استراتژی سه‌مرحله‌ای «علی‌بابا» برای بازار آنلاین روسیه

0

کشورهای آسیای شرق دور، اروپا و روسیه در استراتژی خرده‌فروشی آنلاین علی‌بابا در اولویت قرار دارند. مارک کسب‌و‌کار، مدیر‌کل علی‌بابا در روسیه، می‌گوید: این شرکت قصد دارد کسب‌و‌کار خود را در روسیه توسعه دهد.

علی‌بابا به عنوان یکی از خرده‌فروشی‌های اینترنتی موفق می‌خواهد حضور خود را در روسیه از جهات مختلف پررنگ‌تر کند. یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت همکاری بیشتر با شرکت‌های محلی روسیه است. علی‌بابا یک استراتژی سه‌مرحله‌ای برای روسیه در نظر گرفته است.

گفته می‌شود که علی‌بابا فعالیت‌های خود را در قالب سه مرحله در این کشور انجام خواهد داد و اولین فعالیتش در خصوص ارسال اجناس از چین به روسیه است. این شرکت اجناس و محصولات را به صورت بی۲بی به انبارهای مشترک خود ارسال می‌کند و سپس از آنجا اجناس را در سراسر روسیه به مشتریان تحویل می‌دهد. تا‌کنون این شرکت پیشرفت‌های چشمگیری در کسب بازار روسیه و شکست رقبای داخلی داشته است. 

در حال حاضر نیز علی‌بابا روی مرحله دوم کار خود متمرکز است: تحویل اجناس در داخل روسیه. طرح‌های آزمایشی برای واردات کالا به روسیه از طریق بی۲بی و سپس فروش آنها از انبارها در روسیه ایجاد شده است. این امر در نهایت موجب تسریع در تحویل کالا می‌شود. ارسال کالا از روسیه به سراسر دنیا به خصوص کشورهای همسایه از جمله ایران نیز مرحله سوم این توسعه کاری به شمار می‌رود.

در ماه سپتامبر، علی‌بابا قصد دارد یک پروژه آزمایشی را راه‌اندازی کند که به شرکت‌های روسی امکان می‌دهد اجناس خود را تحت قوانین تخفیفی ترخیص کالا از گمرک، به چین ارسال کنند. علی‌بابا گزینه‌های پرداخت مختلفی را ارائه داده است. سال گذشته این شرکت خدمات پرداخت را از طریق حساب تلفن همراه، پرداخت نقدی از قبل از طریق دفاتر خرده‌فروشی، یوروست و اپراتور پست روسیه ارائه می‌داد.

از دیگر فعالیت‌های علی‌بابا در روسیه راه‌‌اندازی شعبه مالی شرکت به نام علی‌پی است که خدمات مالی مربوطه را انجام می‌دهد و قرار است وارد بازار اعتبار خرد روسیه شود. این خدمات در جست‌وجوی یک شریک مناسب در روسیه است تا عملیات خود را در این کشور شدت دهد.

علاوه بر افزایش همکاری‌ها با شرکت‌های محلی روسیه، این شرکت قصد دارد در طی ۲ سال آینده مدت زمان تحویل کالا به شهرهای بزرگ روسیه را به ۵ تا ۷روز کاهش دهد. مسئولان علی‌بابا معتقد هستند که در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل خواهند کرد زیرا در حال حاضر حدود ۲ ماه طول می‌کشد تا کالا از زمان سفارش به دست مشتری در شهرهای بزرگ روسیه برسد.

همچنین این شرکت بزرگ چینی می‌خواهد مراکز تدارکاتی خود را در روسیه افتتاح کند. آنها منابع بزرگی را در روسیه سرمایه‌گذاری خواهند کرد و برای اداره این مراکز از منابع خود و منابع شرکا بهره خواهند گرفت. در کل علی‌بابا می‌خواهد به جایی برسد که بتواند سفارشات خود را در عرض ۷۲ ساعت به سراسر دنیا و در عرض ۲۴ساعت به سراسر کشور چین ارسال کند.

کشورهای آسیای شرق دور، اروپا و روسیه در استراتژی خرده‌فروشی آنلاین علی‌بابا در اولویت قرار دارند. این شرکت خدمات فروش مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، کسب‌و‌کار به مصرف‌کننده و کسب‌وکار به کسب‌و‌کار را از طریق پورتال‌های وب ارائه می‌دهد. علی‌بابا فروشگاه‌های آنلاین تائوبائو و علی‌اکسپرس را اداره می‌کند. علی‌اکسپرس مشهورترین خرده‌فروشی اینترنتی در روسیه است که حدود ۱۵.۶ میلیون مشتری را در ماه جذب می‌کند و مخاطب ماهانه آن از مخاطب ای‌بی و آمازون  در این کشور بیشتر است.

علی‌بابا به زودی بخش‌های فروش مخصوص به کشور روسیه را در پورتال‌های الکترونیکی خود در علی‌بابا و تی‌مال افتتاح خواهد کرد.

با توجه به تعداد مشتریان بالقوه در روسیه، رشد اقتصادی و فراگیری اینترنت در این کشور، این ابرقدرت چینی با گسترش فعالیت‌های خود در حوزه خرده‌فروشی آنلاین در روسیه می‌تواند به موفقیت‌های چشمگیری در این منطقه از آسیا دست پیدا کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.