استارتاپ‌های مشهور مصری

0

با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر، مصر بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه را دارد هر چند که قدرت خرید در مقایسه با سایر کشورها پایین است. قاهره به تنهایی ۲۶ میلیون نفر جمعیت دارد‌ و در نتیجه یکی از بزرگ‌ترین شهرها در آفریقا و یک بازار قابل توجه برای استارتاپ‌ها در شهر است که به دنبال آزمایش ایده‌ها و عرضه محصولات خود به بازار هستند

در اینجا تعدادی از استارتاپ‌ها و محصولات و اپلیکیشن‌های معروف در اکوسیستم استارتاپی مصر را معرفی می‌کنیم.

ایونتوس Eventtus

اکوسیستم استارتاپی مصر
Eventtus

استارتاپ‌های خدماتی در بین کاربران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا نیاز اصلی آنها را که آسان‌تر‌کردن زندگی و امور روزانه است، تامین می‌کنند. استارتاپ ایونتوس یک پلتفرم آنلاین و اپلیکیشن همراه برای برنامه‌ریزی رویدادها، شبکه‌سازی و تهیه بلیت است.

این یک مرکز است که در آن کاربران می‌توانند اطلاعاتی را درباره رویدادها دریافت کنند، به فهرست سخنرانان دسترسی داشته باشند، دستور کار را بررسی کرده، اعلامیه‌های زنده را مشاهده کنند و با سایر افراد متصل به یک رویداد در اپلیکیشن در تعامل باشند.

مای مدهات، هم‌بنیانگذار ایونتوس، می‌گوید: «شنیده بودم که برای اولین‌بار قرار است استارتاپ ویکند در قاهره برگزار شود. با دوستم به آنجا رفتم تا با استارتاپ‌ها آشنا شوم، منتورها و کارآفرینان را ملاقات کنم. ملاقات با افراد در این رویداد کار سختی بود زیرا بین سازمان‌دهندگان رویداد و حضار شکاف بزرگی ایجاد شده بود. یک هفته بعد، در یک رویداد دیگر شرکت کردم و از آنجا که کمی تجربه داشتم به فکر یک راه بهتر برای مدیریت رویدادها افتادم تا حضار بتوانند به بهترین نحو از این فرصت خود استفاده کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. ما تحقیق کردیم و خیلی هیجان‌زده بودیم. فکر می‌کردیم می‌توانیم به فضای رویدادها کمک کنیم. از شغل قبلی خود دست کشیدیم و تمام وقت خود را صرف ساخت این اپلیکیشن کردیم.»

مدهات می‌گوید که این شرکت در حال حاضر دو دفتر در قاهره و دوبی دارد و اپلیکیشن آن یکی از محصولاتی است که بیشترین تعداد کاربر و بیشترین میزان ترافیک را دارد و یک پلتفرم شبکه‌سازی کامل و جامع است. او می‌گوید این اپلیکیشن به افراد کمک می‌کند تا با اتصال آنها از طریق رویدادها به یکدیگر نزدیک شوند.

راه‌اندازی این استارتاپ برای مدهات اصلا کار ساده‌ای نبود. چالش‌های زیادی وجود داشت و با پستی و بلندی‌هایی مواجه بود. وقتی آنها شروع به کار کردند، نمی‌دانستند از کجا شروع کنند. هیچ اطلاعات آنلاین درباره روند ثبت‌نام شرکت‌ها، یا وکیل برای استارتاپ‌ها وجود نداشت که در این راستا به آنها کمک کند.

همه کارها را باید خودشان انجام می‌دادند و این موضوع بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر بود. مدهات در کنار باراک اوباما و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، در یک گفت‌وگو شرکت کرد تا ایونتوس را به دنیا معرفی کند. به گفته فوربس، آنها ۴۲۵هزار دلار از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعم از ودافون، میدل ایست ونچر و غیره دریافت کردند. تاکنون، آنها به سازمان‌دهندگان کمک کرده‌اند تا بیش از ۷۵۰۰ رویداد را به ویژه در قاهره و امارات متحده عربی به خوبی برگزار کنند.

