مشاوره و انتخاب آنلاین بیمه با ازکـی

آشنایی با یکی از استارتاپ‌های صنعت بیمه

0

آنلاین‌شدن خدمات صنعت بیمه تعامل نماینده‌های بیمه با تکنولوژی روز را بیشتر و از طرف دیگر دسترسی کاربران و مشتریان خرید بیمه به اطلاعات در این حوزه را نیز تسهیل کرده است.

بیمه یکی از ارکان مهم در حفاظت از مال و جان مردم به حساب می‌آید و می‌توان گفت که این صنعت، نقشی مهم در فراهم‌کردن آرامش و آسایش در زندگی ما دارد. به همین دلیل است که خرید انواع بیمه به یک امر ضروری نزد مردم تبدیل شده و این امر موجب توسعه این صنعت شده است.با گسترش اینترنت، بازار بیمه نیز همچون سایر بازارهای سنتی، دستخوش تغییر شده و چند وقتی است که خدمات بیمه به صورت آنلاین نیز ارائه می‌شود.

آنلاین‌شدن خدمات صنعت بیمه همچنین تعامل نماینده‌های بیمه با تکنولوژی روز را بیشتر و از طرف دیگر دسترسی کاربران و مشتریان خرید بیمه به اطلاعات در این حوزه را نیز تسهیل کرده است. در این بین استارتاپ ازکی به نشانی Azki.com از جمله فعالان در حوزه خدمات مشاوره و انتخاب آنلاین بیمه به حساب می‌آید که از اوایل امسال کار خود را شروع کرده است.

تیم لطیف، مدیر عامل و هم‌‌بنیانگذار ازکی است که داستان شکل‌گیری استارتاپ او را در این مطلب مطالعه می‌کنید.

تیم لطیف در آلمان متولد و بزرگ شده، مادرش آلمانی و پدرش ایرانی است. تیم ۴۲ ساله است و لیسانس اقتصاد دارد و فوق‌لیسانس خود را در زمینه کسب‌وکار گرفته است. او از ۱۹ سالگی وارد حوزه کارآفرینی شده و اولین کسب‌وکار آنلاین خود را همراه برادرش در حوزه پوشاک راه می‌اندازد. بعد از ۱۰سال از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، بخشی از آن را می‌فروشد و در سال ۱۳۸۵ به سرزمین پدری‌اش، ایران می‌آید.

در ایران در حوزه‌های مختلفی به کسب‌وکار و بیزینس از جمله آی‌تی مشغول می‌شود. در آلمان کسب‌وکارهای حوزه چاپ آنلاین و  مشاوره و انتخاب  آنلاین بیمه جزو موفق‌ترین بیزینس‌ها به حساب می‌آمدند که رشد خوبی را تجربه کرده بودند. بر همین اساس تیم بعد از بازگشت به ایران تصمیم می‌گیرد استارتاپ‌هایی را در این دو حوزه راه‌اندازی کند که منشأ شکل‌گیری استارتاپ چاپ‌آقا و ازکی می‌شود.

او از ۳ سال پیش همراه با رضا مفید استارتاپ چاپ‌آقا را راه می‌اندازد و حدود یک سال پیش نیز با هم استارتاپ ازکی را بنیانگذاری می‌کنند. در حال حاضر رضا مفید چاپ‌آقا را می‌گرداند و تیم هم مدیرعامل ازکی است. ‌

ازکی چه کار می‌کند؟

ازکی یک مرکز مشاوره و انتخاب بیمه به صورت آنلاین است. استارتاپ ازکی از اوایل سال ۹۷ کار خود را آغاز کرده و هدف آن این است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین شرایط بیمه‌ای را برای خود انتخاب کنند.

تیم لطیف درباره فعالیت ازکی می‌گوید: در ایران در بیشتر مواقع فروش بیمه توسط نمایندگان انجام می‌شود و نمایندگان هم طبق قانون بیمه مرکزی موظف هستند فقط نمایندگی یکی از شرکت‌های بیمه را داشته باشند. بر همین اساس هر نماینده تلاش می‌کند که محصولات شرکت بیمه‌ای که نمایندگی آن را دارد، به عنوان بهترین بیمه معرفی کند.

