تیم برنده تیم بازنده

آنچه سرنوشت یک استارتاپ را مشخص می کند

0

استارتاپ، ترکیبی از مهارت و خلاقیت و روح همه اعضا‌ست که برای تولید یک محصول واحد گرد هم آمده‌اند. در بین افراد این گروه کوچک با پیشینه‌های متنوع، فقط انرژی بسیار زیاد آنها برای ارائه کار بهتر است که موجب می‌شود چیزهای زیادی اتفاق بيفتد! «ایده‌های عالی شکست می‌خورند. موفق‌ترین مدل‌های کسب‌وکار، حتی با وجود منابع مالی خوب و افراد باهوش، به‌دلیل ضعف کار تیمی، موفق نمی‌شوند.

اگر می‌خواهید بدانید آنچه درون یک استارتاپ قرار دارد، شبیه چیست، می‌گویم شبیه دیگ مذابی از ایده‌ها‌ست؛ به این معنی که افراد با نژاد و فرهنگ و مذهب‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و هرکس باتوجه ‌به این موارد، دیدگاه و ایده‌های خود را در کارگروهی ارائه می‌دهد. استارتاپ، ترکیبی از مهارت و خلاقیت و روح همه اعضا‌ست که برای تولید یک محصول واحد گرد هم آمده‌اند. در بین افراد این گروه کوچک با پیشینه‌های متنوع، فقط انرژی بسیار زیاد آنها برای ارائه کار بهتر است که موجب می‌شود چیزهای زیادی اتفاق بيفتد! «ایده‌های عالی شکست می‌خورند. موفق‌ترین مدل‌های کسب‌وکار، حتی با وجود منابع مالی خوب و افراد باهوش، به‌دلیل ضعف کار تیمی، موفق نمی‌شوند.» ایده‌های جدید فراوانند، افراد مهارت‌های جدیدی را کسب می‌کنند و یاد می‌گیرند که مسئولیت‌پذیر باشند. این دسته از افراد برای رسیدن به اهداف جمعی سخت تلاش می‌کنند و یاد می‌گیرند به یکدیگر اعتماد کنند. این حالت اتفاق بزرگی است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک پیش‌شرط لازم‌الاجرا برآورده شود و این همان کار تیمی است، یا به طور خاص می‌توان گفت کار تیمی خوب است. فقط با یک کار خوب تیمی امکان رونق‌بخشیدن تیم وجود دارد و این موضوع در یک استارتاپ از اهمیت بیشتری برخوردار است و زمان بسیار خوبی برای راه‌اندازی یک استارتاپ است زیرا در دنیای حال حاضر ارتباطات افراد از طریق ابزارهایی همچون کامپیوتر و اینترنت و نرم‌افزارهای متفاوت و پلتفرم‌های‌های آنلاین انجام مي‌شود. مشکلات بسیاری وجود دارد که نیاز به حل‌کردن دارد که مساوی است با انبوهی ایده جدید و نوپا برای راه‌اندازی استارتاپ، فقط لازم است یک نفر به‌اندازه کافی جرات ارائه ایده را داشته باشد تا بتواند وارد این حوزه شود، زیرا ورود به این عرصه آسان است‌ و بقای استارتاپ و جانزدن به‌همان اندازه دشوار است. ایده‌های عالی هم شکست می‌خورند. دلیل عدم موفقیت موفق‌ترین مدل‌های کسب‌وکار، حتی با وجود منابع مالی خوب و افراد باهوش چیست؟ پاسخ ساده است؛ فقط به‌دلیل ضعف کار تیمی.
می‌بینید که کسب‌وکار فقط مربوط به یک محصول یا خدمات خوب نیست. این موضوع بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و درباره چگونگی عملکرد سازمان به‌عنوان یک کل است، به‌همین دلیل کارگروهی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز استارتاپ است.