نفهم Nafham

اکوسیستم استارتاپی مصر
Nafham

راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی در حوزه آموزش در بسیاری از موارد موجب موفقیت کسب‌و‌کارها شده است. یکی از این استارتاپ‌ها نفهم است که یک پلتفرم ویدئوی آموزشی آنلاین و رایگان را برای دانش‌آموزان تا مقطع ۱۲ است که درس‌های ویدئویی آموزشی ۵ تا ۱۵ دقیقه‌ای را به آنها ارائه می‌دهد.

این خدمات جمع‌سپاری‌شده که بر حسب مقطع تحصیلی، ترم، موضوع و برنامه علمی دسته‌بندی می‌شود، جست‌وجوی درس‌های مورد نیاز را برای دانش‌آموزان آسان و سریع کرده است. با بیش از ۲۳هزار ویدئو و ۵۰۰هزار کاربر ماهانه، نفهم دروس ملی را با محتوای خلاق رسانه‌‌ای ترکیب کرده است.

مصطفی فراهت و محمد حبیب در گذشته در شرکت بازاریابی و نشر اینترنتی وودافون کار می‌کردند. ایده نفهم نیز در همینجا در سال ۲۰۱۲ به ذهن آنها خطور کرد. به گفته فوربس، «این استارتاپ از طریق تبلیغاتی که از مشتریان دریافت می‌کند، اعم از دانشگاه آمریکایی قاهره، کسب درآمد می‌کند اما قصد دارد یک خدمات اشتراکی و پولی را نیز اضافه کند.»

مام Mumm

اکوسیستم استارتاپی مصر
Mumm

آشپزهای خانگی با‌استعداد که به دنبال تسهیل در کار آشپزی می‌گردند و مصرف‌کنندگانی که به دنبال غذاهای خانگی هستند، می‌توانند نیازهای خود را در یک استارتاپ تامین کنند. این استارتاپ مام نام دارد.

مام خدمات کترینگ و تحویل غذا‌ست که یک منبع درآمد ثابتی را برای آشپزهای خانگی – اغلب آشپزهای خانم– ارائه می‌دهد و آنها را استخدام می‌کند تا غذاهای خانگی را تهیه کنند تا مشتریانی که به دنبال غذاهای لذیذ خانگی می‌گردند، بتوانند آنها را سفارش دهند.

ایده مام در سال ۲۰۱۵ به ذهن عبدل رحمان رسید. درست زمانی که او در بیروت زندگی می‌کرد و مجبور بود برای غذا خوردن به رستوران‌های گران‌قیمت و اغلب ناسالم مراجعه کند. رحمان از آشپزی خانگی الهام گرفت تا وب‌سایت مام را راه‌اندازی کند و در آن یک منوی طولانی از غذاهای سنتی مصر را با قیمت‌های مناسب در اختیار کاربران وب‌سایت خود قرار دهد.

عبدل رحمان قبل از اینکه مدیر ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو عرب ادیشن شود، مدیر کل یک شرکت مواد غذایی و نوشیدنی بود. قیمت غذاهای ارائه‌شده در مام بین ۳ تا ۵ دلار است. این استارتاپ تضمین می‌کند که سفارش غذا را ظرف ۹۰ دقیقه به دست مشتریان خود برساند.

بیودیزل مصر Biodiesel Misr

اکوسیستم استارتاپی مصر
Biodiesel Misr

در دنیای امروز که محیط زیست ما از هر جهت به مخاطره افتاده است، ایده راه‌اندازی استارتاپ‌هایی برای حفظ محیط زیست و استفاده از سوخت‌های سازگار با محیط زیست ایده فوق‌العاده‌ای است. در پاسخ به کمپین جهانی «محیط زیست سبز»، استارتاپی به نام بیودیزل مصر یک بازار سوخت‌های زیستی را راه‌اندازی کرده ‌تا انرژی‌های تجدیدپذیر را وارد کشور کند.

این استارتاپ می‌خواهد افراد را به سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه سوخت‌های پاک تشویق کند تا تقاضا برای انرژی با یک شیوه سازگار با محیط زیست تامین شود.