بر همین اساس ما در ازکی به دنبال آن هستیم که این انحصارگرایی را کنار بگذاریم و بی‌طرفانه یک مرکز مشاوره و انتخاب بیمه باشیم. مشاوره بیمه در ازکی رایگان است و هر کسی که به سایت مراجعه می‌کند، می‌تواند از خدمات مشاوره استفاده کند. در واقع در ازکی موقعیتی را برای کاربران فراهم کرده‌ایم که بتوانند بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنند و در نهایت بیمه‌ای که بیشترین تناسب را با شرایطشان دارد، انتخاب کنند.

به عنوان مثال، شرایط بیمه‌ای فردی که قصد دارد خودرو خود را بیمه کند و اکثرا در شهر تهران تردد دارد با فردی که بیشتر در جاده و شهرستان‌های مختلف با خودروی خود در حال تردد است، متفاوت است و باید بیمه‌ای را انتخاب کند که در شهرستان‌های مختلف به نمایندگی‌های آن دسترسی داشته باشد. این موضوع در مورد بیمه‌های دیگر نیز صدق می‌کند.

به عنوان مثال، در حالتی که افراد می‌خواهند خود را بیمه عمر کنند نیز براساس فاکتورهای مختلفی مانند اینکه چند سال دارند و غیره شرایط بیمه و انتخاب آن برای هر کس متفاوت می‌شود. بر همین اساس افراد مختلف برای دریافت بیمه متناسب با نیازی که دارند، نیاز به مشاوره دارند تا بتوانند مناسب‌ترین شرایط بیمه‌ای را با توجه به نیازهایی که دارند، انتخاب کنند. در ازکی ما تلاش می‌کنیم که به صورت بی‌طرفانه در مورد انواع محصولات و خدمات بیمه به کاربران مشاوره دهیم تا در نهایت این کاربران باشند که بیمه مناسب خود را انتخاب کنند.

ازکی در حال حاضر با ۱۰شرکت بیمه برتر از میان ۳۰ شرکت فعال در این حوزه همکاری می‌کند. البته ۱۰شرکتی که ازکی با آنها همکاری دارد، حدود ۹۰ درصد بازار بیمه ایران را در دست دارند؛ شرکت‌هایی از جمله بیمه ایران، بیمه پاسارگاد، بیمه آسیا، بیمه دانا، بیمه البرز، بیمه سامان، بیمه پارسیان، بیمه ملت، بیمه معلم و بیمه دی شرکت‌های بیمه‌ای هستند که با ازکی همکاری می‌کنند.

نمایندگان بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای هم در دفتر ازکی حضور دارند و بیمه‌نامه تا ساعات پایانی شب نیز توسط نمایندگان به صورت مستقیم صادر می‌شود. همچنین روزانه حدود ۱۲ هزار کاربر از وب‌سایت خدمات ازکی بازدید می‌کنند و در ۳ ماه اخیر حدود ۶۵۰۰ کاربر خدمات بیمه را از ازکی دریافت کرده‌اند که بیشتر این مشتریان به صورت تکرارشونده از خدمات استفاده کرده‌اند.

 چگونه از خدمات ازکی بهره‌مند شویم؟

استفاده از خدمات ازکی ساده است و نیاز به ثبت‌نام در سایت ندارد. به این ترتیب که کاربران می‌توانند پس از ورود به سایت

Azki.com بیمه‌های مختلف از جمله بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو، بیمه آتش‌سوزی و زلزله، بیمه مسافرتی و بیمه درمان تکمیلی را مشاهده و خدمات بیمه‌ای مورد نظر خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال، در حالتی که بیمه بدنه خودرو توسط کاربر انتخاب می‌شود، مشخصات خودرو وی از او پرسیده می‌شود و در نهایت قیمت‌های خدمات بیمه شرکت‌های مختلف بیمه با امتیازات و ویژگی‌های مقایسه‌شده برای او نمایش داده می‌شود. همچنین این امکان برای کاربران وجود دارد که بتوانند میزان خسارت دریافتی که از بیمه انتظار دارند، تغییر دهند و نرخ‌های بیمه را با توجه به این تغییرات مشاهده و با توجه به قیمت‌های مختلف بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

همچنین در هر مرحله کاربران می‌توانند از طریق چت آنلاین و تماس تلفنی با مرکز مشاوره تخصصی این شرکت از خدمات مشاوره بیمه ازکی استفاده کنند. در حال حاضر پس از ثبت سفارش و پرداخت آنلاین هزینه بیمه توسط کاربر، درخواست صدور بیمه صادر می‌شود. البته شرایط پرداخت در محل نیز در زمان تحویل بیمه‌نامه فراهم شده است.

