ایرلند یک اکوسیستم استارتاپی روبه‌رشد اما کوچک دارد

0

وقتی صحبت از صحنه فناوری ایرلند می‌شود، مالیات بر شرکت‌ها اولین موضوعی است که به ذهن می‌رسد. نرخ مالیات بر شرکت این کشور ۱۲.۵درصد است؛ یعنی یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها. همین امر موجب شده است که این کشور به یک مرکز جذاب برای افراد چندملیتی تبدیل شود. اگر به منطقه سیلیکون‌داکس دوبلین نگاه کنید، دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها اعم از گوگل، فیس‌بوک و ای‌بی در اروپا را در این شهر پیدا می‌کنید. اما این ابرقدرت‌ها تنها یک قسمت از مجموعه فناوری دوبلین را تشکیل می‌دهند. این صحنه استارتاپی به‌شدت پررونق است و هزاران شرکت در دنیای فین‌تک، فناوری سفر و فناوری آگهی در حال حاضر در این منطقه هستند. اولین رابط استارتاپ‌ها در دوبلین، نیام بوش‌نل، می‌گوید: «ما بیشتر یک شهر شرکتی بی‌۲بی هستیم تا یک شهر اینترنتی برای مصرف‌کننده. هنوز بازار خانگی نداریم بنابراین تخصص ما در حوزه‌هایی است که در سطح جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند. می‌توان گفت ما بین‌المللی فکر می‌کنیم و از همان مراحل اولیه به تمام دنیا وصل هستیم.»

دوبلین جزء یکی از ۲۰ اکوسیستم استارتاپی برتر دنیا شناخته شده است. ارزش اکوسیستم استارتاپی این شهر اکنون حدود ۲.۸ میلیارد دلار است. این رقم برای لندن ۴۳.۹ میلیارد دلار و برای آمستردام ۹ میلیارد دلار است. اما از نظر تعداد استارتاپ‌ها، پایتخت ایرلند بیش از حد توان عمل کرده است به طوری‌که استارتاپ‌های این شهر به اندازه تعداد استارتاپ‌های آمستردام (حدود ۲.۲۵۰) است در حالی‌که آمستردام از نظر جمعیت سه برابر جمعیت دوبلین را دارد. این سناریو به نفع دوبلین است. از نظر بوش‌نل، در دوبلین افراد را می‌توان بارها و بارها در خیابان‌ها دید و سریع‌تر با آنها رابطه برقرار کرد. این موضوع هم به نفع استارتاپ‌هایی که در اینجا «متولد شده‌اند» و هم استارتاپ‌های بین‌المللی است زیرا آنها می‌توانند به سرعت وارد جامعه شوند. دکتر پاتریشیا اسکن‌لون، بنیانگذار و مدیرعامل سوپ‌باکس لبز، که برای کودکان نرم‌افزار سوادآموزی تولید می‌کند، می‌تواند نمونه‌ای باشد که نشان می‌دهد این کوچک‌بودن صحنه موجب دریافت پشتیبانی از همان ابتدای مسیر استارتاپی می‌شود. او می‌گوید: «من به آسانی توانستم بودجه مورد نیاز برای کسب‌و‌کار خود را پیدا کنم، من بسیار راحت از بهترین مسیر، چگونگی استخدام نیرو‌ و استفاده از شتاب‌دهنده‌ها مطلع شدم.»

