دست کشاورز، دست مصرف‌کننده

رایسفا، دست واسطه‌ها را قطع می‌کند

1

رایسفا یک پاتفرم دوسویه است که یک سمت آن کشاورز و سمت دیگر مصرف کننده است. رایسفا کار خودش را با کشاورزهای خوب برنج که در شهر آمل فعالیت می‌کردند آغاز کرد.

استارتاپ رایسفا توسط فریبرز نورزاد بنیانگذاری شده است. فریبرز متولد شهریور ۱۳۷۲ در شهر آمل است. او دانش‌آموخته‌ی رشته کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه آمل است و بعد از قبولی در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم فنون بابل از تحصیل در این رشته انصراف داده است. این گزارش، گفت‌وگوی ما با فریبرز نورزاد ‌بنیانگذار رایسفا است.

ايده استارتاپ رایسفا چطور شكل گرفت؟

دوره سربازی من توی شهر اصفهان گذشت. فرمانده‌ام و هم‌خدمتی‌هام می‌دانستند که من اهل شمال هستم و به شکل خانوادگی در کار کشت و برداشت برنج هستیم.

یک بار که به مرخصی رفتم، از شمال برای فرمانده‌ام برنج آوردم. خداروشکر برنج خیلی باب میل فرمانده بود و پیش سایر فرماندهان پادگان هم از محصول زمین ما تعریف کرده بود.

همین موضوع شد سرآغاز سفارشاتی که تعدادی از فرماندهان برای برنج به من دادند. با بیشتر شدن سفارشات و باتوجه به اینکه در اواخر دوران خدمت سربازی هم بودم، به ایده فروش آنلاین برنج فکر کردم و تصمیم گرفتم وارد این حوزه بشم.

باید بگم دوران سربازی و تعریف کردن‌های فرمانده‌ام از محصول برنج ما ایده اولیه استارتاپ رایسفا را شکل داد.

قبل از راه‌اندازي استارتاپ‌‌تان، مشغول چه کاری بودید؟

من از دوران نوجوانی علاقه زیادی به کامپیوتر و فعالیت‌های مرتبط با آن داشتم. این علاقه باعث شده بود شناخت خوبی از کارهای کامپیوتری داشته باشم و تا قبل از دوران سربازی در فروشگاه‌های مطرح کامپیوتر شهر آمل مشغول ارائه خدمات کامپیوتری بودم.

از کارهای خیلی کوچک مثل شاگردی در کافی نت شروع کردم، اما با گذشت چندین سال و آموزش‌هایی که در این زمینه دیدم، طراحی سایت و برنامه‌نویسی هم انجام می‌دادم.

فعالیت استارتاپ رایسفا چگونه است؟

رایسفا یک پاتفرم دوسویه است که یک سمت آن کشاورز و سمت دیگر مصرف کننده است. رایسفا کار خودش را با کشاورزهای خوب برنج که در شهر آمل فعالیت می‌کردند آغاز کرد.

یکی از همین کشاورزان برنج، پدر خودم بود. ما در رایسفا برنج تولیدی خودمان و سایر کشاورزان هم‌محلی را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسانیم.

کشاورزان برنج در شهرهای شمالی سال‌ها برنج و البته دست‌رنج خودشان را به دلال‌ها و واسطه‌ها می‌فروختند و کمترین سود نصیب‌شان می‌شد و سود اصلی برای واسطه‌ها بود.

در رایسفا پول کشاورز به صورت نقدی پرداخت خواهد شد. شما همه محصولات را بدون واسطه از کشاورز خریداری می کنید.

همه محصولات در انبار کشاورزان است و هیچ محصولی از قبل خریداری نشده است. یکی از نکات دیگری که در رایسفا اهمیت دارد فرصت ارجاع محصول خریداری شده پس از یک هقته است که باعث اطمینان خاطر مشتریان از خرید خود خواهد شد.

