اسمیول چگونه ۵۰ میلیون نصب گرفت!

داستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار موسیقی که نمی‌شناسیم

0

ترکیب دو کلمه sonic و mule کلمه جدید smule را ایجاد کرده که نام یکی از شرکت‌های بزرگ اما کمتر شناخته‌شده در عرصه موسیقی است. کسب‌وکار نوپای موسوم به اسمیول که از فعالان عرصه موسیقی است، نه تولید‌کننده موسیقی و نه فروشنده یا تهیه‌کننده موسیقی است.

این شرکت مجموعه بزرگی از برنامک‌هایی را تولید و روانه بازار کرده که در دنیای موسیقی دیجیتال پرآوازه هستند و به کاربران اجازه می‌دهند موسیقی خود را تولید و منتشر کنند.

یکی از بزرگ‌ترین محصولات این شرکت نرم‌افزاری به نام Sing! Karaoke است که امکان خوانندگی تعاملی را برای کاربران فراهم می‌کند. این نرم‌افزار از چنان محبوبیتی بین کاربران برخوردار است که بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۸ هر روز تعداد ۲۰ میلیون آهنگ توسط کاربران آن خوانده می‌شود‌ و از آن جالب‌تر اینکه ۵۰ میلیون کاربر در هر ماه دست‌کم یک مرتبه از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند که این تعداد تقریبا معادل جمعیت کشور کره جنوبی است.

بد نیست بدانیم که در آمریکا تنها ۱۵درصد از کاربران این نرم‌افزار را از بین نرم‌افزارهای مشابه در این حوزه تشخیص می‌دهند.

شرکت اسمیول در حال خارج‌شدن از سایه است و نرم‌افزار اصلی خود را هم smule نامیده و تلاش می‌کند برای کاربران نسبت به خدماتی که فراتر از موسیقی ارائه می‌کند، شناخت ایجاد کند. در همین مسیر شرکت چندین میلیون دلار سرمایه تبلیغات در نظر گرفته تا در تلویزیون، رادیو‌ و آگهی‌های دیجیتال ظاهر شود.

در سال ۲۰۰۸ وقتی که جفری اسمیت و شریکش جی‌وانگ شرکت را تاسیس کردند، تنها یک نام جذاب و آرزوهایی بزرگ داشتند. آنها می‌خواستند موسیقی را به ریشه‌هایش برگردانند و کاری کنند که به هرکس قدرت لذت‌بردن از آن را بدهند.

در ادامه این مسیر بود که اسمیول امروز تبدیل به یک جامعه بزرگ جهانی و پرجنب‌و‌جوش از علاقه‌مندان موسیقی شده‌اند که هر روزه میلیون‌ها نفر را از سراسر دنیا با هم مرتبط می‌سازد تا اشتیاق و علاقه‌شان به موسیقی را با هم به اشتراک بگذارند، دوستی‌های جدید خلق کنند، یکدیگر را تشویق کنند‌ و در نهایت سادگی از لحظاتشان لذت ببرند.

جف اسمیت، مدیرارشد اجرایی و یکی از بنیانگذاران اسمیول است. او در بیش از ۲۶ سال هدایت کسب‌وکارهایی را که خودش پایه گذاشته بود، برعهده داشته که برخی از آنها عبارت است از Envoy (که توسط شرکت Novel خریداری شد) و Tumbleweed (که سهام آن به صورت عمومی در بورس NASDAQ عرضه شد) و شرکت SimplifyMedia (که توسط گوگل خریداری شد).

او از کودکی درگیر موسیقی بود. مادرش وقتی که ۴ساله بود، نخستین آموزش‌های پیانو را به او داد و جف آموختن و نواختن پیانو را تا سال ۱۹۸۹ که در دانشگاه استنفورد در رشته علوم رایانه تحصیل می‌کرد، ادامه داد.

او حتی وقتی که در سال ۲۰۱۳ برای دوره دکترای موسیق مبتنی بر رایانه در دانشگاه استنفورد تحصیل می‌کرد هم پیانو نواختن را ترک نکرد. جف پیش از شروع به کار روی کسب‌وکار خودش در شرکت آی‌بی‌ام‌ در بخش هوش مصنوعی و در مرکز علمی ‌الو آلتو کار می‌کرد و پس از آن هم ‌به عنوان مهندس معمار نرم‌افزار در شرکت ادوبی مشغول بود. جف کسی است که یکی از نخستین برنامک‌های تعاملی برای استفاده از میکروفن گوشی‌های هوشمند آیفون را خلق کرد. امروز بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا از یکی از محصولات رایانه‌ای تولید‌شده توسط شرکت او استفاده می‌کنند.

یک شرکت بزرگ چینی نرم‌افزاری را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرده که به کاربران اجازه می‌دهد صدای خود را با فیلم اجرای هنرمندان سازگار کنند. اما جف اسمیت می‌گوید: «آنچه ما خلق کرده‌ایم چیزی نیست که فیسبوک یا گوگل یک روز که از خواب بیدار می‌شوند بتوانند آن را تکرار کنند.»

شرکت اسمیول در واقع یک شرکت آمریکایی تولید‌کننده نرم‌افزار است که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو قرار دارد. این شرکت را به عنوان شرکتی متخصص در زمینه تولید نرم‌افزارهای تولید موسیقی اجتماعی می‌شناسند که برنامک‌هایی را برای اندروید، آی‌او‌اس ‌و محیط وب تولید می‌کند.

