایزی که ترکیبی از رنگ‌ها و الگوهای متفاوت، گلدوزی‌های منحصربه‌فرد، رنگ‌بندی‌های غیرمعمول، تزئینات ویژه و … بود و در ادامه نیز همین متفاوت‌بودن، باعث جلب توجه بسیاری از مخاطبان زن نسبت به این برند شد.

در واقع می‌توان گفت خصیصه خاص برند اسکادا که تولید پوشاک زنانه بود، یک نقطه قوت برای مطرح‌شدن این نام تجاری به شمار می‌رفت و هنگامی که در کنار طرح‌های پیشرو و جسورانه قرار می‌گرفت، قدرت تأثیرگذاری بیشتری را روی گروه مشتریان زنان پیدا می‌کرد.

جسارت، قدرت و انتخاب طرح‌های خاص و متفاوت، یک نکته کلیدی در روند بازاریابی اسکادا به شمار می‌رود که نشان‌دهنده قدرت ریسک بالای این برند در شروع کار بود، ضمن اینکه این روند خلاقانه و متفاوت در ادامه نیز با این برند همراه بوده و به عنوان یک مشخصه خاص آن شناخته می‌شود.

تولید ورزشی: یک نقطه پرش

گسترش خط تولید برای برندی مانند اسکادا که صرفا تولیدکننده پوشاک زنانه است، یک نقطه پرش است. این برند کاملا متوجه مخاطبان محدود خود نسبت به دیگر برندهای لباس بود و به همین دلیل نیز در سال ۱۹۹۴ خط تولید پوشاک ورزشی بانوان را در دستور کار خود قرار داد.

از آنجایی که برند اسکادا در طول ۲دهه گذشته توانسته بود در بین مخاطبان زن خود در بسیاری از نقاط جهان، طرفدارانی پیدا کند، گسترش خط تولید و اضافه‌کردن پوشاک ورزشی می‌توانست یک نکته مثبت در رابطه این برند با مشتریانش باشد.

به این معنا که از این پس، مخاطبان این برند می‌توانستند پوشاک ورزشی خود به همراه لوازم جانبی آن را نیز از برند مشهوری مانند اسکادا داشته باشند. در همین راستا، حضور زنان در فعالیت‌های ورزشی نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم در فعالیت‌های بازاریابی برند اسکادا دیده شده و در جلب نظر مخاطبان مؤثر واقع شد.

یک برند سلطنتی

اسکادا در عین حال که یک برند برای مشتریان عام جهانی به شمار می‌رود و بسیاری از تولیدات آن به مخاطبان زن در سراسر دنیا عرضه می‌شود، یک برند لاکچری و لوکس نیز هست که از همان ابتدا، موفق به جلب نظر چهره‌های شناخته‌شده‌ای در میان زنان جهان شده بود.

از آنجایی که حضور چهره‌های شناخته شده و پرطرفدار جهان در کنار یک نام تجاری می‌تواند برای برند مورد نظر وجهه و جایگاه مناسبی را رقم بزند، برند اسکادا نیز با همراهی چهره‌های مشهوری مانند پرنسس دایانا شاهزاده ولز و پرنسس ویکتوریا، شاهزاده سوئد که در سفرها و مراسم مهم خود لباس‌های این برند را استفاده می‌کردند، جایگاه قابل توجهی را به عنوان یک برند لوکس و سلطنتی از آن خود کرده است.

جالب است بدانید که روند همکاری افراد خانواده‌ سلطنتی انگلستان، کماکان با این نام تجاری ادامه پیدا کرده و به نوعی یک حربه بازاریابی مثبت و تأثیرگذار برای آن به شمار می‌رود.