عضویت و نحوه فعالیت کشاورزان در رایسفا چگونه است؟

تیم رایسفا با همکاری مهندسان مرکز تحقیقات برنج کشور که در شهر آمل واقع شده است، قبل از جذب کشاورز جدید به پلتفرم از محصولات آن‌ها نمونه‌گیری کرده و آزمایشات لازم را انجام می‌دهند و در صورت تایید کیفیت، اجازه عضویت آن‌ها را در سایت می‌دهند. قبل از ارسال سفارش مشتری نیز، کارشناسان ما از محصول کشاورز نمونه گیری کرده و در صورت تایید نهایی کیفیت و نوع برنج و اختلاطی نبودن آن،‌ اجازه فروش می‌دهند.

از چه زمانی استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید؟

رایسفا در ابتدا یک فروشگاه آنلاین ساده بود اما مارکت پلیس آن به شکل فعلی از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

سرمایه اولیه‌تان برای آغاز کار چقدر بود؟

از انجایی که خود من تا حدود زیادی به این نوع از کسب و کار وارد بودم و اکثرا فعالیت‌ها را از طراحی سایت گرفته، تا مذاکره با کشاورزان خودم انجام دادم، سرمایه‌ی زیادی بابت هزینه‌های جاری صرف نکردم اما باز هم حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه شد که آن را از پس‌انداز خودم مصرف کردم.

از زمانی كه استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید چه تعداد كاربر از خدمات شما استفاده كردند؟

خوشبختانه در این مدت از نقاط مختلف کشور مشتریان خوبی داشتیم. حتی از برخی روستاهای کشور نیز سفارش محصول وجود داشته است.

نکته مهم این است که با وجود فرصت اعلام مرجوعی رایگان تا یک هفته، هیچ مرجوعی محصول نداشتیم. تهران و مشهد از نظر تعداد سفارش در صدر مشتریان ما هستند اما از نظر تناژ فروش محصول، اصفهان مشتری نخست ماست و در مرتبه بعدی تهران قرار دارد.

شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

قیمت گذاری در رایسفا با توافق میان کشاورزان و کارشناسان برنج بر اساس نتیجه ی کنترل کیفیت و قیمت روز برنج در شمال کشور انجام می‌گیرد. رایسفا نیز درصدی از قیمت فروش محصول را به صورت کمیسیون از کشاورز دریافت می‌کند.

مهم‌ترين چالش پیش‌روی شما از وقتي كه كارتان رو شروع كرديد چه چيزي بوده است؟

مهم‌ترین چالش ما کمبود نیروی انسانی متخصص در شهر آمل و استان بود که به نظرم ما از این چالش بهترین استفاده را کردیم.

به این ترتیب که همه‌ی کارهایمان را از ابتدا با دورکاری شروع کردیم که باعث شد، هزینه‌ای بابت اجاره دفتر و موارد از این قبیل ندهیم. البته در مراحل اول چالش‌های فنی زیادی در راه‌اندازی پلتفرم داشتیم که خوشبختانه یکی پس از دیگری متفع شدند.

چشم انداز استارتاپ رایسفا برای آینده چیست؟

ما در رایسفا تنها به دنبال فروش محصول برنج نیستیم بلکه چشم‌انداز و اهداف بلندمدتی برای خودمان ترسیم کرده‌ایم که دستیابی به آن‌ها برای ما ارزش محسوب می‌شود.

از جمله اهم مواردی که ما در رایسفا به دنبال رسیدن به آن هستیم، عبارتند از: برندسازی برنج کشور و معرفی برنج ایرانی به بازار کشورهای هدف، ایجاد مرکز معاملات برنج و شفاف‌سازی قیمت برنج، ساماندهی بازار برنج داخلی، رفع دغدغه کشاورز جهت فروش محصول، ساماندهی نظام تولید و توزیع و بازاریابی و فروش محصولات برنج و محصولات وابسته در بین خریداران، حمایت و مشاوره تولیدات محصولات باکیفیت صادراتی با استفاده از معرفی ارقام تجاری، حرکت به سمت ایجاد نظام کشت و بازاریابی نوین، تولید محصول سالم با آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان و خرید برنج آنها به قیمت مناسب و حرکت به سمت شناسنامه‌دار کردن برنج های ایرانی و جلوگیری از اختلاط و آلودگی های جانبی.

۱ دیدگاه
  1. حسین صفایی می‌گوید

    من از این پلتفرم خرید کردم برنج هایی که داره عالی و کارشون درسته

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.