محمد ابوالرکابافتر در سال ۲۰۱۳ استارتاپ بیودیزل مصر را بنیانگذاری کرد. او از وجود بیودیزل در پمپ بنزین‌های انگلستان الهام گرفته بود. اکنون این استارتاپ با رستوران‌های زنجیره‌ای در مصر قرارداد بسته ‌تا روغن پخت و پز مصرف شده آنها را جمع‌آوری کرده و به یک سوخت پاک تبدیل کند. سپس می‌تواند آن را به شرکت‌های پترولیوم بفروشند تا در آنجا با دیزل ترکیب شوند. فوربس می‌گوید: «این استارتاپ ۶۰۰تن بیودیزل در ماه تولید می‌کند.»

تجدد Tagaddod

اکوسیستم استارتاپی مصر
Tagaddod

تجدد با ایده مشابه بیودیزل مصر، یک شرکت مدیریت زباله و انرژی تجدیدپذیر است که از روغن پخت و پز مورد استفاده در هتل‌ها و رستوران‌ها سوخت بیودیزلی تولید می‌کند و در ازای آن به آنها ظروف قابل تعویض و ارسال رایگان ارائه می‌دهند.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ توسط نور‌العسل، احمد رافت و مریم عفیفی راه‌اندازی شد. هر یک از این ۳ نفر مدرک دانشگاهی مختلف دارند. فوربس می‌گوید: «این شرکت قصد دارد در ۴سال آتی ۵۰۰۰ تن بیو‌دیزل در ماه تولید کند، در‌حالی‌که الان ۱۰۰ تن در ماه تولید دارد.»

فلوسی Feloosy

اکوسیستم استارتاپی مصر
Feloosy

فلوسی پلتفرمی است که به کاربران امکان می‌دهد بر اساس قیمت محصولاتی که قصد خرید آنها را دارند، یا چیزهایی که می‌خواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند، پس‌انداز منطقی داشته باشند. این استارتاپ پول هوشمند ابزارهایی را به مشتریان ارائه می‌دهد که برای تامین بودجه و تعیین اهداف به آنها نیاز دارند‌ و آنها را با شرکای سرمایه‌گذاری آشنا می‌کند.

این پلتفرم به طور رایگان ارائه می‌شود. مشتریان می‌توانند یک حساب کاربری ایجاد کنند که بر اساس اهداف مالی فرد و پروفایل ریسک او مدیریت می‌شود. کریم بلتاجی و علی کوچوک در سال ۲۰۱۵ از شغل خود دست کشیدند تا استارتاپ فلوسی را راه‌اندازی کنند.

در وب‌سایت رسمی فلوسی آمده است: «چرا اجازه دهید که پول شما بازده کمی داشته باشد؟ ما یک برنامه دستیابی سریع به ثروت نیستیم بلکه به شما امکان می‌دهیم تا به طور ایمن به اهداف بزرگ‌تر دست یابید.»

الوافیات El Wafeyat

اکوسیستم استارتاپی مصر
El Wafeyat

در نگاه اول، عنوان الوافیات (مردگان) چندان خوب به نظر نمی‌رسد به ویژه برای افرادی که به یاد عزیز از دست رفته خود می‌افتند. در واقع، این کسب‌و‌کار آنلاین به تهیه آگهی‌های ترحیم می‌پردازد.

عمر همدلا، یوسف السما و نسما الفر، دانشجویان دانشگاه قاهره، پس از اینکه عزیزان خود را از دست دادند، با هم یک گروه تشکیل دادند تا استارتاپ الوافیات را در سال ۲۰۱۳ بنیانگذاری کنند.

این استارتاپ به کاربران امکان می‌دهد تا به جای آگهی‌های ترحیم چاپی که هزینه بالا اما کیفیت پایین دارند، آگهی‌های ترحیم را به طور آنلاین منتشر کنند و از این طریق به خویشاوندان و دوستان متوفی اطلاع‌رسانی کنند و به آنها امکان دهند تا با ارسال تسلیت با نزدیکان متوفی همدردی کنند.

