خلق یک استارتاپ در دل یک بحران سازمانی

فرد معاود وقتی مشکل بزرگی را در شرکتش یافت برای حل آن TaskWork را به‌ وجود آورد

0

وقتی که کاری به یک نفر احاله می‌شود و آن کار را تکمیل می‌کند، نتیجه را به اطلاع فرد ارجاع‌دهنده کار می‌رساند، آن فرد می‌تواند نتیجه را بپذیرد یا آن را رد کند. اگر نتیجه کار پذیرفته شود، وارد روند ارزیابی می‌شود و پیامی برای فردی که انجام وظیفه را برعهده داشته، ارسال می‌شود.

مدیر ارشد اجرایی شرکت TaskWork یک لبنانی- فرانسوی به نام فرد معاود است که در سال ۱۹۶۹ میلادی متولد شده و اینک در بانکوک ساکن است. او نرم‌افزار کاربردی خود را در سال ۲۰۱۳ وارد بازار عمومی کرده. این بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی به‌تنهایی ثروتی برابر با ۱٫۱میلیارد دلار دارد.

فرد معاود که نسل چهارم از خانواده‌ای شاغل در کسب‌و‌کار جواهرات است، بزرگ‌ترین پسر صاحب شرکت «الماس معاود» است و با برادران خود در نقش حافظان میراث خانوادگی قرار داشته‌اند. اما فرد یک کارآفرین موفق نیز هست که دست‌کم ۷شرکت دیگر را هم تحت پوشش خود دارد.

او کسب‌و‌کارهای خود را نه‌تنها در حوزه تولید جواهرات و ساعت، بلکه در زمینه تولید و عرضه محصولات غذایی، دکوراسیون داخلی، خدمات فناوری اطلاعات و مشاوره، انتشارات‌ و نمایشگاه‌های تجاری هم ایجاد و فعال نگه داشته است.

آقای معاود در لبنان متولد شده اما تحصیلات خود را در سوئیس گذرانده‌ و همواره انتظار می‌رفت که فقط کسب‌و‌کار خانوادگی را دنبال کند اما او مسیر دیگری را در پیش گرفت.

نرم‌افزار TaskWorld یک بستر مبتنی بر رایانش ابری است که خدمات نرم‌افزاری را برای امور ارزیابی فعالیت‌های شرکت و مبتنی بر اسناد و مدارک و با اعطای مجوزهای انجام کار، تسهیل می‌کند. این نرم‌افزار هم در بستر اینترنت و هم از طریق گوشی‌های هوشمند در اختیار کاربران است.

به بیانی ساده، این نرم‌افزار به اعضای گروه‌های کاری امکان آن را می‌دهد که وظایفی را برای افراد تعیین کرده، اجرای آن وظایف را دنبال کنند، توضیحات را دریافت و ثبت کنند‌ و پیشرفت کارها را سازمان دهند.

این نرم‌افزار به عبارتی یک ابزار عملکرد‌محور است که به افزایش کارایی کارکنان کمک کرده و آنها را برای پیشبرد کارهای‌شان ترغیب می‌کند. به این ترتیب کارکنان و شرکت‌ها می‌توانند میزان عملکرد را ثبت و تحلیل کنند و پس از اتمام طرح‌ها به گروه‌های اجرایی ارزیابی‌های لازم را بدهند.

الگوی درآمدی این شرکت مبتنی بر دریافت حق اشتراک از کاربران است که فعلا معادل ۱۱ دلار ماهیانه به ازای هر کاربر در یک محیط کاری است، اما امکان استفاده از نسخه رایگان آن برای یک‌ماه وجود دارد. نحوه عملکرد نرم‌افزار را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد که ساده‌ترین بخش آن همان نیمه‌ای است که راه‌حل‌های تخصیص وظیفه به کارکنان را در‌برمی‌گیرد‌ و بخش دیگر آن شامل کارهایی است که مربوط به پس از اتمام وظایف می‌شود.

به عنوان نمونه وقتی که کاری به یک نفر احاله می‌شود و آن کار را تکمیل می‌کند، نتیجه را به اطلاع فرد ارجاع‌دهنده کار می‌رساند، آن فرد می‌تواند نتیجه را بپذیرد یا آن را رد کند. اگر نتیجه کار پذیرفته شود، وارد روند ارزیابی می‌شود و پیامی برای فردی که انجام وظیفه را برعهده داشته، ارسال می‌شود.

اما اگر نتیجه کار مردود شود، آن وظیفه دوباره به چرخه عملیات برگشته و کارهایی که باید درباره آن انجام شود، به اطلاع شخص مسئول خواهد رسید!

در واقع در این بستر عملیاتی می‌توان وظایفی را تعیین کرد، انجام آنها را مدیریت کرد، نتیجه کارها را ارزیابی و گزارش کرد، درباره روند کار با همکاران گفت‌وگو انجام داد‌ و البته همه این کارها و ارتباطات در محیطی ایمن و حفاظت‌شده انجام می‌گیرد.

