استراتژی حائر برای برند جهانی‌شدن

0

استراتژی توسعه گوناگونی محصولات، استراتژی ساختن برند داخلی، استراتژی ساختن برند جهانی و استراتژی جهانی شدن. 

«حائر» یکی از مهم‌ترین شرکت‌های لوازم برقی خانگی در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از مردم دنیا با محصولات آن آشنا هستند. می‌توان گفت هدف اصلی که این برند دنبال می‌کند، تبدیل شدن به یک نام تجاری جهانی است. برای رسیدن به این مهم راهکارهای تبلیغاتی گسترده‌ای را در نظر گرفته است. شناخت مخاطبان و نیازهای آن‌ها، حضور در رویدادهای مهم ورزشی جهان، بهبود روش‌های تبلیغاتی سنتی و… ازجمله راهکارهای اصلی این شرکت برای تبدیل شدن به یک برند جهانی است.

کمپانی حائر از تولیدکنندگان برجسته لوازم‌خانگی و مصرفی الکترونیکی در سطح جهان است که طیف گسترده‌ای از محصولات الکترونیکی مانند تلفن همراه، سیستم‌های تهویه، کامپیوتر، اجاق گاز، یخچال و فریزر و… را تولید می‌کند. مقر اصلی این شرکت چندملیتی در استان شانگ‌دانگ چین است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۴ این شرکت بزرگ‌ترین سهم را در بازار خرده‌فروشی محصولات سفیدرنگ جهان داشت. سابقه این کمپانی به سال ۱۹۲۰ برمی‌گردد که کارخانه کوچک ساخت یخچال و فریزر در چینگ‌دائو بود، اما به‌عنوان برند حائر در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان نمایندگی دارد و به توسعه خط تولید خود مشغول است. اگرچه حائر بیشتر با لوازم‌خانگی خود خصوصا یخچال و فریزر در سطح جهان شناخته شده است اما در سال‌های اخیر گوشی‌های هوشمند این برند نیز وارد تجارت جهانی شده و جایگاه قابل‌توجهی در بازار پیدا کرده‌اند.جالب است بدانید این شرکت در حال حاضر دارای ۲۹ کارخانه، ۱۹ شرکت تجاری در خارج از کشور و ۸ مرکز تحقیقاتی است که سعی در ارائه محصولاتی متنوع مطابق با فناوری‌های پیشرفته جهانی دارند. 

 چهار مرحله تبدیل شدن به یک برند جهانی

گروه‌های بازاریابی این کمپانی چهار مرحله اصلی را برای توسعه شرکت خود در نظر گرفته‌اند که عبارت‌اند از: استراتژی توسعه گوناگونی محصولات، استراتژی ساختن برند داخلی، استراتژی ساختن برند جهانی و استراتژی جهانی شدن. تنوع در ارائه محصولات ازجمله اهداف اصلی بازاریابی این شرکت است که با شناخت طبقه‌های مختلف مصرف‌کنندگان، سعی در بهبود این بخش دارد. از طرفی تبدیل شدن به یک نام تجاری مشهور در سطح جهان، فعالیت‌های تبلیغاتی این کمپانی را رهبری می‌کند، به این معنا که برای برند شدن در درجه اول باید یک برند داخلی شد، لذا در خود چین به تبلیغات گسترده‌ای دست زده و پس از آن در سطح جهانی به این روند ادامه داده است تا نام تجاری مطرح‌شده‌ای در سراسر جهان شود. سعی در جهانی کردن نام تجاری حائر مهم‌ترین هدف تیم‌های تبلیغاتی این شرکت است، طبق عقیده آن‌ها سرمایه‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی به منظور شناساندن هرچه بیشتر نام حائر، به دنبال خود بازگشت سرمایه را به همراه دارد، به این معنا که ارائه یک تصویر خوب از این نام تجاری، درنهایت به اعتماد بیشتر مخاطبان و درنتیجه فروش بیشتر محصولات منجر می‌شود.

