داریک پرداخت پول را آسان می‌کند

داریک، کیف پول الکترونیکی برای گردشگران خارجی

0

داریک‌پی در واقع یک کیف پول الکترونیکی چند ارزی متصل به شبکه شتاب هست که با همکاری شبکه بانکی کشور ایجاد شده و بخش‌های درخواست صدور کارت، افزایش موجودی و تبدیل ارز، بازپرداخت ارز، پرداخت آنلاین و نقدی، پشتیبانی ۲۴ ساعته و پشتیبانی حضوری در شهرهای اصلی کشور را انجام می‌دهد.

استارتاپ داریک ابتدا در سال ۱۳۹۷ توسط مرتضی امینی و محمدجواد صالحی بنیان‌گذاری شد. مرتضی دانش آموخته مهندسی مکانیک و محمدجواد دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه شریف هستند و هر دو تحصیلاتشان را تا مقطع دکتری ادامه داده‌اند.

آن‌ها در حال حاضر در اتریش و فنلاند زندگی می کنند. از سال ۹۷ علیرضا خدائی و سیامک خرمی هم به داریک اضافه شده اند.

هر دو فارغ التحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه شریف هستند و در رشته MBA ادامه تحصیل داده اند. علیرضا خدائی مدیر عامل داریک و سیامک خرمی هم مشاور استراتژی داریک است که در کانادا زندگی می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفتگوی من با علیرضا خدائی است.

ايده استارتاپ داریک چطور شكل گرفت؟
از همون ابتدا دغدغه ایجاد و ارائه یک سرویس با کیفیت در ایران را داشتیم و با بررسی بازار و شرایط به وجود آمده در نتیجه برجام در اروپا به این نتیجه رسیدیم که یه سرویس فینتک با کیفیت و استانداردهای سطح اول دنیا برای صنعت گردشگری ایجاد کنیم.

چرا که شرایط خدمات پرداخت در ایران خیلی با چیزی که باید باشد، فاصله داشت. و طبیعتا به همین خاطر جای زیادی برای کار و رسیدن به نقطه‌ی مطلوب داشت. بنابراین تصمیم بر این شد که یک محصول پرداخت بین‌المللی برای صنعت گردشگری ورودی ایران ایجاد کنیم.

قبل از ورود به استارتاپ داریک، مشغول چه کاری بودید؟

من قبل از داریک مدیر اجرایی یک شرکت طراحی مد در زمینه کفش بودم و قبل از آن هم کار مدیریت و مشاوره‌ی پروژه انجام میدادم.

استارتاپ شما چه خدماتی ارائه می‌دهد و كاربران چطور می‌توانند از این خدمات استفاده كنند؟

ما در داریک محصول داریک‌پی رو ایجاد کردیم که یک خدمت پرداخت الکترونیک جامع برای گردشگرهایی هست که به ایران می‌آیند.

با همکاری بانک در این محصول، مشتری یک کارت بانکی ایرانی به اسم خودش و قابل استفاده در کل شبکه شتاب دریافت می‌کند که با آن می‌تواند با بهترین نرخ ممکن ارز خود را به ریال تبدیل و روی همان کارت دریافت کند.

ما در اپلیکیشن داریک‌پی این امکان را به گردشگران می‌دهیم که بتواند تراکنش‌هایش رو ببیند، کارتش را در صورت سرقت یا گم شدن بلاک کند و پشتیبانی ۲۴ ساعته دریافت کند.

در حال حاضر گردشگران می توانند بر روی سایت daricpay.com ثبت نام کنند و به طور مستقیم از خدمات ما استفاده کنند یا از آژانس گردشگری‌شان این خدمات رو بخواهند و دریافت کنند.

داریک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

داریک‌پی در واقع یک کیف پول الکترونیکی چند ارزی متصل به شبکه شتاب هست که با همکاری شبکه بانکی کشور ایجاد شده و بخش‌های درخواست صدور کارت، افزایش موجودی و تبدیل ارز، بازپرداخت ارز، پرداخت آنلاین و نقدی، پشتیبانی ۲۴ ساعته و پشتیبانی حضوری در شهرهای اصلی کشور را انجام می‌دهد.

از چه زمانی استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید؟

استارتاپ داریک به شکل فعلی از شهریور ۹۷ در حال ارائه خدمات به مشتریان خود است.

سرمایه اولیه‌تان برای آغاز کار چقدر بود؟ از زمانی كه استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید چه تعداد كاربر از خدمات شما استفاده كردند؟

تا الان بیش از ۱۵۰۰ گردشگر خارجی از خدمات داریک‌پی استفاده کرده‌اند و رضایت ۵ ستاره داشتند. ما سنجش نظر مشتریان را از طریق پلتفرم‌های بین‌المللی مثل trustpilot، facebook و google play انجام می دهیم.

شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

هر مشتری برای استفاده از خدمات استاندارد داریک‌پی ۲۰ یورو پرداخت می کند و اگر محصول DaricPay Connected را سفارش بدهد که یک سیم کارت توریست هم دارد، مبلغ ۳۵ یورو پرداخت می کند.

از زمانی که داریک را راه‌اندازی کردید، چقدر فروش داشته اید؟

ما از ابتدای راه‌اندازی داریک تاکنون بیشتر از ۳۰ هزار یورو فروش داشته ایم.

برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی انجام دادید؟

معرفی این محصول یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار ما بود چون تنوع فرهنگی و زبانی و همینطور تجربه پرداخت در کشورهای مبدا بسیار متنوع است.

ما تا به امروز به مشتریانی از بیش از ۹۰ کشور دنیا سرویس داده ایم. اصلی‌ترین کاری که ما تونستیم با موفقیت انجام بدهیم، ایجاد اعتماد در مشتریان برای انتخاب این محصول بود و این کار را با ایجاد شفافیت در فرایندهای کاری،‌ پشتیبانی مداوم و اطلاع رسانی از طریق پلتفرم‌های بین‌المللی بود.

کانال دیگر ما برای ارتباط با مشتریان و ایجاد شناخت همکاری با فعالان حوزه گردشگری بوده است که در یک سال و نیم گذشته با بخش قابل توجهی از آن‌ها این ارتباط و همکاری را برقرار کردیم.

مهم‌ترين چالش پیش‌روی شما از وقتي كه كارتان رو شروع كرديد چه چيزي بوده؟

خب شاید در مقابل چالش‌های محیطی که تجربه کردیم، چالش‌های کسب و کار دیگر کامل فراموش شده است.

تنش‌های نظامی کشور و منطقه، قطعی اینترنت، ناآرامی‌های آبان ماه، سقوط هواپیمای اکراینی و در نهایت شیوع کرونا اتفاقاتی بود که کل صنعت گردشگری در ایران و جهان را تحت تاثیر گذاشت و ما را مجبور کرد که کل نیمه دوم سال ۹۸ مشغول مدیریت بحران‌های محیطی باشیم و باید بگویم که حتی بعد از سقوط هواپیما هم توانستیم که خیلی سریع شرایط را مدیریت کنیم و واکنش مناسبی به این اتفاقات داشته باشیم و با تمرکز در بخش‌های جدید بازار هدف، رشد تعداد مشتریان را حفظ کنیم ولی بحران کرونا باعث شد که فعالیت داریک‌پی به حداقل برسد.

اما باز هم امیدوار و منتظر هستیم که شرایط بهبود یابد و بتوانیم با یک تحلیل و برنامه‌ریزی درست برای ادامه کار گام برداریم. در این مدت تمرکزمان را بر روی ایده‌های متفاوت و محصولات جدید گذاشته ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.