او دید دست‌کم یک‌سوم از وقت خود را صرف پیگیری کارهای کارکنانش می‌کند و به شکلی چشمگیر خلاقیت خود را از دست داده و قادر نیست به اندازه کافی زمان برای فکر‌کردن و تهیه راهبردهای کلان صرف کند چرا‌که بیشتر اوقات درگیر کارهای اجرایی است

توسعه TaskWorld

ماجرای پایه‌گذاری TaskWorld به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد. در آن زمان فرد معاود درگیر چندین طرح بود که در شرکت‌های مختلف و توسط تعدادی از گروه‌های اجرایی متفاوت و چند کشور مختلف پیگیری می‌شد. از آنجا که او ناگزیر بود از چند ابزار مختلف برای ثبت کارها و نتایج آنها استفاده کند، ارائه بازخورد مناسب و در زمان درست و با دقت به کارکنان تقریبا غیرممکن شده بود.

همچنین او دریافت که مدیریت کسب‌و‌کارهایش در حالی‌که متعلق به حوزه‌های مختلف هم هستند، به‌شدت دشوار است و برای اداره کارها و صدها تن از کارکنانش نیاز به کمک دارد. اداره کارها با شیوه سنتی به شکلی دردآور نیازمند صرف تلاش و توان بسیار زیاد است.

در همین زمان بود که او دید دست‌کم یک‌سوم از وقت خود را صرف پیگیری کارهای کارکنانش می‌کند و به شکلی چشمگیر خلاقیت خود را از دست داده و قادر نیست به اندازه کافی زمان برای فکر‌کردن و تهیه راهبردهای کلان صرف کند چرا‌که بیشتر اوقات درگیر کارهای اجرایی است.

بنابراین آقای معاود تصمیم گرفت که یک نرم‌افزار اینترنتی مناسب برای مدیریت طرح‌ها تهیه کند که امکاناتی را عرضه کند که در محصولات دیگر موجود نیست. گروه اجرایی نرم‌افزاری که فرد جمع کرده بود، توانستند در سال ۲۰۰۶ نسخه پایه نرم‌افزار را آماده کنند.

این نرم‌افزار می‌توانست وظایف تعیین‌شده برای بخش‌های مختلف را ثبت کرده و درصد پیشرفت کارها را تعیین کند. در واقع یک سامانه مدیریت وظایف بود. طرح اصلی این بود که شکاف موجود در سازمان‌ها برای محاسبه کارها از بین برود.

این موضوع البته مربوط به اموری همچون قابلیت ارزیابی سازمان، مدیریت زمان‌ و مسائلی از این دست هم بود اما نتایج حاصل از به‌کارگیری این نرم‌افزار به سرعت مشاهده شد. شش ماه پس از آنکه نرم‌افزار مورد استفاده کارکنان قرار گرفت، کارایی شرکت و کارکنان به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

کارکنانی که در دفاتر بین‌المللی شرکت کار می‌کردند، از آن راضی بودند و استفاده از آن به نحو قابل ملاحظه‌ای گسترش یافته بود. به این ترتیب آقای معاود و شرکت‌هایش برای مدت نزدیک به ۷ سال از این نرم‌افزار به شکلی مناسب استفاده کردند‌ و او از خودش می‌پرسید که اگر خودش و همکارانش توانسته‌اند از امکاناتی که فراهم شده به خوبی استفاده کرده و نتایج آن را ببینند، چرا این امکان در اختیار سایر مدیران و کارکنان شرکت‌های دیگر قرار نگیرد؟

به این ترتیب در سال ۲۰۱۲ نسخه مبتنی بر رایانش ابری این نرم‌افزار وارد بازار شد‌ و تقریبا همزمان با آن نسخه گوشی‌های هوشمند آن هم عرضه شد. این فرصت مناسبی را برای آقای معاود فراهم کرد که زیرساخت نرم‌افزاری داخلی شرکتش را تبدیل به بستری کند که قابل استفاده برای همه افراد دیگر در سراسر دنیا باشد.

در همین سال بود که وی در یک برنامه اجرایی در دانشگاه استنفورد مشارکت کرد و نسخه‌ای از نرم‌افزارش را به تعداد کمی از دانشجویان و افراد موثر در سیلیکون‌ولی عرضه کرد که بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد و همه اینها باعث شد برای ارائه عمومی نرم‌افزار مصمم شود.

آقای معاود در این‌باره می‌گوید: اجرای موفق نرم‌افزار در داخل شرکت‌های خودم باعث شد که به سمت عرضه نسخه اولیه عمومی آن در سال ۲۰۱۳ بروم که اندکی بعد با نام TaskWorld عرضه شده و نسخه‌هایی از آن برای گوشی‌های هوشمند هم تهیه و عرضه شد.

نرم‌افزار پس از دریافت بازخوردهای مثبت خود را در مقابل تعدای رقیب نیز می‌بیند که شامل Asana و Basecamp و Trello و برخی دیگر است، اما تا امروز موفق شده‌اند ۵۰ شرکت بزرگ را جلب کنند و برنامه توسعه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در حالی‌که بازار این نوع محصولات مملو از ابزارهایی برای مدیریت فهرست کارهای لازم‌الاجراست، اما این نرم‌افزار تمرکز خود را روی ارائه گزارش‌های عملکرد گذاشته که به شرکت‌ها و گروه‌های اجرایی کمک می‌کند درک درستی از کارایی خود، موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند و آنچه باید در آینده انجام دهند، به دست بیاورند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.