رامشگر آموزگار موسیقی

0

استارتاپ رامشگر توسط احسان شادمهری متولد ۶۲ بنیانگذاری شده است. او کارشناسی فیزیک از دانشگاه فردوسی دارد و در شهر مشهد متولد شده است. کاربران رامشگر می‌توانند اجرای قطعات موسیقی را برای سازهای سنتور، تار، سه‌تار، پیانو، چنگ و بلز به همراه انیمیشن ‌روی ساز و خط نت ببینند و بشنوند.

استارتاپ رامشگر (rameshgar.com‌‌) توسط احسان شادمهری متولد ۶۲ بنیانگذاری شده است. او کارشناسی فیزیک از دانشگاه فردوسی دارد و در شهر مشهد متولد شده است.

قبل از شروع رامشگر به تدریس ساز سنتور و موسیقی می‌پرداختم و به صورت پروژه‌ای کار برنامه‌نویسی انجام می‌دادم. شکل‌گیری ایده سال‌ها پیش با خواندن مصاحبه‌ای از استاد فرامرز پایور در ذهنم شکل گرفت. در آن مصاحبه از ایشان در خصوص ساختن نرم‌افزاری که قطعات موسیقی را با انیمیشن ‌روی ساز و خط نت اجرا کند، سوالی پرسیده می‌شود که آیا این شیوه برای یادگیری مناسب است یا نه. استاد به شوخی و یا جدی تلویحا پاسخ می‌دهند با این سیستم من بیکار می‌شوم!

همان زمان که مصاحبه را خواندم، با خودم گفتم عجب ایده‌ خوبی است! ولی در آن زمان من هیچ چیزی در مورد برنامه‌نویسی نمی‌دانستم. علاوه بر این موضوع همیشه زمان کار‌کردن با نرم‌افزارهای نت‌نویسی برای موسیقی ایرانی مشکل داشتم. باید سازی با صدایی شبیه سازهای ایرانی انتخاب می‌کردم ضمن اینکه فواصل موسیقی ایرانی را نرم‌افزارهای نت‌نویسی اجرا نمی‌کنند و با خودم می‌گفتم چقدر خوب بود اگر می‌شد نت می‌نوشتم و صدای سنتور و تار را می‌شنیدم.

رامشگر یک استارتاپ آموزشی در زمینه موسیقی است. کاربران رامشگر می‌توانند اجرای قطعات موسیقی را برای سازهای سنتور، تار، سه‌تار، پیانو، چنگ و بلز به همراه انیمیشن ‌روی ساز و خط نت ببینند و بشنوند. همچنین برای یادگیری تئوری موسیقی می‌توانند با اپ‌های رامشگر تمرین کنند.

برای استفاده از خدمات رامشگر کاربر پس از ثبت‌نام بایستی یکی از طرح‌های رامشگر را خریداری کند؛ در واقع حق عضویت خود را برای استفاده از امکانات رامشگر برای مدت مشخصی باید پرداخت کند. پس از آن کافی است با موبایل، تبلت یا کامپیوتر از طریق مرورگر وارد سایت شود و بدون نیاز به دانلود تمام امکانات در دسترس کاربر خواهد بود.

مهم‌ترین و پربازدیدترین بخش رامشگر اجرای قطعات موسیقی است. در این قسمت هر قطعه موسیقی با انیمیشن ‌روی ساز و خط نت اجرا می‌شود. این بخش شامل ‌امکاناتی همچون امکان تغییر سرعت اجرای قطعه موسیقی، تغییر کوک کلی سازهای ایرانی،  اجرای قطعه‌ای از نت و یا میزان دلخواه و اجرای ملودی دست چپ و یا راست پیانو به صورت مجزا می‌شود. قسمت دیگر سایت برای یادگیری سلفژ است که شامل نت‌خوانی و دیکته‌ موسیقی می‌شود.

برخی ‌تمرین‌های موسیقی را به‌تنهایی نمی‌توان انجام داد چون به صورت سوال و جواب انجام می‌شود. برای این مسئله اپلیکیشن‌هایی طراحی شده ‌‌که از کاربر سوال می‌کند و درست و غلط بودن پاسخ کاربر را مشخص می‌کند و با این شیوه هنرجو می‌تواند تمرین کند تا نت‌خوانی و همچنین گوش موسیقی خود را تقویت کند.

رامشگر کار خود را از شهریور ۹۴ با سرمایه اولیه ۱۰میلیون تومان شروع کرده ‌و تا‌کنون نزدیک به ۸ هزار نفر در سایت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تقریبا ۱۰۰۰ نفر از سایت خرید کرده‌‌ و از خدمات استفاده کرده‌اند. شیوه درآمدزایی در رامشگر براساس دریافت حق عضویت است و برای معرفی آن از روش‌های مختلفی از تبلیغ در آموزشگاه‌های موسیقی تا تبلیغ در گوگل و شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است.

احسان می‌گوید: «مهم‌ترین چالش معرفی خود رامشگر بود. اگر به انگلیسی در گوگل جست‌وجو کنید، برای گیتار و پیانو و غیره بی‌شمار اپ و ابزار آموزشی نظیر رامشگر وجود دارد ولی برای سازهای ایرانی چنین امکاناتی نبوده برای همین ما اول می‌بایست کاربر را متقاعد می‌کردیم که رامشگر ابزار خوبی است و برای نیازی که دارد، پاسخی بهتر از کلاس موسیقی و فیلم‌های آموزشی دارد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.