اسکای‌روم؛ بستری برای ارتباطات آنلاین

0

برقراری ارتباطات آنلاین و زنده از جمله جذابیت‌هایی است که اینترنت در عصر کنونی در اختیار کاربران گذاشته است.استارتاپ اسکای‌روم به نشانی skyroom.ir‌ چنین بستری را در اختیار کاربران قرار داده است.

برقراری ارتباطات آنلاین و زنده از جمله جذابیت‌هایی است که اینترنت در عصر کنونی در اختیار کاربران گذاشته است. در کنار جنبه سرگرمی و سهولت دسترسی افراد به یکدیگر از این طریق، این امکان راهکارهای جالب و جذابی را در اختیار برگزار‌کنندگان رویدادها گذاشته ‌که بتوانند با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افراد زیادی را به صورت آنلاین گرد هم بیاورند تا در یک هم‌اندیشی یا یک آموزش آنلاین با هم تعامل داشته باشند.استارتاپ اسکای‌روم به نشانی skyroom.ir‌ چنین بستری را در اختیار کاربران قرار داده است.

مجید و محسن خواهانی بنیانگذاران اسکای‌روم هستند. هر دو متولد تهران و در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده‌اند. مجید ۳۲ ساله و محسن ۳۸ساله است. با مجید هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را برایمان روایت کند: «‌از سال ۸۶ که وارد دانشگاه شدم، به همراه برادرم محسن یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کردیم و تجربه دو شکست استارتاپی را هم داریم. البته در آن زمان موضوع استارتاپ مطرح نبود.

در آن زمان وب‌سایتی را راه انداخته بودیم که در زمینه بانک اطلاعات اصناف و مشاغل خدمات‌رسانی انجام می‌داد، ولی به دلیل اینکه تجربه مدیریت مالی نداشتیم، استارتاپمان با مشکلات مالی روبه‌رو شد و موفق نشدیم کار را ادامه دهیم. پس از آن در سال ۸۷ در حوزه مهدهای کودک الکترونیک پروژه‌ای را شروع و در آن یک پورتال مرجع راه‌اندازی کردیم که مهدهای کودک بتوانند یک سری از خدمات خود را به صورت آنلاین به خانواده‌ها ارائه دهند.

در این استارتاپ هم علی‌رغم اینکه مدیریت مالی خوبی داشتیم، ولی به دلیل اینکه با تصورات ذهنی خود، استارتاپ را راه انداخته بودیم و نیاز بازار را به‌درستی شناسایی نکرده بودیم، با شکست مواجه شدیم. پس از این دو شکست من و برادرم هر دو کارمند شدیم تا بدهی‌های این دو استارتاپ را جبران کنیم و تجربیات بیشتری نیز کسب کنیم. ایده اسکای‌روم از سال ۹۲ شکل گرفت و با توجه به تجربیاتی که داشتیم، تصمیم گرفتیم کسب‌وکار دیگری راه بیندازیم.

بر همین اساس موضوعات مختلف را بررسی کردیم و از این بین حوزه آموزش آنلاین را انتخاب کردیم. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم برای برگزاری کلاس‌های آنلاین نیاز به زیر‌ساخت‌هایی است که در ایران وجود نداشت. با توجه به اینکه محسن دانش فنی خوبی در زمینه برنامه‌نویسی داشت و نزدیک به ۱۵ سال هم در این کار سابقه داشت، تصمیم گرفتیم خودمان این زیر‌ساخت‌ها را از ابتدا تعریف و برنامه‌نویسی کنیم.

بعد از اینکه محصول تولید شد‌، متوجه شدیم برای برگزاری جلسات، وبینارها، پخش زنده اینترنتی و آموزش‌های آنلاین تقاضای خوبی برای آن وجود دارد. بر همین اساس در سال ۹۳ تولید محصول اسکای‌روم را شروع کردیم و تا اواسط سال ۹۵ چهار نسخه دسکتاپ از محصول را ارائه دادیم و به موازات آن از مشتریان بازخورد می‌گرفتیم تا متناسب با نیاز آنها محصول را توسعه دهیم. برای فراگیر‌شدن محصول تصمیم گرفتیم با تکنولوژی جدیدتری نسخه تحت وب اسکای‌روم را ارائه دهیم تا قابلیت استفاده از خدمات از طریق موبایل نیز برای مشتریان فراهم شود.»

 اسکای‌روم چیست

اسکای‌روم پلتفرمی است که به وسیله مجموعه‌ای از ابزارها تولید شده، ‌تا گروهی از افراد بتوانند به صورت زنده و آنلاین ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند. در کنار آن، این امکان وجود دارد که محتوای تولید‌شده در قالب نمایش اسلاید، اشتراک دسکتاپ یا پخش مدیا به اشتراک گذاشته شود تا تعامل بیشتری در جلسات بین افراد صورت گیرد.