پس از ثبت درخواست، اصل بیمه‌نامه در کمتر از ۲۴ ساعت درب منزل به مشتری تحویل داده می‌شود. سایر بیمه‌ها از جمله بیمه مسئولیت، عمر و … نیز به دلیل اینکه نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی بیشتری از کاربر است، به صورت آفلاین ارائه می‌شوند.

هدف ما در ازکی این است که سازوکاری را فراهم آوریم تا همه بیمه‌ها به صورت آنلاین ارائه شود و با تعاملاتی که با بیمه مرکزی داریم، قصد داریم بستری را فراهم کنیم تا صدور بیمه به صورت آنی در سایت صورت گیرد و کاربر بتواند بیمه نامه خود را آنلاین و اتوماتیک دریافت کند.

ازکی در حال حاضر با ۱۰شرکت بیمه برتر از میان ۳۰ شرکت فعال در این حوزه همکاری می‌کند. البته ۱۰شرکتی که ازکی با آنها همکاری دارد، حدود ۹۰ درصد بازار بیمه ایران را در دست دارند؛ شرکت‌هایی از جمله بیمه ایران، بیمه پاسارگاد، بیمه آسیا، بیمه دانا، بیمه البرز، بیمه سامان، بیمه پارسیان، بیمه ملت، بیمه معلم و بیمه دی شرکت‌های بیمه‌ای هستند که با ازکی همکاری می‌کنند.

ازکی به دنبال نوآوری در ارائه خدمات بیمه

با توجه به تحقیقاتی  که انجام شده، اصلی‌ترین هدف افراد در بیمه این است که در صورت بروز حادثه بتوانند خسارت خود را دریافت کنند. به عبارت بهتر، ایجاد امنیت در بیمه جزو اولویت‌های اصلی است و مهم‌تر از هزینه‌ای که برای بیمه پرداخت می‌شود، این است که بیمه مورد نظر پاسخگوی خسارت صورت‌گرفته باشد و بدون دردسر آن را پرداخت کند.

به گفته تیم لطیف، با توجه به اهمیت امنیت در بیمه، ما در ازکی به دنبال این هستیم که بیمه مناسبی را به افراد معرفی کنیم تا با پرداخت حق بیمه از دریافت خسارت احتمالی مطمئن باشند. از طرفی شرکت‌های بیمه به دنبال این هستند که افرادی را بیمه کنند که ریسک کمتری در پیش‌زمینه خود دارند. متاسفانه در ایران در حال حاضر برای بیمه خودرو فقط میزان عدم خسارت برای احتساب تخفیف از سوی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته می‌شود.

این در حالی است درصد ریسک برای افراد مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال درصد ریسک یک جوان ۲۳ ساله با یک فرد ۳۵ساله متفاوت است. شاید هر دو نفر از نظر میزان عدم خسارت مشابه باشند ولی ممکن است فرد ۳۵ ساله بسیار محتاطانه‌تر از یک جوان ۲۳ ساله رانندگی کند و درصد ریسک زمینه‌ای کمتری داشته باشد. در حال حاضر در دنیا براساس درصد ریسک زمینه‌ای افراد قیمت‌های پایه بیمه متفاوت است.

یکی از کارهایی که در ازکی قصد داریم انجام بدهیم این است که با جمع‌آوری داده‌هایی از جمله نوع خودروی فرد، سن، جنسیت و غیره بتوانیم درصد ریسک زمینه‌ای افراد را بیابیم تا در نهایت یک محصول جدید در حوزه بیمه ارائه دهیم.

در محصول جدید بیمه‌ای که ازکی قصد دارد در آینده ارائه دهد، افراد براساس درصد ریسک زمینه‌ای که دارند، ارزیابی خواهند شد. بر اساس این معیار افراد پرخطر مجبور خواهند بود که حق بیمه بیشتری را پرداخت کنند و افرادی که درصد ریسک پایین‌تری دارند از شرکت‌های بیمه تخفیف‌های خوبی را دریافت خواهند کرد.