چیانو Chiano

اکوسیستم استارتاپی مصر
Chiano

ابزارها و خدمات پیام‌رسانی، شبکه‌سازی و رسانه اجتماعی امروز‌ بسیار طرفدار دارد. در نتیجه استارتاپ‌هایی که در این زمینه بنیانگذاری شوند و فعالیت کنند، می‌توانند به موفقیت دست یابند زیرا مخاطبان آنها بسیار وسیع است.

چیانو یک پلتفرم شبکه‌سازی اجتماعی است که امنیت بیشتری را نسبت به ابرقدرت بین‌المللی یعنی فیس‌بوک ارائه می‌دهد زیرا به شبکه‌سازان اجتماعی امکان می‌دهد تا محتوای خود و اطلاعاتی را که به طور عمومی نمایش داده می‌شوند، کنترل کنند.

این اپلیکیشن شبکه‌سازی به کاربران امکان می‌دهد تا تعاملات آنلاین خود را کنترل و انتخاب کنند، محتوای صفحات شبکه اجتماعی شخصی خود را با تنظیمات حریم خصوصی سفارشی مدیریت کنند. چیانو در سال ۲۰۱۵ توسط علی زیوال، یک مدیر شرکت فناوری اطلاعات در قاهره‌ و نیز محمد نار، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، راه‌اندازی شد. 

ادفا۳لی Edfa3ly

اکوسیستم استارتاپی مصر
Edfa3ly

سفارش داده هر چیزی از یک کشور خارجی ممکن است در هر کشوری بسیار گران تمام شود زیرا هزینه‌های گمرک و ارسال به آن اضافه می‌شود. یکی از استارتاپ‌هایی که به فکر تسهیل در اینگونه سفارشات افتاده، استارتاپ ادفا۳لی در مصر است.

این استارتاپ یک پلتفرم برای مصرف‌کنندگان مصری دارد که می‌خواهند از سایر کشورهای خارجی و بدون هیچ هزینه مخفی یا هزینه‌های بالای ارسال خرید کنند. به علاوه این پلتفرم روند سفارش و ارسال را تسهیل می‌کند.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۱ توسط بازیکنان اصلی کسب‌و‌کار، محمد عطیه و محمد هشام‌ و نیز احمد محمد، یک مهندس کامپیوتر از دانشگاه عین‌الشمس، راه‌اندازی شده است. این پروژه با سرمایه‌ای کوچک شروع به کار کرد و توانست ۱٫۲۵ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران خود اعم از تمکین کپیتال‌ و غیره بودجه دریافت کند.

زی۳ Zee3

اکوسیستم استارتاپی مصر
Zee3

۴سال پیش زی۳ یک غرفه ضبط همراه ایجاد کرد و به شهرهای مختلف در مصر سفر کرد تا با شهروندان معمولی مصاحبه کند و این فرصت را به آنها بدهد تا خودشان و استعدادهایشان را به نمایش بگذارند.

در صفحه رسمی فیس‌بوک اینگونه آمده است: «با در اختیار گذاشتن یک میکروفون، مردم می‌توانند از خانواده‌های خود شکوه کنند یا عشق خود را ابراز نمایند‌ و در بین اینها ما استعدادهای زیادی را کشف می‌کنیم.»

در حین این سفر، بنیانگذار زی۳ که شریف حسنی نام دارد، درخواست‌هایی را از افراد دریافت کرد مبنی بر اینکه وقتی آنها یک آواز می‌خوانند، از آنها فیلمبرداری کند.

در سال ۲۰۱۵، زی۳ بیش از ۴۰۰ استعداد را در سراسر ۲۵ شهر به نمایش گذاشت و به دنبال کشف ستارگان گشت.

حسنی ۱٫۶ میلیون دلار سرمایه جذب کرده ‌و اجراهای آماتور افراد را در وب‌سایت خود قرار داد. این اجراها تا‌کنون ۲۵ میلیون بار دیده شده‌اند.

هفته‌گذشته نیز اینستاباگ، مشهورترین استارتاپ مصری را معرفی کردیم. برای آشنایی بیشتر با معرفی استارتاپ‌های حوزه فین‌تک در سیلیکون ولی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.