در اولین نشست تخصصی موبایل ایران‌ چه گذشت؟

از صنعت بازی‌های موبایلی، سوپراپ‌ها، مسیریاب‌ها، پیام‌رسان‌ها تا تبلیغات دیجیتال

0

اولین دوره رویداد موبایل ایران (IRAN MOBILE SUMMIT) در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد با حمایت مالی شرکت‌های تپسل و ایرانسل و با حضور مدیران استارتاپ‌ها، شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات، بازی‌سازان و برنامه‌نویسان موبایل و جمعی از علاقه‌‌مندان به حوزه موبایل، تبلیغات و مارکتینگ برگزار شد.
در این رویداد که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، افراد باتجربه در محور‌های دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات موبایلی، سوپراپلیکیشن‌ها، پیام‌رسان‌های داخلی، نقشه‌های داخلی، پلتفرم‌های نمایش ویدئو، بازی‎های موبایل و درآمدزایی صحبت کردند. رویداد موبایل سامیت ایران شامل پنل‌ها و سخنرانی‌های جذابی در حوزه گیم و اپلیکیشن‌های موبایلی بود که در ادامه گزارشی از آن را می‌خوانید:

روز نخست رویداد موبایل سامیت ایران

میلاد نوری (مجری برنامه)، در افتتاحیه اولین رویداد موبایل سامیت ایران با اشاره به ۴۹ میلیون کاربر گوشی‌های اندروید در ایران گفت: «هدف ما از برگزاری رویداد موبایل سامیت این است که تمام صنایع مرتبط به حوزه تلفن‌همراه نظیر تبلیغات، بازی‌سازی، برنامه‌نویسی و … را در کنار هم جمع کنیم تا بتوانیم به رشد و گسترش این صنعت کمک کنیم.»
نوری ادامه داد: «هر سال ۴ میلیون نفر به کاربران اندروید اضافه می‌شود که چشم‌انداز رشد مناسبی را پیش روی این صنعت قرار می‌دهد.»

پنل آیا گیم در ایران صنعت است یا خیر؟

نخستین پنل رویداد موبایل سامیت به موضوع «آیا گیم در ایران صنعت است یا خیر؟» با حضور امین امیرشریفی مدیرعامل کافه بازار، حسین مزروعی مدیرعامل آواگیمز، امیرحسین ناطقی مدیرعامل کوییز آو کینگز، شهریار ازهاریان‌فر هم‌بنیانگذار نردبان اندیشه فردا و احسان کمالی کارشناس توسعه ناشرین تپسل برگزار شد.
امین امیرشریفی، مدیر عامل کافه‌بازار، در این باره گفت: «بازی‌سازی برای موبایل در ایران با ابعاد جهانی این صنعت فاصله دارد و در عین حال، این صنعت داخلی رو به رشد است. بر اساس گزارش سالانه کافه بازار در سال ۹۷ فروش بازی‌های ایرانی نسبت به سال ۹۶ به میزان ۵۹ درصد افزایش داشته است. کافه‌بازار با سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیارد ریالی روی آواگیمز گام تازه‌ای در راستای تولید بازی‌های داخلی بیشتر و توسعه‌ این صنعت برمی‌دارد.»
حسین مزروعی، مدیرعامل آواگیمز، اظهار امیدواری می‌کند که «این همکاری استراتژیک، علاوه بر تامین سرمایه، اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و دانش فنی دو مجموعه، باعث ایجاد موفقیت‌های تجاری بزرگ و رشد صنعت بازی‌سازی در ایران شود.

از استودیوهای موفق توسعه‌یافته در آواگیمز می‌توان به اینسایتل و اسید‌گرین‌گیمز اشاره کرد که موفق به تولید بازی‌های پرفروشی نظیر منچرز و دبرنا شده‌اند.
احسان کمالی، کارشناس توسعه ناشرین تپسل به این نکته اشاره کرد که یکی از عواملی که این حوزه را به سمت صنعت‌شدن هدایت می‌کند، روش درآمدزایی از تبلیغات درکنار روش‌هایی مانند پرداخت درون برنامه‌ای است.
ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه بازی‌سازی در ایران، سرعت رشد کاربران ایرانی در بازار بازی‌های بومی و نداشتن تمرکز و نبود یک سرمایه‌گذار تخصصی در حوزه گیم از جمله مواردی بود که در این پنل به آنها اشاره شد.

سرمایه‌گذاری در حوزه اپلیکیشن موبایل، ریسک و سودآوری

پنل سرمایه‌گذاری در حوزه اپلیکیشن موبایل، ریسک و سودآوری با حضور مهدی مظاهری مدیر سرمایه‌گذاری سرو ونچر، رادمان ربیعی مدیر واحد بین‌الملل کارگزاری فیروه آسیا، آرش رکنی‌فرد مدیرعامل مدیریت ارزش‌آفرین پایامان و ایمان عقیلیان سرمایه‌گذار در اسمارت‌آپ ونچر برگزار شد.
مظاهری در این پنل گفت: «ما در سرو به دنبال بازدهی سالیانه ۶۰ تا ۷۰ درصدی هستیم؛ به این معنی که در بازه ۵ تا ۷ سال ۱۵ تا ۲۰ برابر سرمایه را بتوان بازگرداند. همچنین ما به دنبال یک کسب‌وکار هستیم که در طول زمان بتواند رشد کند و سهام ارزشمندی را به‌دست‌آورد.»