 محصولی برای همه طبقات جامعه

یکی از نقاط قوتی که برند حائر را به محصولی جهانی تبدیل کرده، این است که محصولات این شرکت برای هردو طبقه متوسط و سطح بالای جامعه مناسب هستند و افراد مختلف می‌توانند با سطح درآمد متوسط نیز محصولات این برند را خریداری کنند. این ویژگی در کنار سیستم توزیع مناسب که تقریبا در تمام کشورهای جهان تولیدات این کمپانی را قابل‌عرضه کرده است و سیاست‌های تبلیغاتی درست، باعث شده مصرف‌کنندگان زیادی در سراسر جهان پیدا کند. کمپین‌های تبلیغاتی این برند بازار مصرف این کمپانی را تقسیم‌بندی می‌کنند و با معرفی سه گروه متوسط، متوسط به بالا و طبقه بالا سعی در ارائه محصولات متناسب با آن‌ها دارند، بر این مبنا با شناخت مخاطب می‌توان تبلیغات بهتری انجام داد و محصولی مطابق با نیاز و توان خرید او ارائه داد.

 توزیع و قیمت‌گذاری، یک استراتژی تبلیغاتی سیستم توزیع قوی و قیمت‌گذاری مناسب نیز ازجمله استراتژی‌های اصلی بازاریابی برند حائر است. در کنار سیستم‌های پیشرفته توزیع سنتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ جهان، استفاده از فروش آنلاین نیز ازجمله راهکارهای جدید این کمپانی است که در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی یافته است؛ خرید آسان و توزیع به‌موقع ازجمله خصوصیات اصلی این روش است که با اقبال زیاد خریداران مواجه شده است. از طرفی قیمت‌گذاری‌های مناسب نیز از روش‌های بازاریابی غیرمستقیم این برند محسوب می‌شود. در تعین قیمت هر محصول مواردی مانند هزینه‌های کارخانه، هزینه‌های مربوط به نیروی کار و همچنین هزینه‌های مالیاتی در نظر گرفته و سعی می‌شود با توجه به نوع محصول و همچنین نوع تقسیم‌بندی که از بازار مصرف آن داشته‌اند، قیمتی مناسب را روی آن بگذارند.

 حامی سبز المپیک پکن

یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی موثر حائر، حضور در بازی‌های ورزشی جهانی در مقام اسپانسر است، به‌طور مثال بازی‌های المپیک پکن و مسابقات ان‌بی‌ای ازجمله فعالیت‌های ورزشی جهانی بودند که برند حائر در آن‌ها معرفی شد.

از آنجا که حائر برندی چینی است، برگزاری المپیک ۲۰۰۸ پکن فرصت خوبی برای فعالیت‌های بازاریابی این برند به شمار می‌رفت و تیم‌های تبلیغاتی این شرکت نیز به‌خوبی از این فرصت استفاده کردند. بازی‌های المپیک ازجمله فعالیت‌های بزرگ ورزشی در جهان به شمار می‌روند که مخاطبان زیادی را در سطح جهان دارند. بر این اساس در سال‌های اخیر کمپانی حائر از فرصت بازی‌های المپیک در پکن، نهایت استفاده را کرد و یکی از جدیدترین محصولات خود را معرفی کرد: «کولرهایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کردند». این محصول جدید که مطابق با سلیقه جهانی مبنی بر استفاده از انرژی‌های پاک بود، به‌خودی‌خود محصولی متفاوت و محبوب در بین مردم جهان است و معرفی آن در بازی‌های مشهور المپیک نیز به تبلیغ هرچه بیشتر آن کمک شایانی کرد. به این صورت که در المپیک ۲۰۰۸ پکن، نام تجاری حائر با معرفی سیستم‌های تهویه‌ای که مطابق با انرژی خورشیدی کار می‌کردند، همراه شد. این استراتژی با نصب این سیستم‌ها در زمین تنیس پکن، رستوران‌های ورزشگاه‌های المپیک و… به معرفی نوع جدید این محصولات پرداخت و از این طریق نام تجاری حائر را در اذهان عمومی بیشتر ثبت کرد.

 حضور در رسانه‌های اجتماعی

در کنار تبلیغات سنتی‌تر، مانند استفاده از فضاهای باز خیابانی و مجلات، روزنامه‌های معروف و نشریات تجاری، رسانه‌های اجتماعی آنلاین نیز که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند ازجمله اهداف بازاریابی برند حائر محسوب می‌شوند. حائر نیز مانند بسیاری از نام‌های مشهور تجاری، حضور گسترده‌ای در این صفحات دارد، صفحاتی مانند فیس‌بوک، توییتر و… که منجر به آشنایی بیشتر کاربران فضای مجازی با محصولات متنوع این شرکت شده و به تبدیل شدن این برند به یک نام تجاری جهانی بیشتر کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.