اسپید به سرعت و امنیت و اعتماد می‌اندیشد

0

سرعت در جابه‌جایی بسته‌ها و تامین امنیت محصولات دو عاملی هستند که برای هر فرستنده‌ای اهمیت دارند و می‌توانند اعتماد آنها را جلب کنند. اسپید نیز با در نظر گرفتن همین مسئله تلاش دارد توجه بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین را به خود جلب کند و تاکنون در این زمینه از موفقیت نسبی نیز برخوردار بوده است

لوگوی فعلی اسپید که ترکیبی از دو رنگ سفید و بنفش است، از بین ۵ طرح انتخاب شده است؛ رنگ سفید در روانشناسی رنگ‌ها نماد اعتماد، آرامش و اطمینان است و رنگ بنفش نیز نماد قدرت و ایده‌های پیشرو !

وجود رنگ سفید در کنار هر رنگی به آن عمق می‌بخشد و در لوگوی اسپید نیز این اعتماد و آرامش است که به پیشرو بودن آن منجر می‌شود؛ لوگویی که قصد دارد به مخاطبان بگوید که سه مولفه سرعت، امنیت و اعتماد در خدمات اسپید حرف اول را می‌زنند.

سرعت در جابه‌جایی بسته‌ها و تامین امنیت محصولات دو عاملی هستند که برای هر فرستنده‌ای اهمیت دارند و می‌توانند اعتماد آنها را جلب کنند. اسپید نیز با در نظر گرفتن همین مسئله تلاش دارد توجه بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین را به خود جلب کند و تاکنون در این زمینه از موفقیت نسبی نیز برخوردار بوده است.

آیا اسپید بلندپرواز است؟

همان‌طور که گفته شد، مجموعه اسپید به این هدف می‌اندیشند که روزی یونیکورن شوند؛ یعنی به نقطه‌ای برسند که ارزش استارتاپشان به بیش از یک میلیارد دلار برسد. شاید در نگاه اول این هدف کمی بلندپروازانه به نظر برسد، آن هم در چنین شرایط اقتصادی که از صبح تا شب هزاران اتفاق، دنیای اقتصاد کشور را به هم می‌ریزد!

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، بازار انحصاری صنعت لجستیک است که در حال حاضر تنها در اختیار دو یا سه شرکت بزرگ است؛ شرکت‌هایی که با روش‌های نسبتا سنتی کار می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند چنان که باید رویکردهای نوین را بر فرآیندهای اجرایی خود حاکم سازند.

همین مسئله آسیب‌پذیری آنها را در برابر ظهور رقبای جدید افزایش می‌دهد و ورود یک استارتاپ قوی می‌تواند تمام معادلات را به هم بریزد!

جامعه کسب‌و‌کارهای ایرانی با چنین اتفاقی بیگانه نیست و همه می‌دانیم که تاکنون استارتاپ‌هایی بوده‌اند که نه‌تنها توانسته‌اند معادلات اقتصادی را تغییر دهند، بلکه فرهنگ عمومی جامعه را نیز در حیطه مربوط به خود به کلی دگرگون کرده‌اند! بنابراین می‌توان به هدفی که اسپید برای خود در نظر گرفته، امیدوار بود.

تنها یک سال گذشته است!

از زمانی که استارتاپ اسپید به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده، زمان زیادی نمی‌گذرد؛ اگرچه یک سال برای آنکه نام یک استارتاپ بر سر زبان‌ها بیفتد، زمان بسیار کمی است، با این وجود این استارتاپ توانسته جای خود را به خوبی در ذهن‌ها باز کند و حساسیت سایر استارتاپ‌ها را برانگیزد.

این اتفاق در حالی روی داده که برخی استارتاپ‌های معروف با وجود سرمایه‌های اولیه هنگفت زمانی معادل چند سال را برای رسیدن به این نقطه سپری کرده‌اند.

بنابراین می‌توان این اتفاق را به عنوان یک نشانه مثبت تلقی کرد؛ نشانه‌ای که خبر از روزهای روشن ظهور یک استارتاپ لجستیکی ایرانی قدرتمند می‌دهد.

استارتاپ‌ها هوای همدیگر را داشته باشند!

مدیرعامل اسپید می‌گوید در این زمان که بحران اقتصادی بیشتر از گذشته کسب‌و‌کارها را هدف قرار داده و بسیاری از آنها را آسیب‌پذیر کرده است، استارتاپ‌ها باید تا جایی که می‌توانند هوای یکدیگر را داشته باشند.

یکی از کارهایی که تا حد زیادی می‌تواند در عمل به این قضیه کمک کند، آن است که استارتاپ‌ها از خدمات یکدیگر استفاده کنند و به سمتی پیش بروند که به جای رقابت مخرب، رقابت سازنده داشته باشند.

ممکن است برخی استارتاپ‌ها بتوانند مواد اولیه، خدمات و محصولات خود را از شرکت‌های خارجی با کیفیتی بالاتر از بازار ایران تهیه کنند، اما این کار در نهایت استارتاپ‌های ایرانی را تضعیف خواهد کرد؛ هر استارتاپی که ضعیف شود، در حقیقت کل اکوسیستم ضعیف می‌شود و استارتاپ‌ها حتی برای بقای خود هم که شده، باید سعی در تقویت و پشتیبانی از دیگر استارتاپ‌ها داشته باشند. باید بدانیم که اثر مثبت تقویت اکوسیستم به همه بازخواهد گشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.