اکوسیستم استارتاپی فرصتی برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی است

0

اولین رویداد نوروز نوآوری با محوریت متنوع‌سازی اکوسیستم استارتاپی و نوآوری همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در روز سه‌شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۷ در سالن همایش‌های شهید قندی تهران برگزار شد

اولین رویداد نوروز نوآوری با محوریت متنوع‌سازی اکوسیستم استارتاپی و نوآوری همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در روز سه‌شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۷ در سالن همایش‌های شهید قندی تهران برگزار شد.

در این رویداد، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات حضور داشتند و دقایقی را برای حضار در رابطه با ضرورت ورود استارتاپ‌ها به بخش فعالیت‌های خدماتی سخنرانی کردند.

مهدی محمدی (دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال) به بررسی طرح تحول اکوسیستم استارتاپی و نوآوری اشاره کرد و جهت‌دهی، تعهد‌آفرینی، ترویج تجربیات بین‌المللی، یاریگری و مدل کسب‌و‌کار را از جمله اهداف طرح تحول اکوسیستم استارتاپی و نوآوری در کشور دانست.

وی در ادامه افزود: معرفی بیش از هزار استارتاپ، بررسی ۱۸ حوزه و مسئله و تبیین نقش استارتاپ‌ها در آن و بررسی بیش از ۲۵۰۰ استارتاپ، محورهایی بود که درباره نتایج فعالیت آنها در این گزارش‌ها تحقیق و بررسی شد.

تربیت نیروی انسانی، چالش استارتاپ‌ها

در ادامه نیز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره برگزاری اینگونه دورهمی‌های استارتاپی خاطرنشان کرد که بسیاری از استارتاپ‌ها علاوه بر دغدغه‌های اصلی که با آن درگیر هستند، بر اصل تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص تاکید دارند؛ به طوری که می‌توان گفت شرایط اکوسیستم استارتاپی نیازمند این موضوع اساسی است. وی در ادامه تاکید داشت که از جمله مشکلات اصلی که اکثر فعالان استارتاپی با آن مواجه هستند، موضوع تربیت نیروی انسانی و متخصص است.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه این ‌یک نشانه خوب از بلوغ اکوسیستم استارتاپی است، گفت: عمده گلایه‌ها بر این است که کیفیت نیروی انسانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه متناسب با ظرفیت‌های موردنیاز بازار کار نیست. هرچند معتقدم ظرفیت نیروی جوان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند مثمر‌ثمر باشد. ما موظفیم به‌عنوان حاکمیت برای تربیت نیروی انسانی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

آذری‌جهرمی تاکید کرد که سال پیش را با توجه به سیگنال‌هایی که وجود دارد، به لحاظ اقتصادی و تامین منابع در حوزه‌های مختلف، کشور با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود و در ادامه افزود: این‌ خبر خوبی نیست و می‌تواند یک تهدید باشد اما برای اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم استارتاپی یک فرصت است.

بخش دیگری از این رویداد نیز به پنل بررسی چالش‌های تنوع‌بخشی به اکوسیستم استارتاپی ایران اختصاص داشت که با مدیریت مجید دهبیدی‌پور (رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف) و با حضور رضا زرنوخی (رئیس انجمن وی‌سی ایران)، رضا جمیلی (سردبیر مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت و دیجیتال هلث)، فریدون کورنگی (بنیانگذار مپس، اولین سرمایه‌گذار جسورانه) و حمیدرضا اعتدال‌مهر (رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی) برگزار شد و در آن، به بحث و بررسی راهکارهای تنوع‌بخشی به این اکوسیستم درجهت رونق کسب‌و‌کار نوآورانه شرکت‌های استارتاپی پرداختند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور منطقی دبیر‌ستاد حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، مهدی محمدی دبیر‌ستاد حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و سلطانی رئیس سابق صندوق نوآوری و شکوفایی تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.