به گفته مدیر عامل ازکی، با توجه به گستردگی که در کار ما وجود دارد و اینکه با تمام بیمه‌ها سروکار داریم، می‌توانیم داده‌های مورد نظر را از کاربران مختلف به‌دست بیاوریم و به هدف خود در ارائه این محصولات جدید دست یابیم. ما در حال حاضر در ابتدای راه هستیم ولی من پیش‌بینی می‌کنم بتوانیم تا ۳سال آینده از طریق بیگ دیتا به این هدف برسیم.

درآمدزایی در ازکی

مدل درآمدزایی در ازکی مانند سایر فعالان در حوزه بیمه به این ترتیب است که از فروش بیمه کمیسیون دریافت می‌کند و از این نظر با سایر کارگزاران بیمه تفاوتی ندارد. تفاوت در دیدگاهی است که در ازکی قالب است و آن هم نهفته در ایجاد بستری است که با شناوری نرخ بیمه با توجه به درصد ریسک زمینه افراد هم مشتریان و شرکت‌های بیمه سود بیشتری کنند و هم از طرفی ازکی بتواند ارزش افزوده‌ای را ایجاد کند.

استارتاپ ازکی تا ۲ سال هدف اصلی خود را درآمدزایی قرار نداده و به دنبال این است که بتواند محصول باکیفیت را به کاربران ارائه دهد. تیم لطیف در این باره می‌گوید: ما معتقدیم که برای موفقیت، یک استارتاپ نباید از ابتدا زیر فشار درآمدزایی باشد. این رویکرد باعث می‌شود که تمرکز اصلی روی برآورده‌کردن نیاز مشتریان باشد.

بر همین اساس در ۲ سال اول به دنبال درآمدزایی صرف نیستیم و هدفمان این است که محصولات متناسب با نیاز مشتریان ارائه کنیم، تیم‌سازی را به خوبی سامان دهیم و برند خوبی را در ذهن مشتریان ایجاد کنیم و خدمات بهینه‌ای را به کاربران ارائه دهیم. این فرآیندی است که در حال حاضر نیز در ازکی در جریان است و مدام در حال بهبود فرآیندها و پیشبرد کارها هستیم.

از آنجایی که از طریق بیزینس‌های دیگر درآمدزایی داشتیم، موفق شدیم سرمایه مورد نیاز ازکی را تامین کنیم. سرمایه‌گذاران آلمانی نیز در ازکی سهم کوچکی دارند و می‌توانم بگویم دانشی که به واسطه جذب سرمایه از کشور آلمان وارد ازکی شد، مهم‌تر از پولی بود که دریافت کردیم.

بازار ازکی

تیم می‌گوید که زمانی که آنها وارد بازار بیمه آنلاین شدند، رقبایی بودند که پیش از آنها کار را در این حوزه آغاز کرده بودند ولی او معتقد است که بازار همچنان رهبری ندارد و هر کدام از رقبا بخش کوچکی از بازار را در دست دارند که به نسبت حجم فروش بیمه به صورت آفلاین سهم ناچیزی است و پیش‌بینی می‌کند که از این تعداد رقیبی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، در نهایت چهار الی پنج شرکت باقی خواهند ماند و بازار را بین خود تقسیم خواهند کرد.

به گفته وی، صنعت بیمه بازار بزرگی دارد و به صورت سالانه فروش بیمه در ایران به رقم ۷ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم حدود ۲۵ درصد رشد سالانه را تجربه می‌کند. این در حالی است که تنها زیر یک درصد این بازار سهم بازار آنلاین است و فروش بازار آنلاین این حوزه بسیار ناچیز است و در ابتدای راه قرار دارد. من معتقدم که این بازار همچنان جای رشد دارد و در حال حاضر بسیار کوچک است.

اعداد این بازار بسیار جذاب هستند و اگر شرکتی بتواند به یک یا حتی ۲ درصد این بازار دست یابد، موفقیت بزرگی کسب کرده است. هدف ما هم همین است که بتوانیم چنین سهمی را به‌دست بیاوریم و به شرکت شناخته‌شده‌ای در حوزه فروش و مشاوره آنلاین بیمه تبدیل شویم.

فراز و نشیب‌های ازکی را از اینجا بخوانید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.