اعتبار اجتماعی شما چنده؟

0

اغلب شما با یک امتیازاعتباری مالی آشنا خواهید شد که اعتماد اقتصادی را به همراه خواهد داشت. این سیستم قصد دارد تا نشانه‌ای از خطرات اعتباری را به افراد مختلف نشان دهد و شما به احتمال زیاد تعهدات خود را بازپرداخت خواهید کرد.

چین با بهره‌مندی از تکنولوژی برتر و بیگ‌دیتا می‌تواند سیستم امتیازدهی مالی اجتماعی را افزایش دهد. قابل‌ اعتماد‌ بودن شما فراتر از امتیاز اعتبار مالی شما در ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی است.
بیایید نگاهی به سیستم امتیاز اعتبار اجتماعی چین بیندازیم، شرکت‌های خصوصی و دولتی چین اطلاعات زیادی را در مورد منابع مالی، فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی، سابقه اعتباری، خریدهای آنلاین، مسائل حقوقی، پرداخت‌های مالیاتی و افرادی که با آنها سروکار دارند، جمع‌آوری می‌کنند.

همچنین تصاویری از ۲۰۰ میلیون دوربین مداربسته و نرم‌افزار تشخیص چهره در چین موجود است. داده‌هایی که عدم انطباق با الزامات قانونی و اجتماعی و تعهدات قراردادی را نشان می‌دهند، در سطح گسترده دولتی جمع شده‌اند تا قابلیت اعتماد شرکت‌ها و افراد را تعیین کنند.

امتیاز قابل‌اعتمادبودن با کارهای خوبی همچون صدقه به خیریه افزایش یافته و با اقدامات منفی مثل جریمه رانندگی کاهش می‌یابد. چین سیستم اعتباری خود را در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک برنامه آزمایشی آغاز کرد، اما به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ شروع به اجرای سیستم اعتباری در سراسر کشور کرد.

براساس سند دولت، طرح ساخت سیستم اعتبار اجتماعی در بازه‌ای زمانی از سال ۲۰۱۴ تا سال۲۰۲۰ انجام می‌گیرد. همه امتیازات اعتباری اجتماعی برای ۱.۴ میلیارد شهروند آن تا سال ۲۰۲۰ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در آن زمان، یک پرونده قابل جست‌وجو از هر شهروند چینی وجود خواهد داشت که تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده از شرکت‌های دولتی و خصوصی را برای پیگیری اعتبار اجتماعی آنها ارائه می‌دهد. اما نمره اعتبار اجتماعی چگونه استفاده می‌شود؟

هدف از سیستم اعتبار اجتماعی ایجاد شفافیت بیشتر در مورد شرکت‌ها و افرادی است که قانون را نقض می‌کنند یا با الزامات رسمی سازگاری ندارند و رفتارهای مناسب را با هدف کلی بهبود حاکمیت و نظم بازار تطبیق می‌دهند. حزب کمونیست چین قصد دارد سیستم امتیاز اعتبار اجتماعی را اجرا کند تا کسانی که از اعتبار اجتماعی بالایی برخوردار هستند، به‌راحتی زیر آسمان قدم بزنند و آرامش داشته باشند.

البته این سیستم هنوز در حال توسعه است و اکنون در زندگی واقعی راه‌های بی‌شماری برای شهروندان، شرکت‌ها و مقامات دولتی وجود دارد. به طور کلی، امتیازات اعتباری بالاتر به افراد مزایای مختلفی می‌دهد. افراد اغلب امتیازاتی مانند قبض‌های تخفیف انرژی و دسترسی بهتر به وب‌سایت‌های اجتماعی را می‌دهد.

اغلب، کسانی که امتیازات اعتباری بالاتری دارند، از پرداخت اجاره املاک، دوچرخه و چتر معاف می‌شوند. آنها حتی می‌توانند معاملات بهتری داشته باشند. به علاوه، بیمارستان‌های چین در حال حاضر در حال آزمایش با نمرات اعتباری اجتماعی هستند. امتیاز اعتبار اجتماعی بالاتر از ۶۵۰ در یک بیمارستان به فرد امکان می‌دهد که بدون پرداخت هزینه، پزشک را ببیند.

اگر یک فرد امتیاز اعتبار اجتماعی کمتری داشته باشد، ممکن است توانایی خرید هر چیزی را نداشته باشد. این افراد برای خرید کالاهای باکیفیت و یا یک خانه جدید محدود می‎شوند. همچنین امکان منع خرید بلیت هواپیما و قطار یا اجاره یک آپارتمان برای افراد دارای اعتبار اجتماعی کم وجود دارد. درجه اعتبار اجتماعی براساس فعالیت‎های مستقل اشخاص تغییر می‎کند.

اگر شما هرگز هنگام بازی با بازی‌های ویدئویی تقلب نکنید، برای امتیاز اعتبار اجتماعی‌تان بهتر است، اما اگر شما بازی‌های ویدئویی را بیش از ۱۰ ساعت در روز انجام دهید، میزان اعتبار اجتماعی شما پایین می‌آید. در حال حاضر، اکثر شهروندان چینی دیدگاه مطلوبی از سیستم امتیاز اجتماعی تجاری در این کشور دارند؛ نظرسنجی از شهروندان چینی نشان می‌دهد که ۸۰ درصد پاسخ‌دهندگان تا حدی یا به‌شدت با سیستم‌های اعتباری اجتماعی موافق هستند.

آنها این تغییرات را به عنوان روشی موثر برای ترویج رفتار خوب می‎دانند و معتقدند سیستم اعتبار اجتماعی از آنها در برابر تقلب و تجارت محافظت می‌کنند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، شهروندانی که از امتیازات اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، امتیازات بهتری را دریافت خواهند کرد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شهروندان برای برخورداری از نتایج مثبت سیستم اعتبار اجتماعی باید عادلانه و شفاف بودن سیستم را باور کنند. شهروندان چینی همیشه می‌دانند که دولت چیزهای زیادی در مورد آنها می‌داند، برای بسیاری از افرادی که خارج از چین زندگی می‌کنند، سیستم اعتبار اجتماعی چین بیشتر شبیه به یکی از اپیزودهای سریال تلویزیونی علمی تخیلی «آینه سیاه» به نام «سقوط ناگهانی» است.

تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر سیستم اعتبار اجتماعی چین فراتر از مرزهای این کشور رفته است. همه شرکت‌های دارای مجوز تجاری چینی و هر شرکتی که در چین فعالیت می‌کند، در ابتدای سال ۲۰۱۸ به سیستم اعتباری اجتماعی وارد شدند.

سامانتا هافمن، پژوهشگر در زمینه چین بر این باور است که سیستم اعتبار اجتماعی بر رفتار شرکت‌های خارجی تاثیر گذاشته‌است. به عنوان مثال، مقامات چینی از خطوط هوایی آمریکا و استرالیا درخواست کردند تا از واژگان مرسوم در پکن برای اشاره به تایوان و هنگ‌کنگ استفاده کنند و این مسئله باعث ناراحتی مردم تایوان و هنگ‌کنگ شد.

در حالی که اکثر مردم آمریکا و اروپا به طور کامل با سیستم اعتبار اجتماعی مخالف هستند، کسانی هستند که سیستم اعتبار اجتماعی با بهره‌گیری از فناوری را برای ترویج شهروندی خوب می‌دانند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.