تاثیر دمای محل کار در بازدهی و راندمان کاری کارمندان

0

اگر در محیط کار مدام مجبورید برای تنظیم دما مدام با همکار خود بحث کنید و یا در دمای مطبوع مدیرعامل کار کنید یا با مسائلی از این دست مواجه هستید، مسلما با دمای هوای محیط کار مشکل پیدا کرده و رفته رفته از کار در آن محیط خسته خواهید شد. اهمیت مشکل کارمندان با دمای محیط در آنجا بروز می‌یابد که روی بازده و راندمان کاری آن‌ها تاثیر خواهد داشت.

وقتی یکی از وظایف اصلی مغر در بدن رصد و تحت نظر داشتن دمای کلی بدن است، اصلا جای تعجبی درباره چرایی تاثیر دمای محیط بر راندمان کاری کارمندان مراکز اداری وجود نخواهد داشت.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ توسط دانشگاه تکنولوژی و فناوری هلسینکی انجام شد، بازه دمای بهینه برای دستیابی به بهترین بازدهی مراکز اداری بین ۲۱ تا ۲۲ درجه سلسیوس است. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه کورنل انجام شد نشاندهنده این امر بود که درصد اشتباهات کارمندانی که  در محیط کار احساس سرما کرده و در تلاش برای گرم شدن هستند به مراتب بیشتر از سایرین است و همین امر موجب افزایش ۱۰ درصدی هزینه‌های روزانه کار خواهد شد.

اما پس از افزایش دما و ثابت نگه داشتن آن بین دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بازدهی کاری کارمندان به طرز چشمگیری بهبود یافت. پس از یکسان و متعادل سازی درجه هوای محیط کار و گرم کردن یکنواخت و به اندازه محیط، میزان اشتباهات تایپی ۴۴ درصد کاهش یافت و شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی در بازده کلی و اصلی کار بودیم.

علاوه بر این بر طبق مطالعات و تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا، گرم بودن بیش از حد محیط کار و دفاتر اداری نیز باعث ایجاد خستگی، بی‌قراری و در نتیجه تلاش بی‌ثمر برای تمرکز روی کار می‌گردد. بنابراین متعادل و یکنواخت نگه‌داشتن دمای محیط کار یکی از عوامل اصلی در بهبود بازدهی مراکز اداری به شمار می‌آید. دستگاه تهویه مطبوع اعم از کولر گازی یا اسپلیت از ابزار و وسایلی هستند که برای رسیدن به دمایی متعادل و یکنواخت برای تمامی قسمت‌های شرکت و محل کار می‌توان از آن بهره گرفت،

تاثیر بودجه اجرای شرکت در کاربرد اسپلیت و سیستم تهویه مطبوع

یکی دیگر از نکاتی که در کنار بهبود راندمان کاری در شرکت‌ها اهمیت بسزایی دارد، توجه به بودجه اجرایی شرکت است و این نکته را حتما باید در اجرای سیستم تهویه مطبوع و انتخاب اسپلیت مناسب برای محیط کار لحاظ کرد. از طرف دیگر گاهی در برخی اداره‌ها و شرکت‌ها شاهد این هستیم که مدیران برای کاهش هزینه‌ها و رعایت سقف بودجه شرکت در زمستان و تابستان استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی را محدود می‌کنند و همین امر موجب کاهش بهره‌وری کارکنان می‌شود.

برطبق تحقیق موسسه کاریابی و کارآفرینی  کریربیلدر، که بر روی بیش از ۴۰۰۰ کارگر و کارمند صورت گرفت نشاندهنده این بود که یک سوم این افراد از مسائل مربوط به درجه هوای محیط کار تحت عنوان یکی از مشکلات اساسی محل کار شکایت دارند.

تاثیر جنسیت کارکنان بر تنظیم دمای محیط کار

در اغلب مواقع شاهد اختلاف نظر بین کارمندان مرد و زن بر سر تنظیم درجه حرارت محیط اداری هستیم. این بحث رایج بیش از هر چیز ریشه در تفاوت فیزیولوژی بدن زن و مرد دارد. مردان اغلب دارای توده‌های ماهیچه‌ای بیشتری نسبت به زنان هستند و به همین دلیل خیلی سریع‌تر احساس گرما می‌کنند.

از طرفی خانم‌ها دارای مجموعه عروق و رگ‌های بیشتری هستند که جریان خون را نزدیک به سطح پوست نگاه می‌دارند. و دلیل این امر تمایل بیولوژیکی بدن خانم‌ها برای گردش خون در اطراف هسته هر یک از ارگان‌ها و اعضای بدن است. و به همین دلیل اکثر خانم‌ها خیلی سریع دست و پاهایشان سرد شده و در اغلب مواقع نیاز به گرمای بیشتری در محیط دارند.

آنچه مسلم است دستگاه‌های تهویه هوا نظیر کولر گازی نمی‌تواند موجب تغییر فیزیولوژی بدن زنان و مردان شوند اما با تثبیت دمای مطبوعی که تقریبا مورد قبول همگی باشد می‌تواند این مشکل را تا حدی حل کند.

توصیه و پیشنهاد برای رسیدن به درجه هوای مطبوع در محیط کار

در این زمینه تقریبا هیچ توصیه کلی و جامعی نمی‌توان ارائه کرد که برای تمامی شرکت‌ها و مراکز اداری کاربرد داشته باشد اما آنچه مسئولین فنی در این زمینه پیشنهاد می‌کنند این است که سعی شود با استفاده از تنظیم درجه کولر گازی بین ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و همچنین تنظیم جهت دریچه و قدرت فن اسپلیت به گونه‌ای که باد مستقیم به افراد نخورد و دمای هوای محیط در بازه مشخص و متعادلی قرار داشته باشد و میزان رطوبت هوای زیر ۲۰درصد و بالای ۶۰ درصد نباشد. بدین ترتیب می‌توان انتظار بهترین راندمان کاری را داشت.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.