جریان کار سازمان‌یافته

همه‌چیز در استارتاپ‌ها به‌سرعت پیش می‌رود، پس همه اعضا باید بیش‌ازحد فعالیت کنند و در کار خود جدیت به‌خرج دهند. در یک بازه زمانی کم ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. در چنین شرایطی، اطمینان از اینکه همه افراد در کنار هم قرار دارند و هیچ‌گونه همپوشانی کاری وجود ندارد، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این امر به‌سرعت منجر به آشوب و فاجعه در روند کارگروهی و استارتاپ می‌شود. لازم است تا شخصی مسئولیت هدایت تیم را به‌عهده گیرد و اطمینان حاصل کند که ارتباطی فعال و کارآمد در تیم جریان دارد و جریان کاری تیم به‌شکل سازمان‌یافته پیش می‌رود. تنها چیزی که می‌تواند به این امر کمک کند، جلسات کوتاه روزانه و صحبت درباره اهداف فردی و جمعی همان روز است. این نه‌تنها به جریان کاری خوب کمک می‌کند، بلکه باعث تقسیم وظایف نیز می‌شود. (ZipBoard وب سایتی برای یادداشت‌برداری است)

جلب اعتماد

اعضای تیم استارتاپ گرچه از نظر تعداد کم هستند، اما معمولا دارای سوابق و تخصص‌های بسیار متفاوت در حوزه‌های مختلف‌اند. همه آنها شیوه کاری و استدلالات خاص خود را دارند که باعث می‌شود در کنار هم قرار گیرند. همبستگی در چنین تیمی برای اینکه قادر به همکاری مشترک باشند و در راستای یک هدف مشترک پیش روند، قطعا کار دشواری است. همه افراد مسئولیت‌ها و انتظارات متفاوتی دارند، بنابراین هماهنگی میانشان همیشه هم کار آسانی نیست. برای غلبه بر این موانع لازم است که به تیم اجازه داده شود تا فعالیت‌های گروهی خود را افزایش دهند و همزمان از کنار هم بودن احساس راحتی کنند. کار گروهی باعث ایجاد اعتماد می‌شود که سنگ محک موفقیت هر تیم است.

فرصت‌های بیشتر برای یادگیری

هنگامی که با تیمی کار می‌کنید، افرادی هستند که زمینه مشترک کاری با شما دارند و این باعث می‌شود ایده‌های یکدیگر را به چالش بکشید و در این مسیر با هم رشد کنید. وقتی فردی به‌تنهایی روی پروژه کار می‌کند، بسیار زمان‌بر است، در نتیجه، کار بر پروژه‌های کمتر منجر به کاهش فرصت‌های یادگیری می‌شود. افرادی که در استارتاپ‌ها کار می‌کنند باید چیزهای زیاد را خیلی سریع یاد بگیرند و یک تیم خوب باید اطمینان یابد که همه در کنار هم رشد می‌کنند و دارای فرصت‌های یادگیری برابر هستند. «کارگروهی به‌طور قابل توجهی«ضریب اتوبوس» را افزایش می‌دهد که به‌معنی تعداد افراد فرضی در تیمتان است كه ممکن است با ضریب اتوبوس ضربه بخورند قبل از اینکه یک پروژه به‌طور کامل متوقف شود.»

مقابله با خطر و فشار زیاد

امروز کارگزار راه‌اندازی استارتاپ‌ها بسیار رقابتی و اشباع است و همیشه در صحنه‌بودن در عین حفظ جنبه رقابتی آن بسیار دشوار است. خطرات بسیار زیاد است و فشار مداوم برای انجام هر‌چه بهتر عملکردتان وجود دارد. شما به افراد بسیار مقاوم در استارتاپ‌ها نیاز دارید که به مشکلات به‌عنوان چالش می‌نگرند و تحت فشار رشد می‌کنند. اگر تیم همچون سنگ، سخت نباشد، امیدی برای بقای استارتاپ وجود ندارد. آنها به حفظ کارگروهی خوب نیاز دارند و به همه کمک می‌کنند تا با نگرش جدی با مشکلات خود مواجه شوند. هر یک از اعضای تیم باید با جسارت مشکلات را برطرف و نقاط قوت یکدیگر را تکمیل کنند. آنها باید در مواقع ضروری آماده باشند تا از منطقه امن خود خارج شوند و تنها زمانی اتفاق می‌افتد که به توانایی‌های یکدیگر اعتماد داشته باشند و یکدیگر را باور کنند.