یک تقسیم‌بندی مناسب در خط تولیدات یک برند، بتواند در نحوه تولید و ارائه محصولات و در نهایت فروش آنها بسیار تأثیرگذار باشد. برند اسکادا با تخصیص فعالیت خود در سه بخش مجزا، بار مدیریتی تولیدات خود را در سه قسمت پخش کرده و همین امر نیز باعث موفقیت بیشتر این برند در تولید و ارائه محصولات آن شده است

بخش‌های مختلف و نتایج مثبت

شاید بتوان گفت یک تقسیم‌بندی مناسب در خط تولیدات یک برند، بتواند در نحوه تولید و ارائه محصولات و در نهایت فروش آنها بسیار تأثیرگذار باشد. برند اسکادا با تخصیص فعالیت خود در سه بخش مجزا، بار مدیریتی تولیدات خود را در سه قسمت پخش کرده و همین امر نیز باعث موفقیت بیشتر این برند در تولید و ارائه محصولات آن شده است.

پوشاک زنانه و اسپورت، بخش مختص تولیدات کیف و کفش‌ و در نهایت قسمت مربوط به تولیداتی مانند عینک آفتابی و عطر که اخیرا لباس بچگانه نیز به آن اضافه شده است، سه بخش اصلی در خط تولید این برند به شمار می‌روند.

جدا‌کردن بخش‌های مختلف و تقسیم وظایف در این سه گروه مدیریتی که هر سه زیر نظر برند اصلی فعالیت می‌کنند، باعث رونق گرفتن تولید و در ادامه، معرفی و تبلیغات این برند شده است؛ به طوری که هر بخش سیستم بازاریابی و متخصصان مخصوص به خود را دارد که با صرف زمان بیشتر و مطالعه دقیق‌تر، روند مناسب‌تری را پی خواهند گرفت.

تلفیقی از قدرت و جسارت زنانه

از آنجایی که برند اسکادا یک تولیدکننده خاص برای زنان است، توجه به موقعیت زنان در جامعه، نیازها و ضعف‌های آنان و اعتقاداتی که نسبت به زنان در جامعه وجود دارد، از نکات مهمی به شمار می‌روند که در برنامه‌های بازاریابی این برند به چشم می‌خورند؛ به طوری که توجه به حقوق زنان، بالا بردن اعتماد به نفس آنها، تقویت حس قدرت و شجاعت در زنان و … از جمله مفاهیمی هستند که این نام تجاری سعی در انتقال آنها دارد.

به همین دلیل نیز در روند طراحی و تولید محصولات خود نسبت به این مفاهیم پایبند بوده و سعی در ارائه طرح‌هایی دارد که قدرت و جسارت را در زنان تقویت کنند. همچنین این برند، در تولید عطرهای خود نیز به دنبال ارائه اسانس‌هایی است که قدرت و جایگاه زنان را در جامعه تقویت کرده و به آنها حسی از  باور و اعتماد به نفس را تلقین کنند.

دستیابی به ذهنیت و رفتار مصرف‌کننده مدرن

ارائه یک سیستم بازاریابی مناسب با دنیای مدرن امروزی که هر لحظه در حال تغییر است، کار بسیار مشکلی به شمار می‌رود و مدیران بازاریابی اسکادا نیز به این موضوع پی برده‌اند.

به طوری که مارکو راب، یکی از معاونین بازاریابی این برند، هدف اصلی این نام تجاری را دستیابی به رفتار مصرف‌کنندگان مدرن و ذهنیت آنها می‌داند؛ به این معنا که مخاطبان دنیای امروز، چندان قابل پیش‌بینی نبوده و به طور مداوم از سوی محرک‌های بیرونی تحت تأثیر هستند، به همین دلیل نیز پی بردن به ذهنیت و رفتار مصرفی مخاطبان کار چندان آسانی نخواهد بود.

تیم‌های بازاریابی برند اسکادا برای دست یافتن به هدف مذکور، مطالعه مداوم بر رفتار مصرف‌کنندگان، شناخت فرهنگ‌های مختلف، آشنایی با نیازهای زنان جهان و تغییرات خواسته‌های آنها را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانند به بخشی از ذهنیت و رفتار یک مصرف‌کننده زن دنیای مدرن امروز دست پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.