آیا ایرلند واقعا یک کشور استارتاپی است؟

فقط یک شتاب‌دهنده ایرلندی روی بیش از 255 استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است!

0

دولت ایرلند از کسب‌و‌کارهای فناوری پشتیبانی می‌کند و یکی از پایین‌ترین نرخ مالیات شرکتی را در اروپا ارائه می‌دهد (۱۲.۵‌درصد). شرکت‌های فناوری به علاوه می‌توانند از یک اعتبار مالیاتی ۲۵درصدی برای هزینه‌های توسعه و تحقیق استفاده کنند. ایرلند با بیش از ۶۰ کشور قراردادهای مالیاتی را منعقد کرده است.

ایرلند یک کشور با قوانین مناسب برای کسب‌و‌کارها در دنیا‌ست که جوان‌ترین و تحصیلکرده‌ترین نیروی کار در اروپا را دارد. مزیت جغرافیایی و تاریخی ایرلند موجب شده ‌که این جزیره برای شرکت‌های فناوری جذاب باشد. برای مثال، ایرلند تنها کشور انگلیسی‌زبان در منطقه یورو است. به علاوه، این کشور بین اروپا و آمریکا واقع شده ‌و به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا به هر دو بازار دسترسی داشته باشند.

دولت ایرلند از کسب‌و‌کارهای فناوری پشتیبانی می‌کند و یکی از پایین‌ترین نرخ مالیات شرکتی را در اروپا ارائه می‌دهد (۱۲٫۵‌درصد). شرکت‌های فناوری به علاوه می‌توانند از یک اعتبار مالیاتی ۲۵درصدی برای هزینه‌های توسعه و تحقیق استفاده کنند. ایرلند با بیش از ۶۰ کشور قراردادهای مالیاتی را منعقد کرده است.

مزیت ایرلند: تنها کشور انگلیسی‌زبان حوزه یورو

بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرفته که خود را استارتاپ‌هایی در مرحله اولیه و مرحله آخر می‌دانند، در ایرلند واقع شده‌اند. ایرلند در بین فهرست بهترین کشورها برای اداره یک کسب‌و‌کار فوربس، رتبه هشتم را کسب کرده است. ۹ مورد از ۱۰ شرکت فناوری پزشکی برتر از قبیل بوستون ساینتیفیک و مد‌ترونیک حضور چشمگیری در ایرلند دارند.

۲۴شرکت دارویی برتر اعم از پی‌فایزر، آمگن، جانسون اند جانسون، روشه، نوارتیس، سانوفی، بریستول-مایرز اسکویب در ایرلند فعالیت قابل توجهی دارند. ۱۰شرکت دیجیتالی برتر مانند اپل، مایکروسافت، گوگل، توییتر، اچ‌پی، دراپ‌بانکس، اینتل و فیس‌بوک از بزرگ‌ترین کارفرمایان در ایرلند هستند.

این شرکت‌های بزرگ به دلیل نرخ‌های مالیاتی مناسب، مزایای حضور در اتحادیه اروپا و منطقه یورو، دسترسی به استعدادهای ‌بین‌المللی و کیفیت زندگی به ایرلند می‌آیند.

تعداد زیادی استارتاپ فناوری در مرحله اولیه در این کشور هستند که کسب‌و‌کارهای جهانی را می‌سازند. اکثر استارتاپ‌های فناوری ایرلندی در مرحله اولیه راهکارهای مبتنی بر فضای ابری را ارائه می‌دهند از قبیل پلتفرم به عنوان خدمات، نرم‌افزار به عنوان خدمات یا زیرساخت به عنوان خدمات. در چند سال اخیر، استارتاپ‌های فناوری که هوش مصنوعی، واقعیت افزوده/واقعیت مجازی، بلاکچین و اینترنت اشیاء می‌سازند، در این صحنه استارتاپی پیشرفت می‌کنند.

با این حال، مزایا و معایب منحصر‌به‌فردی برای استارتاپ‌های ایرلندی در مرحله اولیه وجود دارد. یکی از مزایای وجود یک اکوسیستم فوق‌العاده شتاب‌دهندگان و انکوباتورها‌ست که سرمایه‌گذار، فضای دفتری و منتورینگ را به استارتاپ‌ها در مرحله اولیه ارائه می‌دهند. این شامل ان‌دی‌آر‌سی، نوا یو‌سی‌دی، لانچ‌باکس، داگ‌پچ لبز، دی‌سی‌یو رایان آکادمی می‌شود. برای مثال، ان‌دی‌آر‌سی یکی از قدیمی‌ترین شتاب‌دهندگان است که روی بیش از ۲۵۵ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

یکی دیگر از مزایای مهم استارتاپ‌های ایرلندی دسترسی به پشتیبانی دولتی است. دولت با این شرکت‌های فناوری نوپا همکاری می‌کند و حتی منتورهایی در اختیار آنها قرار می‌دهند که در تامین بودجه، دریافت کمک، کمک در زمینه همکاری تحقیق و توسعه و ارتباطات و معرفی به مشتریان در خارج از کشور به آنها کمک می‌کنند.

بیش از ۲۱۵ استارتاپ ایرلندی خریداری شده‌اند. با این حال، فقط تعدادی از آنها به اندازه‌ای بزرگ بوده‌اند که بتوانند روی اکوسیستم استارتاپی دوبلین تاثیر بگذارند. این امر موجب کمبود بنیانگذاران باتجربه‌ای شده است که می‌خواهند روی استارتاپ‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

گاری لیدن، مدیر تجاری ان‌دی‌آرسی، می‌گوید: «ایرلند یک اقتصاد داخلی کوچک دارد، بنابراین بنیانگذاران ایرلندی ذاتا سرمایه‌گذاری‌های جهانی ایجاد می‌کنند‌ و این کار برای سایر کشورها بسیار دشوار است. ما می‌توانیم انگیزه‌های بهتری برای کارآفرینان خود ایجاد کنیم! ما باید کارهای بیشتری برای رسیدگی به این ضعف‌های در حال رشد انجام دهیم تا از انرژی پایان‌ناپذیر خود برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جهانی استفاده کنیم.»

یکی از چالش‌های اخیر اکوسیستم استارتاپی ایرلند‌ شاید هزینه بالای اجاره در داخل و اطراف شهرهای ایرلند است. دوبلین از نظر هزینه بالای زندگی در بین ۱۳۳شهر، رتبه ۱۹ام را کسب کرده است.

هزینه بالای زندگی همراه با کمبود بودجه به این معنی است که بسیاری از استارتاپ‌های معمولی در چند سال اول فعالیت خود با شکست مواجه می‌شوند. با این وجود، استارتاپ‌هایی که می‌توانند در چند سال اول پابرجا بمانند، در نهایت یک کسب‌و‌کار جهانی را از درون اکوسیستم استارتاپی پررونق ایرلند ایجاد می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.