با این حال، این مقیاس اکوسیستم استارتاپی معایبی نیز دارد. رونا تاگر، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فناوری سلامت و بهداشت «ری‌استورد هیرینگ» در ایرلند بودجه خود را کسب کرد اما پس از مدتی چاره‌ای جز خروج از کشور نداشت. بازار داخلی آنقدر کوچک بود که تاگر نمی‌توانست در آنجا موفقیت چشمگیری داشته باشد. طبق گزارش‌های انجام شده، ۴۶ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها روی استارتاپ‌های ایرلندی در سال ۲۰۱۵ از سوی سرمایه‌گذاران بین‌المللی صورت گرفته بود. این مقدار از سرمایه‌گذاری خارجی در حال افزایش است: در سال ۲۰۱۵ میزان سرمایه‌گذاری ۲۴۱ میلیون یورو بود در حالی‌که یک‌سال قبل ۱۳۲میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته بود. نهادهایی مانند اینترپرایز ایرلند و IDA ایرلند نیز در تمام مراحل توسعه، اعم از منتورینگ، تحقیق، کارگزاری و غیره، از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند. در صحنه استارتاپی دوبلین، استعدادهای زیادی یافت می‌شوند. وجود دانشگاه معتبر ترینیتی کالج دوبلین، عامل مهمی است و شرکت‌های بین‌المللی نیز نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند در این صحنه استعدادها را به سمت خود جذب کنند و کارآفرینان از نظر جذب نیرو برای نقش‌های کلیدی خود با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نیستند. افراد زیادی در این کشور زندگی می‌کنند که دوست دارند فقط با استارتاپ‌ها کار کنند. این افراد با استعداد بسیار پرانرژی هستند و می‌دانند دارند چه کار می‌کنند. در کل کشور ایرلند جزء یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای اقدامات مهمی است که می‌تواند به رونق گرفتن استارتاپ‌ها کمک کند. طبق یک تحقیق جدید این کشور از این نظر پس از هلند، ایتالیا و انگلستان رتبه چهارم را کسب کرده است. این تحقیق یک نقشه ۱۴ صفحه‌ای را ارائه داده است که ۲۲ نقطه عملیاتی دارد که کشورها باید به آنها عمل کنند تا بتوانند یک اکوسیستم استارتاپی بهتری را توسعه دهند. این طرح در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و ۹ نفر از موفق‌ترین کارآفرینان فناوری در اروپا از آن حمایت می‌کنند. در مجموع، ۱۲ کشور عضو در بالای میانگین اتحادیه اروپا قرار دارند و این نشان می‌دهد که سیاست‌های استارتاپی این کشور در حال پیشرفت است. ایرلند، که اقتصاد آن در سال‌های اخیر در حال رشد است، به عنوان یک مرکز برای اکوسیستم استارتاپی پیشرفت‌های زیادی کرده است. بسیاری از ابرقدرت‌های بین‌المللی از قبیل گوگل، فیس‌بوک‌ و توییتر، در این کشور دفاتری تاسیس کرده‌اند. از سوی دیگر شهرهایی مانند دوبلین پر است از استارتاپ‌های مختلف. در این جریان استارتاپی، زنان نیز وارد صحنه شده‌اند و می‌خواهند به کارآفرینانی در اکوسیستم استارتاپی ایرلند تبدیل شوند. اخیرا ۹ بنیانگذار زن ایرلندی می‌خواهند استارتاپ‌های خود را در سطح ملی و بین‌المللی به موفقیت برسانند. همچنین ۲۰ ستاره استارتاپی ایرلندی و ۱۲ اینفلوئنسر در این اکوسیستم حضور دارند. EDF   ۶‌حوزه برتر را برای اکوسیستم استارتاپی در نظر گرفته است که طبق آن ایرلند از نظر رهبری فکری رتبه اول، از نظر دسترسی به سرمایه رتبه دوم، از نظر مهارت‌ها و آموزش رتبه هفتم، از نظر سیاست داده و حریم خصوصی رتبه هشتم، از نظر چارچوب سازمانی رتبه نهم و از نظر دسترسی به استعدادها رتبه چهاردهم را کسب کرده است.

محققان می‌گویند: «به نظر می‌رسد اکوسیستم استارتاپی ایرلند در مرحله رشد شبکه‌ای است که در آن برتری‌های فردی افزایش می‌یابد و افراد در سطح ملی شروع به برقراری ارتباط با هم می‌کنند. این روند را می‌توان با استفاده از مدل سه‌ضلعی – تقویت همکاری دولت، دانشگاه و کسب‌و‌کارها با استارتاپ‌های توسعه یافته – تسریع بخشید.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.