با اپل واچ نوار قلب بگیرید!

استراتژی سلامتی اپل و مقاومت پزشکان

0

اگر بگوییم که «اپل» دیگر در حوزه سلامت جدی نیست بی‌انصافی نکرده‌ایم. پارسال، اپل اعلام کرد که سازمان غذا و دارو دو قلم از محصولاتش را تأیید کرده است. این شرکت طی ماه دسامبر ویژگی نوار قلب را به گزینه‌هایش اضافه کرد.

 مجله اینترنتی موبی هلث نیوز با دکتر سامبال احمد دسیا، درباره برنامه‌های آینده اپل در حوزه سلامت، گفتگو کرده است.

  • به نظرم، ساعت‌های مجهز به نوار قلبِ اپل مردم را هیجان‌زده کرده است و همه درباره‌اش حرف می‌زنند. اولین باری که خبر ورود این محصول منتشر شد برخی پزشکان علیه‌اش جبهه گرفتند.آنها می‌گفتند مردم با داشتن این ساعت‌ها توهم می‌زنند و فکر می‌کنند دچار حمله قلبی شده‌اند. این پزشکان می‌گفتند: «مردم توی خیابان راه می‌روند و فکر می‌کنند گرفتار حمله قلبی شده‌اند، در حالی که هیچ حمله‌ای در کار نیست» یا از خود می‌پرسند: «اگر کاردیوگرام روی مچ دست باشد خوب است یا بد؟ به نظرم، سنجش نتیجه و کنترل حمله قلبی زمان‌بر است.»

دسیا: شاید بد نباشد که داستانی برایتان تعریف کنم. من، به‌عنوان یک پزشک، آدم بدبینی هستم. در حقیقت، بدبینی جزء جدایی‌ناپذیر کار پزشکی است. ما درباره همه‌چیز نگرانی داریم و به بیماران هم چنین احساسی داریم. به همین دلیل، خیلی از پزشک‌ها دیگر کار نمی‌کنند. از طرفی، بازخوردهای خوبی از پزشکان نگرفتیم.

در آن‌ سو، داستان‌های مشتری‌ها فوق‌العاده بوده است. آنها چند نامه ارسال کردند و درباره تجربه‌شان در استفاده از نوارقلب گفتند. ما این تجربه‌ها و آزمایش‌ها را مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدم که مشکل اصلی از فیبریلاسیون دهلیزی است.

  • پزشکان می‌گویند که شاید [افراد حاضر در] سیستم سلامت چیزی از اطلاعات نمی‌دانند. مصرف‌کنندگان نوارقلب در مواجهه با این سیستم هیجان‌زده می‌شوند و شروع می‌کنند به حرف‌زدن با پزشکان، در حالی که ثبت‌های سلامتی تغییرات زیادی را نشان می‌دهد. ثبت نوارقلب اپل چطور با ثبت‌های سلامتی سازگار می‌شود؟

دسیا: چفت‌شدن نوارقلب اپل و نوارقلب پزشکی به سود مشتری‌هاست و دموکراتیزه‌کردن اطلاعات هم موجب استفاده مطلوب بیماران از اطلاعات مربوطه می‌شود. دستگاه‌های اندازه‌گیری سلامتی اجتماعات پزشکی را به وجود می‌آورند.

از راه‌های مقابله با فیبریلاسیون دهلیزی در جمعیت سالمندان اطلاع داریم. اما نمی‌دانیم که جوانان و دیگر اقشار جامعه چطور با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند

  • این مسئله‌ای دوطرفه است. اینطور نیست؟ می‌توان اطلاعات سلامتی را در هلث کیت اپل تغییر داد؟

دسیا: بستگی به مؤسسه سلامتی آنها دارد. برخی از مؤسسات سلامتی اجازه می‌دهند که اطلاعات هلث کیت را با ثبت‌های واقعی خود مقایسه کنید و آنها را تغییر دهید. همکارانم مسیر سلامتی افراد را مشخص می‌کنند و پزشکان اطلاعات پزشکی اشخاص را با همکارانشان به اشتراک می‌گذارند.

  • جالب است. پس، حتی اگر تعاملی وجود نداشته باشد اطلاعات بیماران را به دست می‌آورید. اینطور نیست؟ داده‌های بیشتر بهترند.

دسیا: همینطور است؛ داده‌ بیشتر یعنی عملکرد بهتر.

  • درباره این دو نوع نوارقلب زیاد شنیده‌ام. عده‌ای می‌گویند افراد بالای ۶۵ و ۷۰ سال بیشترین سود را می‌برند، در حالی که آدم‌های مُسن مصرف‌کننده‌ ساعت اپل نیستند. چشم‌انداز اپل را چطور می‌بینید؟

دسیا: می‌خواهم نکاتی به شما بگویم: اول اینکه محصولات ما برای همه است، نه برای قشری خاص. به علاوه، ما با اجتماعات سلامتی کار می‌کنیم و چگونگی شناسایی فیبریلاسیون دهلیزی را آموزش می‌دهیم.

همچنین، از راه‌های مقابله با فیبریلاسیون دهلیزی در جمعیت سالمندان اطلاع داریم. اما نمی‌دانیم که جوانان و دیگر اقشار جامعه چطور با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در نتیجه، نوارقلبِ ساعت اپل ما را از اوضاع بیماران هم آگاه می‌کند.

  • می‌دانم که تیم کوک (عضو هیئت‌مدیره اپل) توجه ویژه‌ای به مبحث سلامت دارد و گاه درباره آینده اپل هم صحبت می‌کند. به نظرتان نقش مهم اپل در زمینه سلامت چیست؟

دسیا: به نظرم، اینها عین حرف‌های تیم کوک است. ما به اثرات «سلامت» فکر می‌کنیم. یعنی می‌کوشیم راهکارهایی برای شخصی‌سازی اطلاعات پزشکی پیدا کنیم. همچنین، داده‌ها، سلامت و آموزش را دموکراتیزه می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.