استارتاپ بینج‌بار سامانه‌ فروش مستقیم برنج

۱۰۰۰‌هکتار زمین کشاورزی و ۱۱۰‌کشاورز‌

0

ما قصد داریم تا با آموزش آخرین راهکارهای کشاورزی دنیا توسط متخصصان کشاورزی، میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی را کاهش دهیم و کشتی بهینه‌تر را برای کشاورزان به همراه آوریم. بینج‌بار همچنین برنج کشاورزها را از لحاظ ظاهر، پخت، درصد شکستگی، عطر و فاکتورهای کیفی آزمایشگاهی بررسی می‌کند و برای آنها فاکتور‌ کیفی صادر می‌کند.

استارتاپ بینج‌بار توسط امیرحسین رضایی، مرصاد محمدی و سحر تنکابنی، بنیانگذاری شده است. امیرحسین ۲۵‌سال‌ دارد و مدیر‌عامل بینج‌بار است. مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه نوشیروانی بابل خوانده و در حال حاضر دانشجوی رشته‌‌ MBA در دانشگاه شهید بهشتی است. مرصاد، مدیر فنی بینج‌بار است.

او نیز مانند امیرحسین ۲۵ ساله است و در دانشگاه نوشیروانی بابل، مهندسی کامپیوتر خوانده است. مرصاد و امیرحسین رفقای پانزده‌ساله هستند. خانم تنکابنی ۲۳ سال دارد و کارشناسی مدیریت بازرگانی را در دانشگاه آمل خوانده است. او مدیر بخش تامین بینج‌بار است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با امیرحسین رضایی، مدیرعامل بینج‌بار است.

استارتاپ بینج‌بار

ایده‌‌ بینج‌بار چطور شکل گرفت؟

بینج در گویش مازندرانی به معنی برنج (شلتوک برنج) است. بینج‌بار، سامانه‌ای برای فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان به مصرف‌کننده نهایی است. ما استارتاپ بینج‌بار را به منظور کمک به اقتصاد کشاورزان محصول برنج، راه‌اندازی کردیم. این سامانه قصد دارد با فروش مستقیم برنج به مصرف‌کنندگان، سود اصلی را به دست کشاورزان برساند.

استارتاپ بینج‌بار همچنین با پشتیبانی فنی و آموزشی از کشاورزان عضو، به صورت هفتگی با همه‌‌ آنها در ارتباط است. ما قصد داریم تا با آموزش آخرین راهکارهای کشاورزی دنیا توسط متخصصان کشاورزی، میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی را کاهش دهیم و کشتی بهینه‌تر را برای کشاورزان به همراه آوریم.

بینج‌بار همچنین برنج کشاورزها را از لحاظ ظاهر، پخت، درصد شکستگی، عطر و فاکتورهای کیفی آزمایشگاهی بررسی می‌کند و برای آنها فاکتور‌ کیفی صادر می‌کند. پس از آن و در صورت تایید کیفی، محصول ‌روی سایت بینج‌بار قرار می‌گیرد.

قبل از اینکه استارتاپ خود را راه‌اندازی کنید، مشغول چه کاری بودید؟

من قبل از استارتاپ بینج‌بار قصد داشتم برای ادامه تحصیل به فنلاند و یا کانادا مهاجرت کنم اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد. همین موضوع باعث شد به همراه مرصاد و سحر ‌روی بینج‌بار کار کنم. مرصاد هم قبل از بینج‌بار، به شکل فریلنسری کار می‌کرد.

از چه زمانی کار خود را آغاز کردید؟

بینج‌بار از اردیبهشت‌ماه سال‌۹۸ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است.

سرمایه اولیه‌تان برای شروع کار چقدر بود؟

بینج‌بار با سرمایه‌‌‌ اولیه ۱۰ میلیون تومان شروع به کار کرد اما به برخی از نیروهای متخصص جهت عضویت در تیم‌، سهام داد تا کمبود سرمایه‌‌ اولیه جبران شود. همچنین در حال‌ حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار عمده هستیم.