ضریب اتوبوس

اغلب استارتاپ‌ها در ابتدا تیم بسیار کوچکی دارند که شامل تعداد انگشت‌شماری از افراد متخصص است. همه آنها باید از آنچه سایر اعضا انجام می‌دهند، آگاه باشند تا در مواقع اضطراری بتوانند کارهای شخص دیگر را با کمترین ایراد انجام دهند. وقتی درباره این وضعیت صحبت می‌کنیم، به «ضریب اتوبوس» اشاره می‌کنیم. تعداد افرادی که ممکن است قبل از اینکه یک پروژه به‌طور کامل متوقف شود با یک ضریب اتوبوس برخورد کنند، به‌عنوان ضریب اتوبوس شناخته می‌شوند. هنگامی که یک گروه ارتباط خوبی با هم دارند و فعالیت‌های خود را به‌خوبی با هم هماهنگ می‌کنند، ضریب اتوبوس به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، زیرا در صورت بیمار‌شدن یا ترک تیم یکی از اعضا، احتمال توقف پروژه وجود دارد. هنگامی که اعضای تیم استارتاپ تا حدی به ‌هم نزدیک شده‌اند که ایده‌هایی که به‌نظر جاه‌طلبانه و بلندپروازانه می‌رسد، با هم به اشتراک می‌گذارند، نسبت ‌به هم احترام متقابل و واقعی دارند و تمایلی به رها کردن یکدیگر ندارند. این امر به افزایش مسئولیت‌پذیری افراد در کارشان کمک می‌کند زیرا عوامل فشار در همکاران یکسان است و همه اعضا مشتاقند و به این انگیزه وامی‌دارد که برای موفقیت تیم باید سخت تلاش کنند. حتی در روزهایی که اشتیاق خاصی به کار ندارند، نگرانی شما برای تیم جهت عدم انگیزه غلبه می‌کند و شما فقط روی انجام کار خود به‌طور جدی متمرکز می‌شوید. ویژگی بارز استارتاپ‌ها توانایی ارائه خروجی یک محصول جدید است که نیاز به تصمیم‌گیری سریع و سیستم کنترل کیفیت دارد. اگر همه اعضای تیم در یک استارتاپ همکاری نزدیک با هم داشته باشند، می‌توانند کارهای یکدیگر را پیگیری کنند، بنابراین نوعی سازگاری ایده‌آل میانشان ایجاد می‌شود که عملکرد کلی استارتاپ را بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین نسخه را هنگام طراحی پروژه وب به‌ کار گرفته‌اید، از zipBoard استفاده کنید:zipBoard ، ابزار ردیابی اشکال بصری است. همچنین به شما امکان یادداشت‌گذاری، همکاری، اختصاص وظایف و ارائه تست پاسخگویی هنگام طراحی وب‌سایت یا دوره‌های آموزش الکترونیکی، دریافت نظرات و بازخوردهای ذینفعان و میزان پیشرفت و موفقیت موارد فوق را ارائه می‌دهد.

چگونه تیمی را جمع کنیم که استارتاپ را به زیر نکشند

با خودتان شروع کنید‌

خودآگاهی پایه‌واساس هرچیز خوب است. بستگی به شما دارد که یک تیم قدرتمند را چگونه ایجاد کنید.
استخدام‌کننده‌هایی هستند که می‌توانند این افراد را به شما معرفی و استخدام کنند‌
هیچ کسب‌وکاری تاکنون صرفا براساس یک ایده شکل نگرفته است. عملیاتی است که ایده را به یک کسب‌وکار قانونی و درآمدزا تبدیل می‌کند. شما تیمی می‌خواهید که بتواند این موارد را انجام دهد به‌جای اینکه فقط به فکر فاش‌کردن ایده‌های استارتاپ شما باشد.

در ابتدای راه تیم را برای قصد راه‌اندازی استارتاپ تشکیل ندهید‌

مرحله راه‌اندازی استارتاپ موقتی است. درست است که بسیاری از کسب‌وکارها از مرحله اولیه فراتر نمی‌روند، پس باید بدانید این چیزی نیست که شما بخواهید مسیرکار و ایده‌تان باشد.