در ادامه پنل به مواردی همچون ریسک بالای شکست در بازی‌های موبایلی اشاره شد که این امر موجب تمایل کمتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این مورد می‌شود. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که سرمایه‌گذاری روی حوزه گیم کار تخصصی است.

سوپراپ‌ها در ایران به کدام سمت می‌روند؟

سوپراپ شدن موضوعی است که به‌تازگی مورد توجه کسب‌وکارهای استارتاپی و اپلیکیشن‌محور واقع شده است. به همین دلیل پنلی با عنوان «سوپراپ‌ها در ایران به کدام سمت می‌روند؟» با حضور آرش برهمند سردبیر ماهنامه پیوست، ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ، مهدی نایبی مدیرعامل الوپیک و محمد رشیدی مدیر ارشد اجرایی روبیکا برگزار شد.
ژوبین علاقبند گفت: «سوپراپ مفهومی است که پیدایش آن از کشور چین بوده و رشد و گسترش آن بیشتر در آسیا بوده است. همچنین سوپراپ‌های خارجی بسیار پیام‌رسان‌محورند، اعتقاد ما بر این است که سوپراپ در ایران جواب می‌دهد.»
علاقبند ادامه داد: « اپ‌ها و سر‌ویس‌های غیر از خانواده اسنپ هم می‌توانند وارد سوپراپ ما شوند، ما سرویس زودروم را هم داریم اما باید به حد بالاتری برسد تا وارد سوپراپ شود. » علاقبند همچنین خاطر نشان کرد که زمانی که زودفود را ری‌برند کردیم، ۲۵درصد کاربران آن بیشتر شد. بحث انحصار، خیلی زود تبدیل به بحث داغ این پنل شد و سوالات زیادی در این موضوع مطرح شد.

علاقبند در پاسخ به این مسائل بیان کرد که سوپراپ شدن ارتباطی با موضوع انحصار ندارد.
علاقبند در رابطه با حواشی اخیر اسنپ گفت: «از صمیم قلب متاسفم، از اینکه احساسات عده‌‌‌ زیادی در این داستان جریحه‌دار شد. متاسفم که زحمات چندساله‌‌ تمام کسانی که #اسنپ را به جایگاه امروزش رساندند و تحت‌ تاثیر اتفاقی قرار گرفتند که هیچ نقشی در آن نداشتند و حتی مدیران آنها نیز هیچ انتخاب دیگری نداشتند. »
مهدی نایبی، مدیر عامل الوپیک نیز  با اشاره به ظرفیت بسیار بالای بازار ایران برای رشد و گسترش گفت: «مانعی که پیش روی استارتاپ‌ها وجود دارد تامین سرمایه و نبود یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای برای استارتاپ‌هاست.

ما الان سرمایه‌گذار حرفه‌ای در ایران نداریم». مهدی نایبی در ادامه اعلام کرد که همکاری ایشان با یاران دریان در ۱٫۵ ماه آینده شروع خواهد شد.

محمد رشیدی، مدیر ارشد اجرایی روبیکا در اشاره به تعداد نصب اپلیکیشن روبیکا گفت: «ما ۳۱میلیون نصب فعال داریم که از این تعداد ۲۶میلیون نفر اکتیو یوزر هستند. روبیکا کاملا پلتفرم است و قرار است فقط ارائه‌دهنده خدمات باشد.»

سخنرانی‌های روز نخست رویداد موبایل سامیت

سخنرانی سعید صادقی، مدیر ارشد اجرایی شبکه هوشمند تبلیغاتی تپسل، به موضوع تکنولوژی تبلیغات یا AdTech اختصاص داشت. صادقی همه بازیگرهای این حوزه را معرفی کرد و ارتباط بین تبلیغ‌دهنده، رسانه، شبکه تبلیغات و آژانس دیجیتال مارکتینگ را توضیح داد.

صادقی با اشاره اینکه امروز فضای آنلاین و به خصوص اپلیکیشن‌های موبایلی و بازی‌ها بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، گفت: «هر کاربر ایرانی روزانه نزدیک به ۴ ساعت در ا‌پ‌ها و بازی‌ها زمان صرف می‌کند و طبیعتا فرصت تبلیغ برای صاحب برند و کسب درآمد برای صاحب رسانه در فضای آنلاین بسیار فرصت طلایی و جذابی خواهد بود!»
صادقی در مورد اینکه مخاطب در یک اپلیکیشن موبایل یک تبلیغ مشاهده می‌کند، گفت: «زمانی که کاربر در یک اپلیکیشن موبایل یا یک بازی وارد یک صفحه می‌شود، آن رسانه درخواستی به شبکه تبلیغاتی دیجیتال ارسال می‌کند.