«‌ما دو مدل از خدمات را ارائه می‌دهیم. بیشتر مشتریان از طریق دریافت سرویس از سرورهای ما به صورت اشتراک ماهانه از خدمات استفاده و رویدادهای خود را برگزار می‌کنند. خدمات از ماهیانه ۱۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان در ماه بسته به نوع دریافت خدمات ارائه می‌شود. دو معیار در تعیین قیمت برای دریافت خدمات تاثیر‌گذار است؛

یکی ظرفیت رویداد است که در آن چند کاربر به صورت همزمان حضور دارند و معیار دوم حجم برگزاری رویداد در ماه است که برای مجموعه‌های مختلف متفاوت است. مشتریان بزرگ‌تر و عمدتا دولتی برای امنیت بیشتر تمایل دارند این محصول ‌روی سرورهای خودشان راه‌اندازی شود و ‌روی شبکه داخلی خود از آن بهره‌برداری کنند.

این مجموعه‌ها یک بار محصول را خریداری می‌کنند و پس از آن قرارداد پشتیبانی دارند.» اسکای‌روم خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه می‌دهد از جمله آن به امکان برگزاری آنلاین وبینارها، جلسات وب کنفرانس، آموزش‌های آنلاین و پخش زنده رویدادها می‌توان اشاره کرد. در واقع اسکای‌روم زیر‌ساخت بهره‌برداری از این خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند. تا‌کنون حدود ۱۰۰۰ مجموعه از خدمات اسکای‌روم را دریافت کردند که تعداد شرکت‌کنندگان در این رویدادها نیز حدود ۱۳۰ هزار کاربر بوده است.

 بازار هدف اسکای‌روم

آنها کار را با سرمایه ۵ میلیون تومان شروع کردند و تا‌کنون نیز با سرمایه شخصی کار خود را ادامه داده‌اند‌ و در حال حاضر در نقطه سر به سر هستند. مجید می‌گوید در بازار داخل کشور رقیب جدی ندارند و با بازاری دست‌نخورده روبه‌رو هستند. «‌برآورد دقیق اندازه بازار کار سختی است چون اعداد و ارقام قابل استنادی در دسترس نیست، ولی برآورد می‌کنیم حجم بازار رویدادهای آنلاین به صورت سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان باشد‌ و از آنجایی که محصول ما ‌های‌تک است و فناوری پیچیده‌ای دارد، کار برای ورود رقبا به این حوزه سخت است.

بر همین اساس توقع داریم سهم بازار بزرگی را کسب کنیم و تا ۴ سال آینده ۷۰درصد بازار را از آن خود کنیم. البته چشم‌انداز اصلی ما بازار بین‌المللی است و اندازه آن چندین برابر بازار داخلی است. به خاطر نوع فعالیت‌مان که محدودیت مکانی ندارد، می‌توانیم سرویس را در هر کشوری ارائه کنیم.

در حال حاضر کمتر از ۵سرویس‌دهنده خارجی رقیب جدی ما هستند. البته در زمینه فعالیت اقتصادی در خارج با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.» مجید می‌گوید مانند خیلی از استارتاپ‌های دیگر در شروع کار با مشکلات نقدینگی مواجه بودند که اگر وجود نداشت، می‌توانستند با سرعت بیشتری پیش بروند.

آنها در حال حاضر تا حدودی توانسته‌اند این چالش را برطرف کنند ولی در حال حاضر با مشکلاتی در زمینه فنی و زیر‌ساخت روبه‌رو هستند. «‌چالش سرعت اینترنت کاربران چه برگزار‌کنندگان و چه شرکت‌کنندگان، چالشی است که کار را برای ما مشکل کرده است. با وجود اینکه سرعت خوبی در اینترنت وجود دارد ولی عموما پایدار نیست و قطع و وصل می‌شود.

این پایداری در برگزاری رویداد آنلاین بسیار مهم است، چون در هر ثانیه به صورت زنده دیتا رد و بدل می‌شود، این مشکل بیشتر نمود پیدا می‌کند. همچنین ما از دیتا‌سنترهای داخل کشور خدمات می‌گیریم، اما متاسفانه سرویس‌های ابری حرفه‌ای داخل کشور ارائه نمی‌شود و اکثرا نوپا هستند و خودمان در حال ایجاد سرویس‌های ابری هستیم که این موضوع هم برای ما هزینه‌بر و هم انرژی‌بر است.

علاوه بر این، دیتا‌سنترها با حوزه کاری ما آشنایی لازم را ندارند و تقریبا از خدماتی که دریافت می‌کنیم، رضایت نداریم، چون کوچک‌ترین اختلالی، ضربه جدی به کسب‌وکار ما وارد می‌کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.