تامی و روحیه استارتاپی‌اش

برند تامی هایلفیگر چطور مدام جوانی‌اش را به‌روز می‌کند؟

0

تامی هایلفیگر، نامی آشنا در زمینه صنعت مد و پوشاک جهان به شمار می‌رود که در سال۱۹۸۵ توسط «تامی هایلفیگر» که یک طراح برجسته لباس است، راه‌اندازی شده است.

تنوع در خط تولید، متمایز‌کردن مخاطبان و ارائه یک تقسیم‌بندی دقیق نسبت به آنها، شجاعت در ارائه طرح‌های خلاقانه جدید، حفظ مخاطب جوان در دنیای امروز و … برخی از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی اتامی هایلفیگر محسوب می‌شوند.

تلفیقی از سنت و تجدد

طرح‌های تلفیقی یکی از شاخصه‌های اصلی نام تجاری تامی به شمار می‌روند، از آنجایی که بسیاری از مردم جهان این برند را با طرح‌های کلاسیک و البته مرغوب و با‌کیفیت آن می‌شناسند، این نام تجاری برای همراه‌شدن با سلیقه‌های جوان‌تر، در طرح‌های خود نوآوری‌های متفاوتی را به اجرا گذاشته است.

شناخت مخاطبان و تغییرات خواسته‌های مردم در دهه‌های اخیر، یکی از نکات مهمی بود که نام تجاری تامی هایلفیگر به آن توجه کرد و با تغییرات اساسی در طرح‌های قدیمی‌تر، مخاطبان زیادی را برای خود رقم زد

با توجه به اینکه شناخت مخاطبان و توجه به تغییر سلیقه آنها در دهه‌های مختلف، می‌تواند در زمینه طراحی و تولید محصولات بسیار تأثیرگذار باشد، این گروه تجاری از حدود دهه۹۰ به بعد، در کنار طرح‌های کلاسیک خود که به نوعی سنتی‌تر محسوب می‌شدند، طرح‌هایی جسورانه و مدرن را نیز ارائه داد که باعث روی‌آوردن قشر جوان به سوی این برند شد؛ به طوری که امروز طرح‌های تلفیقی این نام تجاری که ترکیبی از نمونه‌های سنتی و مدرن هستند، جایگاه خود را در بین مخاطبان پیدا کرده‌اند.

به بیان دیگر، می‌توان گفت شناخت مخاطبان و تغییرات خواسته‌های مردم در دهه‌های اخیر، یکی از نکات مهمی بود که نام تجاری تامی هایلفیگر به آن توجه کرد و با تغییرات اساسی در طرح‌های قدیمی‌تر، مخاطبان زیادی را برای خود رقم زد. تلفیق سنت و مدرنیته در طرح‌های این برند، گامی مؤثر در حفظ گروه‌های مخاطبان این نام تجاری در گروه‌های سنی مختلف شده است، به طوری که می‌توان گفت تقسیم‌بندی‌های سنی و جنسیتی در بین مخاطبان، یکی دیگر از رویکردهای موفق این نام تجاری به شمار می‌رود.

تنوع در خطوط تولید و رشد دایره مخاطبان

شاید بتوان گفت یکی از ویژگی‌های اصلی این نام تجاری در زمینه طراحی و تولید محصولات، دسته‌بندی دقیقی است که در میان تولیدات خود ایجاد کرده است، به طوری که می‌توان از چند جهت مختلف به آن پرداخت.

یک رویکرد، تقسیم‌بندی جنسیتی است که لباس زنانه و مردانه در دو خط تولید مختلف ارائه شده و طبعا راهکارهای بازاریابی و مدیران تبلیغاتی متفاوتی نیز دارند که در نهایت این امر باعث معرفی بهتر و دقیق‌تر این محصولات خواهد شد.

اما تقسیم‌بندی دقیق‌تری که این نام تجاری در خط تولید خود ایجاد کرده، بر اساس گروه‌های سنی است، به این ترتیب که مشتریان ۱۸ تا ۳۰ ساله و ۳۰ تا ۴۰ ساله را از یکدیگر متمایز کرده و در طراحی و در ادامه‌ روش‌های بازاریابی آنها، راهکارهای متفاوتی را در پیش گرفته است.