جف اسمیت مدیرارشد اجرایی شرکت می‌گوید: «تا پیش از فیسبوک و اینستاگرام، موسیقی تنها شبکه اجتماعی اصیل بود.» و شریکش جی وانگ ادامه می‌دهد: «هدف نرم‌افزار این بود که کاربران را درگیر کند، زمانی که کاربر در حال ساخت موسیقی است، درمی‌یابد که درگیر فعالیتی لذت‌بخش شده.» با همین هدف بود که آنها کار روی نرم‌افزارهای خود را شروع کرده و در سال ۲۰۰۸ محصولاتی همچون Sonic Boom، Sonic Lighter، Sonic Vox، Zephyr و Orcania را تولید و عرضه کردند.

فعالیت شرکت در واقع تولید نرم‌افزار مناسب برای خلق موسیقی است. آنها نرم‌افزارهایی برای تولید موسیقی می‌سازند که در همین حال امکان ارتباط بین کاربران را هم فراهم می‌کند. بنای کار شرکت از ابتدا بر این بود که به همه این امکان را بدهد تا موسیقی را کشف کرده، در خلق آن سهیم شوند، به آن علاقه‌مند شده‌ و از شنیدنش لذت ببرند.

شرکت در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ هم تولید برنامک‌های حوزه موسیقی را ادامه داده و نرم‌افزارهایی به نام World Stage ، Auto Tune، Magic Fiddle ،‌Glee Karaoke و Magic Piano HD را تولید و روانه بازار کرد. آنها در سال ۲۰۱۱ موفق به خرید یکی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موسیقی به نام Khush شدند و کار تولید نرم‌افزارهای متنوع حوزه موسیقی را در این سال هم ادامه داده و Songify ،‌Magic Piano Smuel و Magic Guitarراتولید و عرضه کردند.

این مسیر در سال‌های بعد هم ادامه یافته و منجر به خلق نرم‌افزارهای جدیدتری به نام Beatstream، Ocarina، CineBeat، AutoRap، Smule و Guitar by Smule شدند. به این ترتیب اسمیول در طی چند سال در مقام بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار موسیقی شد.

یک گزارش در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که نرم‌افزارهای تولید‌شده توسط اسمیول تا آن سال ۶۱ میلیون مرتبه نصب شده و در انتهای بهار همان سال تعداد کاربران فعال شرکت از مرز ۱۵ میلیون گذشته و این تعداد کاربر ۷۵۰ میلیون ترانه را خوانده و بارگذاری کرده‌اند.

در همان گزارش آمده که نرم‌افزار Magic Piano تا آن تاریخ به‌تنهایی ۲۱میلیون مرتبه نصب‌شده و هر روز ۷۳۰هزار کاربر فعال داشته. علاوه بر این، نرم‌افزار AutoRap که در بهار سال ۲۰۱۲ عرضه شد تا نیمه سال ۲۰۱۲ تعداد ۳ میلیون نصب داشته و موجب ارتباط ۳۵۰هزار کاربر فعال در هر روز شده.

شرکت اسمیول در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ موفق به جذب ۲۵٫۵ میلیون دلار سرمایه از اجرای ۴مرحله جذب سرمایه شد و با تکیه بر همین سرمایه بود که توانست شرکت Khush را هم خریداری کند و برنامه خود برای لذت‌بخش کردن و در دسترس قرار دادن موسیقی را دنبال کند، آنگونه که مدیر ارشد اجرایی آن شرکت گفته: «هدف آن بود که به افرادی که قادر به استفاده از کلاس‌های موسیقی نیستند، امکان خلق موسیقی بدهیم.»

در چند سال اخیر رقابت در بازار برنامک‌های موسیقی شدت گرفته، نرم‌افزارهای قدرتمندی وارد بازار شده و حتی یک شرکت بزرگ چینی نرم‌افزاری را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرده که به کاربران اجازه می‌دهد صدای خود را با فیلم اجرای هنرمندان سازگار کنند.

اما جف اسمیت می‌گوید: «آنچه ما خلق کرده‌ایم چیزی نیست که فیسبوک یا گوگل یک روز که از خواب بیدار می‌شوند بتوانند آن را تکرار کنند.» اسمیول امروز بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال در هر ماه دارد و ۲ میلیون از این تعداد مبلغی معادل ۲۰ دلار در ماه یا ۹۹ دلار در سال حق عضویت می‌پردازند.

برای مقایسه بد نیست بدانیم در همین حال رقیب تازه‌وارد آنها Musical.ly در زمانی که به شرکت خریدار چینی به قیمت یک میلیارد دلار فروخته شد، ۶میلیون کاربر داشت و شرکت Tidal که عرضه موسیقی را با پشتیبانی جی‌‌زی‌ و بیانسه‌ و کانی‌وست و تعداد دیگری از ابرستاره‌های موسیقی انجام می‌دهد، مدعی است که ۳ میلیون کاربری را در اختیار دارد که حق عضویت می‌پردازند.

شرکت اسمیول طبق آخرین گزارش سال ۲۰۱۷ با تعداد ۱۹۰ کارمند توانسته ۱۰۱ میلیون دلار درآمد را ثبت کند و در مجموع تا سال ۲۰۱۸ معادل ۱۵۶٫۵ میلیون دلار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران به این شرکت تزریق شده.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.