بنیانگذاران دکتر ساینا : لوس نباشیم

0

داستان استارتاپ دکتر ساینا جزئیات زیادی دارد؛ صاحبانش به‌نوعی از کف بازار شروع کرده‌اند، ریال‌به‌ریال روی هم گذاشته‌اند تا بتوانند کسب‌وکاری در گستره کشوری ایجاد کنند.

داستان استارتاپ دکتر ساینا جزئیات زیادی دارد؛ صاحبانش به‌نوعی از کف بازار شروع کرده‌اند، ریال‌به‌ریال روی هم گذاشته‌اند تا بتوانند کسب‌وکاری در گستره کشوری ایجاد کنند.

مدیرعامل و هم‌بنیانگذار آن یعنی مهدی خدادادی اینقدر خوش‌صحبت است که اگر ساعت‌ها با او حرف بزنید، باز هم جزئیات زیادی برای گفتن دارد.

روایت شروع به کارش در بازار از دوران جوانی و دبیرستان به‌خودی‌خود، جذاب است و اینکه دوران کارشناسی‌اش هم ۸سال به طول انجامیده، چون همزمان باید کار هم می‌کرده و هزینه‌های زندگی متاهلی‌اش را تامین می‌کرده است.

در این گزارش کوتاه به مرور مسیر کارآفرینی هم‌بنیانگذار استارتاپ دکترساینا می‌پردازیم که در حوزه سلامت فعالیت می‌کند.

از کارکردن در بازار شروع کردم

مهدی خدادادی متولد‌۱۳۶۵ در جنوب‌شرقی‌ترین محله‌های تهران به نام شهرک رضویه است. در همین محله درس خوانده و رشد کرده است.

بارها بر این نکته تاکید می‌کند و می‌گوید می‌خواهم بارها این نکته را بگویم چون ثابت می‌کند که مهم نیست اهل کجایید و کجا زندگی می‌کنید یا سطح مالی‌تان به چه صورت است؛ بلکه مهم این است که در مسیر قرار بگیرید و تلاش کنید. نباید پا پس بکشید.

ما باید قبول کنیم که در شرایط سخت کسب‌وکار ایران قرار است کار کنیم. پس نباید لوس باشیم و ‌ غر بزنیم. الان وضعیت همین است. اگر کارآفرین باشید، همه چالش‌ها را می‌پذیرید و به میدان کسب‌وکار می‌آیید.

بعد از دوران دبیرستان، به فضای کسب‌وکار وارد شده و ۲سال در بازار کار کرده است. می‌گوید به دلایل مالی باید کار می‌کرده چون خانواده‌اش هم تمکن مالی برای حمایت از او را نداشته‌اند.

مهدی خدادادی ۱۹ساله بوده که ازدواج کرده و همزمان وارد دانشگاه شده و در دانشگاه آزاد، مهندسی نرم‌افزار خوانده است. دوره کارشناسی را در حدود ۸ سال خوانده چون همزمان با تحصیل، شاغل هم بوده است.

از زمین‌خوردن تا انجام پروژه‌های ملی

بعد از ازدواج، با یکی دو نفر از دوستانش در حوزه فناوری اطلاعات کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کنند اما به گفته خودش، با سر به زمین می‌خورند.

حدودا سال ۸۷ -۸۶ بوده اما به دلیل نداشتن تجربه و عدم برقراری ارتباط درست با مشتریان، شکست می‌خورند.

این شکست موجب می‌شود که در حدود سال‌۸۸، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان از دست بدهد و متحمل ضرر بشود؛ ضرری که تنها با چند شیفت کارکردن و بعد از یک سال‌ونیم می‌تواند آثارش را کمرنگ کند.

مهدی خدادادی می‌گوید: پشتوانه مالی نداشتم و خانواده‌ام هم بنیه قوی مالی نداشت که از من حمایت کند.

متاهل هم بودم و با بدهی‌های زیادی مجبور شدم به سختی کار کنم. در برهه‌ای حتی ۳ شیفت کار می‌کردم و بیش از یک سال‌و‌نیم طول کشید که از زیر بار فشارهای سنگین مالی بیرون بیایم.

در همین دوران و مشخصا در سال ۸۷، با ابوالفضل مقدسی که الان از هم‌بنیانگذاران دکترسایناست، پروژه‌ای در حوزه نرم‌افزار پذیرفتیم و آن را انجام دادیم.

بعد از انجام آن پروژه، کارفرما گفت که باید یک شرکت حقوقی باشید و در آن زمان شرکت ثبت کردیم و ۳۰هزار تومان برای ثبت شرکت لازم داشتیم که من همین مقدار را هم قرض کرده و شرکت را ثبت کردم.

تولد دکتر ساینا به خاطر اثربخشی

هم‌بنیانگذار استارتاپ دکتر ساینا در مورد دلیل راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: شرکت نرم‌افزاری‌مان کم‌کم توسعه پیدا کرد و پروژه‌های دیگری را انجام دادیم.

فضای آن زمان هم برای انجام این پروژه‌ها مناسب بود و تعداد زیادی پروژه به دست‌مان می‌رسید. تا اینکه در سال‌۸۹، مهدی مشفق که الان هم‌بنیانگذار دکتر‌ساینا‌ست، به ما ملحق شد. شرکت توسعه پیدا کرد و تعداد نیروهای شرکت به حدود ۳۰ نفر رسید.

کارمان توسعه پیدا کرد و پروژه‌های متعددی از جمله چند پروژه ملی را انجام دادیم. با اینکه شرکت موفقی داشتیم، اما تصمیم گرفتیم که کسب‌وکار دیگری که اثربخشی بیشتری در جامعه داشته باشد، راه‌اندازی کنیم.

به همین دلیل تحقیقات زیادی انجام دادیم و در نهایت متقاعد شدیم که روی حوزه سلامت کار کنیم. با درآمدی که از شرکت نرم‌افزاری داشتیم، برای استارتاپ‌مان در حوزه سلامت یعنی دکتر‌ساینا هزینه می‌کردیم.

در ادامه بخوانید:

در ابتدا در حوزه‌های مختلف سلامت، به‌نوعی بخت‌آزمایی می‌کردیم اما با تجربه‌ای که به دست آوردیم و پیوت‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که باید روی یک حوزه تمرکز کنیم.

در نهایت روی حوزه مشاوره آنلاین پزشکی تمرکز کردیم و تا به امروز دو راند سرمایه جذب کرده‌ایم و به بیش از ۵ میلیون کاربر خدمات متنوعی ارائه داده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.