اشتغالزايي ۷/۲ ميليوني گردشگري در سال ۲۰۱۵

0

سفر و گردشگري به‌عنوان يکي از بزرگ‌ترين صنايع جهان در سال ۲۰۱۵ درمجموع توانسته ۲/۷ ميليون اشتغال ايجاد کند.

 براساس گزارش تاثير اقتصادي شوراي جهاني سفر و گردشگري، طي سال گذشته ميلادي درمجموع ۲/۷ ميليون شغل از طريق صنعت گردشگري در سطح جهان ايجاد شده است. در اين گزارش سالانه، اطلاعات اقتصادي پيرامون نقش صنعت گردشگري در ۱۸۴ کشور و ۲۴ منطقه جهان مورد بررسي قرار گرفته است. ديويد اسکوسيل، رئيس شوراي جهاني سفر و گردشگري، در اين‌باره اظهار کرد: «با وجود بي‌ثباتي در اقتصاد جهاني و همچنين چالش‌هاي خاص پيش روي سفر و گردشگري طي سال ۲۰۱۵، صنعت گردشگري درمجموع ۱/۳ درصد رشد داشته و توانسته ۸/۹ درصد از توليد ناخالص داخلي جهان را به خود اختصاص دهد. صنعت گردشگري طي سال گذشته ميلادي حامي ۲۸۴ ميليون شغل در سراسر جهان بود که در مقايسه با سال گذشته حاصل ايجاد ۲/۷ ميليون شغل جديد است و بر اين اساس از هر ۱۱ شغل در سياره زمين يک شغل به طور مستقيم يا غيرمستقيم با گردشگري در ارتباط است.»

رئيس شوراي جهاني سفر و گردشگري ادامه داد:‌ «گردشگري دوباره ماهيت مقاوم خود را نشان داد و با وجود اينکه حملات تروريستي، شيوع بيماري‌ها، نوسانات نرخ ارز و چالش‌هاي ژئوپليتيک توانست صنعت گردشگري را در سطح برخي کشورها و مناطق تحت تاثير قرار دهد اما اين صنعت دوباره عملکرد قدرتمندي را ثبت کرد.»

نقش مستقيم صنعت گردشگري در رشد توليد ناخالص داخلي درمجموع در ۱۲۷ کشور از ميان ۱۸۴ کشور سرعتي بيشتر از رشد توليد ناخالص ملي در اين کشورها داشته است و ژاپن، مکزيک، نيوزلند، قطر، عربستان، تايلند و اوگاندا ازجمله کشورهايي هستند که در آن‌ها گردشگري عملکرد بهتري در مقايسه با اقتصاد داشته است.

به گزارش هافينگتون پست، ازجمله دلايل رشد گردشگري در سال ۲۰۱۵ مي‌توان به افزايش جهاني خانواده‌هايي با درآمد متوسط، افزايش سن جمعيت جهان که علاقه بيشتري به سفر دارند و همچنين رشد ارتباطات ميان مقاصد اشاره کرد که موجب شده سفر به امري در دسترس‌تر و امکان‌پذيرتر تبديل شود.

در سال ۲۰۱۵ تمامي مناطق جهاني از لحاظ نقش گردشگري در توليد ناخالص داخلي رشد داشتند و در اين ميان جنوب شرقي و جنوب آسيا به ترتيب با ۹/۷ و ۴/۷ سريع‌تر رشد را نشان داده‌اند.

خاورميانه (۹/۵ درصد)، کارائيب (۱/۵ درصد)، جنوب صحراي بزرگ آفريقا (۳/۳ درصد)، آمريکاي شمالي (۱/۳ درصد)، اروپا (۵/۲ درصد)، شمال شرق آسيا (۱/۲ درصد)، آمريکاي لاتين (۵/۱ درصد) و آفريقاي شمالي (۴/۱ درصد) در رشد ناخالص داخلي سهيم بوده‌اند.

پيش‌بيني مي‌شود در سال ۲۰۱۶ ميلادي مجموع سهم صنعت سفر و گردشگري در توليد ناخالص داخلي جهان ۳/۵ درصد افزايش داشته باشد و مجددا پيش‌بيني مي‌شود براي ششمين سال پياپي از رشد اقتصاد جهاني پيشي بگيرد.

نگراني‌هاي امنيتي، سياست‌هاي مرزي، قيمت نفت، قدرت دلار آمريکا در مقايسه با نرخ ساير ارزها و ديگر تحولات کلان اقتصادي همچنان در سال ۲۰۱۶ نيز صنعت گردشگري را تحت تاثير قرار مي‌دهد، با اين حال طي دهه آينده پيش‌بيني مي‌شود صنعت سفر و گردشگري با رشد متوسط سالانه ۴ درصد از اقتصاد جهاني پيشي بگيرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.