خدماتی که بینج‌بار به مشتریان خود ارائه می‌دهد، شامل چه مواردی است؟

بینج‌بار قصد دارد محصول اصیل و باکیفیت را مستقیم از مزرعه کشاورز به دست مصرف‌کننده برساند. بینج‌بار در کنار هر بسته از محصول، یک بسته نمونه رایگان از همان محصول قرار می‌دهد که خریدار ابتدا آن را مصرف می‌کند و اگر رضایت داشت، محصول را کامل مصرف می‌کند. اما اگر به هر دلیلی رضایت خریدار جلب نشد، این امکان برای او وجود دارد که محصول خود را رایگان مرجوع کند.

از زمانی که بینج‌بار را راه‌اندازی کردید، چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

از زمان راه‌اندازی استارتاپ تاکنون و باتوجه به اینکه کمپین تبلیغاتی خاصی شکل‌ نگرفت، بیش از ۶۰‌هزار بازدید یونیک آی‌پی از بینج‌بار انجام شده است.

تامین‌کنندگان محصولات چطور شناسایی می‌شوند و چه تعداد کشاورز همکار شما در بینج‌بار هستند؟

کشاورزانی که علاقه‌مند به عضویت در بینج‌بار و استفاده از امکانات این سامانه هستند، زمین زراعی و محصول آنها از سوی متخصصان ما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید کیفیت محصول با آنها قرارداد همکاری منعقد می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۱۰کشاورز عضو بینج‌بار بوده و از خدمات فنی ترویجی رایگان بینج‌بار استفاده می‌کنند. همچنین نزدیک به هزار هکتار زمین زراعی زیر نظر بینج‌بار است.

بینج‌بار چه خدماتی به کشاورزان برای بهبود کیفیت محصول ارائه می‌دهد؟

تیم کشاورزی و ارتباط با کشاورزان بینج‌بار که اعضای اصلی آن را متخصصان پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی مازندران تشکیل ‌می‌دهند، مباحث فنی ترویجی را به کشاورزان آموزش می‌دهند. هدف از این کار بهینه‌کردن کشت کشاورزان، کاهش مصرف سم و ‌کود شیمیایی است.

استارتاپ بینج‌بار

نکته مهم اینکه در سال اول فعالیت بینج‌بار، میانگین بهره‌وری کشاورزان عضو‌ ۱۵درصد افزایش یافت. در حالی‌که میانگین بهره‌وری دیگر کشاورزان ۵درصد کاهش داشت. استارتاپ بینج‌بار برنامه‌های کامل‌تری برای نظارت بر تولید دارد تا محصولی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد با بهترین کیفیت و سلامت همراه باشد.

شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

مدل در‌آمدی بینج‌بار دریافت حق کمیسیون از فروش محصول کشاورزان در ازای کمک به فروش محصول و ارائه خدمات فنی ترویجی رایگان است.

از زمان راه‌اندازی استارتاپ بینج‌بار، چقدر فروش داشته‌اید؟

خوشبختانه در این مدت از نقاط مختلف کشور مشتریان خوبی داشتیم. حتی از برخی روستاهای کشور نیز سفارش محصول وجود داشته است. نکته مهم این است که با وجود فرصت اعلام مرجوعی رایگان، هیچ مرجوعی محصول نداشتیم.

برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی را انجام دادید؟

ما برای معرفی استارتاپ‌مان سعی کردیم از فرصت‌های ارزان استفاده کنیم. ارتباطات قوی شکل دادیم و محتوای خوبی تولید کردیم. در این مدت در نمایشگاه آگروفود ۲۰۱۹ در پاویون استارتاپ‌ها شرکت کردیم، در الکامپ حضور داشتیم و همچنین از خدمات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان ‌مازندران حداکثر استفاده را کردیم. همچنین از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، با توجه به بودجه محدود، استفاده حداکثری شد.

مهم‌ترین چالش پیش‌روی شما از وقتی که کارتان را شروع کردید، چه چیزهایی بوده است؟

مهم‌ترین چالش ما کمبود نیروی انسانی متخصص و کم‌بودن مارکت آنلاین محصولات کشاورزی در کشور و ایجاد بازار آنلاین برای این نوع محصولات است. البته در مراحل اول چالش‌هایی در جذب کشاورزان داشتیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.