بر این اساس، طرح‌های کلاسیک را بیشتر برای گروه سنی بالاتر ارائه داده و برای جوان‌ترها نیز از طرح‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کند؛ ضمن اینکه چنین تقسیم‌بندی در نحوه معرفی و تبلیغات این محصولات نیز تأثیرگذار بوده و باعث درپیش‌گرفتن شیوه‌هایی دقیق‌تر خواهد شد. همچنین شایان ذکر است که این نام تجاری در خط تولید محصولات خود، بخش کودکان را نیز مجزا کرده و در طراحی برنامه‌های بازاریابی، سه گروه مخاطبان زن، مرد و کودک را در نظر دارد.

حفظ مخاطبان جوان با تغییر رویه

برند تامی هایلفیگر از همان آغاز شکل‌گیری خود و همکاری با گروه‌های موسیقی جوان‌پسند، یک نام تجاری محبوب در بین جوانان شناخته می‌شده است و خصوصا در دهه ۹۰ یکی از برندهای محبوب و مشهور در بین جوانان رادیکال به شمار می‌رفت، بر همین اساس، یکی از دغدغه‌های اصلی این نام تجاری در دنیای مدرن امروز، حفظ مشتریان جوان و گسترش دایره طرفداران این گروه سنی است و بر همین اساس نیز تمرکز عمده خود را برای جذب این گروه قرار داده است.

برای رسیدن به این منظور نیز حضور در رسانه‌های مجازی را در دستور کار خود قرار داده است، به این معنا که اگرچه این شرکت با فروشگاه‌های بزرگ و یا بوتیک‌های معتبر خود در جهان شناخته می‌شود، اما برای حفظ روند قبلی خود و محبوبیت در میان جوانان، کمپین‌های مختلفی را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده و با ایجاد هشتگ‌هایی مانند #TommyNow، یک جریان داغ و پرطرفدار را بین جوانان مدرن امروز راه‌اندازی کرده است.

بنابراین می‌توان گفت این کمپانی، حضور در رسانه‌های دیجیتال و فعالیت بین مخاطبان آنها را که اساسا گروه‌های سنی جوان هستند، همتراز فعالیت‌های خود در بین گروه‌های موسیقی دهه ۹۰ قرار داده و با تغییر خواسته‌های جوانان، ابزارهای خود را تغییر داده است.

شاید چند دهه پیش از طریق یک گروه موسیقی مدرن می‌توانست گروه‌های سنی جوان را با خود همراه کند، اما امروز با ابزارهای دیجیتال و کارشناسان این حوزه می‌تواند گروه‌های سنی جوان را با نام تجاری خود آشتی دهد.

ترویج یک ذهنیت استارتاپی در تامی هایلفیگر

اتخاذ رویکردهای کارآفرینانه و استارتاپی یکی از سیاست‌هایی است که برند تامی هایلفیگر در راستای راهکارهای جدید خود به آن پایبند است، به این معنا که برای حفظ یک نام تجاری مانند تامی هایلفیگر که چندین دهه نیز از راه‌اندازی آن می‌گذرد، باید با تغییرات دنیای نوین همراه بوده و رویکردهایی خلاقانه را برای پیشبرد اهداف خود در نظر بگیرد.

البته اتخاذ چنین رویکردی برای برندهای اینچنینی تا حدودی سخت‌تر نیز خواهد بود، زیرا یک سابقه موروثی داشته و طبعا اقدامات کارآفرینانه پیشرو چندان با سوابق آنها متناظر نخواهد بود، اما تیم‌های بازاریابی این برند معتقد هستند که ارائه راهکارهایی جدیدتر که بعضا در فضای دیجیتال نیز اتفاق می‌افتند، می‌تواند این نام تجاری در دنیای مدرن موفق‌تر جلوه دهند.

در همین راستا می‌توان به یکی از ایده‌های جدید این برند به نام Chatbot اشاره کرد که ‌با ایجاد یک تعامل دوسویه با مخاطبان، سلیقه‌های فردی آنها را شناسایی کرده و تولید محصولات خود را بر مبنای نتایج حاصل از نرم‌افزارهای فوق قرار می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.