افرادی را استخدام کنید که اهمیت خدمات به مشتری را درک می‌کنند‌

خدمات مشتری نباید تنها مسئولیت یک بخش در کسب‌وکارتان باشد. هر عضو تیم باید با تمام وجود تمایل داشته باشد که خدمات را برای مشتری نهایی تمام‌وکمال انجام دهد. درآمد، شرایط همه‌چیز را تغییر می‌دهد. پس، باید به فکر اعداد باشید.
اما اگر بتوانید افرادی را در قالب تیم در کنار هم جمع کنید که همواره مشتریان برایشان در اولویت قرار دارند، حتی بیشتر از موقعیت خود، بنابراین بايد اطمینان حاصل کنید که در تحقق اهداف درآمدزا بودن کسب‌وکارتان مشکلی پیش نخواهد آمد.

شخصیت اعضای تیم حائز اهمیت است‌

قطعا افرادی که همراه خوبی برای تیم نیستند، به‌راحتی استارتاپ شما را به قعر مشکلات و درنهایت عدم موفقیت می‌کشانند. تماس و ارتباط پیوسته در مسیر کار با سایر اعضا الزامی است. به این معنا نیست که افرادی با ویژگی خاص شخصیتی باید عضو تیمتان باشند و این امر نباید عامل واجد شرایط و صلاحیت و شایستگی‌شان در زمان استخدام باشد. در حقیقت، شما یک گروه متنوع با شخصیت‌های متفاوت می‌خواهید زیرا هریک درنتیجه قرار گرفتن در معرض شرایط متفاوت عملکرد متفاوتی دارند و منجر به تنوع ایده‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مختلف می‌شود.

مدیر گروه باید در مرکز تیم قرار گیرد

وقتی از خصوصیات و اهداف فردی اعضای تیمتان اطلاع دارید، می‌توانید یک رهبر مؤثر و کارآمد باشید. منظور این است، مدیری باشید که حواسش به همه امور است و بر همه‌چیز مسلط است. حمایت از تیم برای ایجاد حرکت جهت رشد استارتاپ ضروری است.

سرمایه‌گذاری در استخدام‌کننده را در نظر بگیرید

هرکس که تیمی را تشکیل می‌دهد به شما خواهد گفت که یافتن افراد مناسب دشوار است. فهرستی از مشاغل موردنظرتان در کسب‌وکارتان را یادداشت کنید. اگر وقت و توانایی یافتن افراد مناسب را ندارید، صرف هزینه‌های سرسام‌آور به متخصصان این کار ارزش دارد. البته گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز وجود دارد.

از یکدست‌شدن تیم خود اجتناب کنید

در ابتدا به اهمیت تنوع اشاره کردم. تیمی را تصور کنید که از هر لحاظ مشابه هم هستند. شخصیت، روش کار، افکار و ایده‌های یکسان و مشابه دارند و همه در یک سمت‌وسو حرکت می‌کنند.

اعضای تیمتان را به حفظ چشم‌اندازتان ترغیب کنید

بخش اصلی موفقیت کسب‌وکارتان، ایجاد چشم‌انداز از سوی شما و تحقق آن از طریق اعضاست که باید در ذهنشان نقش ببندد و مقصد نهایی تیم باشد. برخی از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند هدف نهایی را با تیمشان در میان نگذارند.

درس‌هایی را از صنعت ورزش فراگیرید

دو صنعتی که عملکرد یکسان دارند، ورزش و تجارت است. اگر کمی با نحوه عملکرد تیم‌های ورزشی آشنا هستید، می‌دانید که موارد زیر صحیح است. هر عضو تیم نقشی دارد که دغدغه اصلی اوست. شما فقط پاسخگوی عملکرد خود هستید. به شما آموزش داده شده است که با تغییر بازی می‌توانید مهارت خود را برای ادامه بازی‌تان تغییر دهید. تجزیه‌‌وتحلیل عملکرد رقبا بخش مهمی از آموزش شماست و هرگز نباید نیروی محرک خود را از دست بدهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.