در یک شبکه تبلیغاتی ابتدا این درخواست توسط پلتفرم SSP به همراه اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی کاربر، ژانر اپلیکیشن و … پردازش می‌شود.

سپس با توجه به اینکه چه تبلیغاتی فعال هستند، تبلیغ با بیشترین قیمت نمایش داده می‌شود. این کار توسط پلتفرم DSP صورت می‌گیرد و تبلیغ به اپلیکیشن ارسال می‌شود.»
در طول رویداد، سوالات زیادی درباره SSP، DMP و DSP مطرح شده بود که این ارائه، پاسخ تمامی آن سوالات را داد و تکنولوژی تبلیغات را برای مخاطبان شفاف ساخت.
صادقی ادامه داد: «روزانه در ایران بیش از ۲۰میلیارد مزایده تبلیغ و بیش از ۴ میلیارد نمایش تبلیغ در فضای آنلاین اتفاق می‌افتد و شاهد حجم بزرگی از تراکنش مالی و فرصت‌های کسب‌و‌کاری در این بازار هستیم.»
در بخش دیگر محمدرضا فرحی، بنیانگذار آکادمی چرخ ارائه‌ای در مورد سوپراپ‌ها و اپ‌ها داشت که در آن به اعداد و ارقام گردش بازار در این صنعت اشاره کرد. همچنین فرحی تاکید زیادی بر پاسخگویی به نیاز کاربر و ارائه دادن ارزش پیشنهادی جذاب برای مخاطب کرد.

روز دوم و پایانی رویداد

در روز دوم رویداد موبایل سامیت پنل‌هایی با موضوع انواع تبلیغات ویدئویی، اینفلوئنسر مارکتینگ، تقلب در تبلیغات و مشکلات نصب در اپلیکیشن‌های ایرانی برگزار شد که شرح آنها را در ادامه می‌خوانید:

پنل تبلیغات

سبحان فروغی مدیرعامل تپسل، احمد‌علی فرهودی مدیرعامل صباسل، علی جعفری مدیر ارشد عملیاتی ادرو و مانی قاسمی مدیرعامل دیجیاتو افراد حاضر در پنل «تبلیغات» بودند.
سبحان فروغی با اشاره به صنعت تبلیغات و تکنولوژی (adtech) گفت: «همه فکر می‌کنند که یک ادتک درونی دارند که باید شکوفا شود.»
علی جعفری موضوع سرمایه‌گذاری تپسل روی متریکس را مطرح کرد و سبحان فروغی در ادامه، دلیل را خروج ادجاست از ایران و نیاز مبرم به این ابزار اتریبیوشن را بیان کرد.

وی گفت:«ما این نیاز را دیدیم و درصدد رفع آن برآمدیم چراکه بازار ایران به این ابزار احتیاج دارد.»
علی جعفری، مدیر ارشد عملیاتی ادرو در پاسخ به صحبت مانی قاسمی درخصوص شبکه تبلیغاتی anetwork و عدد، گفت: «یک پلتفرم تبلیغاتی با ضعف شدید فنی ‌همراه با بدهی‌های بالا تحویل گرفتیم و از طرفی شبکه تبلیغاتی عدد در قبال ادرو بد عهدی کرده است.»

در پایان نیز سبحان فروغی، مدیرعامل تپسل در مورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام گفت: «وی‌پی‌ان به سیستم عامل موبایل‌های ایرانیان تبدیل شده است.»

پنل پلتفرم‌های ویدئویی (VOD)

پنل «پلتفرم‌های ویدئویی» با حضور مهدی شاملو مدیرعامل آنتن، احسان خرم مدیرعامل تلوبیون، محمد جواد یزدانی‌فر مدیر محصول تلویزیون اینترنتی لنز و امیر مستکین سردبیر دیجیاتو برگزار شد. مهدی شاملو در این پنل گفت: «حجم تولیدات تصویری در صداوسیما نسبت به تمام تولیدکنندگان محتوا بیشتر است.

ما توان این را داریم که برنامه‌ای مثل ۹۰ بسازیم ولی آیا بازدهی خواهد داشت و یا توان پخش این برنامه را داریم؟ یک پلتفرم به این فکر می‌کند که مزایای برنامه‌اش چه باشد و آیا آن بازخورد مانند صدا و سیما و آن درآمد را دارد؟»
احسان خرم با اشاره به رتبه ششم تلوبیون در بین سایت‌های ایرانی گفت: «با اینکه سایت ششم ایران هستیم و ۸.۵ میلیون کاربر ثبت شده داریم ولی در قیاس با جمعیت ایران و بینندگان صداوسیما هنوز برای تحقق موضوعی همچون ساختن برنامه‌ای پرطرفدار و پردرآمد مثل ۹۰، زمان زیادی باقی مانده است. من فکر می‌کنم اگر یک برنامه جدید در تلوبیون یا دیگر VODها شروع شود و از نو گل کند، موفقیت بیشتری خواهد داشت.»

محمدجواد یزدانی‌فر، مدیر محصول تلویزیون لنز باور دارد که بازار VODها هنوز آنقدر بزرگ نشده و کاربران فعال آن به یک میلیون هم نمی‌رسند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.