متریکس، پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ به تازگی گزارش سال 99 خود را منتشر کرد. انتشار این گزارش که تحلیل رفتار کاربران، پیش و پس از نصب اپلیکیشن را ارائه میدهد، میتواند دیدگاه بهروز و مناسبی برای استارتاپهای مختلف ایجاد کند تا با هدفمندی بهتری، پروژههای تبلیغی خود را اجرا کنند.
در این مطلب نگاهی تحلیلی انداختهایم به گزارش سالانه جدید متریکس.
در این گزارش پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ، اپلیکیشنهای ایرانی به دو بخش بازیها و برنامهها تقسیمبندی شدهاند.
گزارش سالانه پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ متریکس به تحلیل و بررسی بیش از 250 بازی و بیش از 500 برنامه پرداخته شده که بیش از 50 میلیون کاربر یکتا با آنها تعامل داشته و بیش از 20 میلیون کلیک روزانه رخ داده است. کمیت برنامههایی که مورد بررسی قرار گرفتهاند، باعث میشود آمارها و دادهها به دست آمده را اطلاعات مورد اعتمادی دانست که میتواند نگاه بهتری برای تیمهای فعال در بازار ایجاد کند.
تبلیغ کنید
نکته قابل توجه، تفاوت نصب ارگانیک میان بازیها و برنامهها است که در این رقابت، بازی با اختلاف جلوتر قرار دارد. اما از آن سو، نرخ تبدیل کلیک به نصب، برای برنامهها موفقتر بوده و تقریبا به همان میزان، برنامهها وضعیت بهتری دارند. در حقیقت میتوان اینگونه نتیجه گرفت که برنامهها به تبلیغات بسیار بیشتری نیاز دارند و رقابت سنگینتری در این بازار وجود دارد.
طبق دادههای متریکس، نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن در روز اول، در بازیها، دو برابر برنامهها است اما به مرور، نرخ این دو به هم نزدیک میشود؛ تا جاییکه در روز 28ام، تفاوت آنها تنها دو درصد است. این آمار به وضوح نشان میدهد که مارکتینگ، فرایندی مستمر است و با انجام فعالیتهای مقطعی، نمیتوان به نتیجه بلند مدت رسید.
تقلب نکنید
از لحاظ تقلبهای شناسایی شده در تبلیغات، بازیها بیشتر تقلب داشتهاند و تقلب در انگیجمنت دروغین، با شصت درصد، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده شده است؛ اما نکته جالبتر در این بخش، مساوی بودن نرخ click injection میان بازی و برنامه است.
متریکس نیز برای مقابله با تقلب و بهینهسازی هرچه بیشتر بودجه تبلیغات شرکتها و استارتاپها، از دو روش پیشگیری و تشخیص استفاده میکند. متریکس در سال گذشته و در فاز پیشگیری از تقلب، 3 هزار کلیک مشکوک و غیرطبیعی در ساعت (با درنظرگرفتن نرخ تبدیل میانگین ۰٫۸ ٪ را نشمرده و از 210 هزار نصب تقلبی جلوگیری کرده است. همچنین در فاز تشخیص، با کمک بهروزترین الگوریتمهای شناسایی تقلب جلوی 370 هزار نصب تقلبی را گرفته است.
طبق آنچه در گزارش متریکس دیده میشود، کاربران در بهار بیشتر از فصلهای دیگر هوس تقلب دارند و هرچه به ماههای پایانی سال نزدیک میشویم، نرخ تقلب کاش پیدا میکند؛ پس شاید اوایل سال، زمانی چندان خوبی برای تبلیغات به حساب نیاید.
دیتا و همراه اول در صدر
در حالیکه بیش از شصت درصد از کاربران از طریق دیتای موبایل وارد دنیای اینترنت میشوند، دادههای متریکس نشان میدهد که بیش از نیمی از کاربران از طریق اپراتور همراه اول به اینترنت دسترسی دارند، ایرانسل در مقام دوم است و رایتل و دیگر بازیگران، سهم کمی از بازار دارند. در نتیجه، تمرکز بر روی دو اپراتور عمده، بهترین استراتژی برای تبلیغات است.
همچنین تهرانیها در صدر کاربران استفاده کننده از برنامهها و بازیهای ایرانی هستند، کرمانیها و سیستانیها در میانههای جدول هستند و اهالی ایلام و خراسان شمالی با کمتر از یک درصد، در انتها قرار گرفتهاند.
کانالهای تبلیغات
از مهمترین دادههای متریکس، بخش سهم شبکهها تبلیغاتی در نصبهای غیر ارگانیک است زیرا این بخش، بهترین و مستقیمتر اطلاعات را به تیمهای تبلیغاتی میدهد. در این قسمت به وضوح میبینیم که تپسل و گوگل ادز، پرنفوذترین پلتفرمهای تبلیغاتی هستند که به ترتیب 41 و 17 درصد از کاربران را در اختیار دارند. نکته جالب توجه، حضور بازار با ده درصد در این گراف است که نشان میدهد اولین استور ایران، در حال تبدیل شدن به گزینهای مناسب برای درگاه تبلیغات است.
آمار نصب ارگانیک اپلیکیشنها در مقابل غیر ارگانیکها
از دادههای متریکس در گزارش سالانه آنها اینگونه برمیآید که برنامههای ورزشی، کاربردی و پیامرسانها بیشترین نصب ارگانیک را دارند و برنامههای اخبار و مجلات و مذهبی، کمتر از نیمی از نصبهای خود را به صورت ارگانیک دریافت میکنند. تفاوت درصد برنامههای مختلف نیز در این دادهها تامل برانگیز است. برنامههای مذهبی تنها 26 درصد از کاربران خود را از طریق روشهای غیر اورگانیک میگیرند و برنامههای ورزشی عملا تمام کاربران خود را به صورت اورگانیک میگیرند. اما رقابت در صدر جدول تا میانههای آن بسیار نزدیک است و 9 دسته نرم افزاری در بالای این جدول (شامل کاربردی، پیامرسان، سرگرمی، آشپزی و رستوران، موسیقی و صدا، خانوادگی، نقشه و ابزارها) همگی بیش از نود درصد از کاربران خود را از طریق روشهای اورگانیک جذب میکنند. نکاتی که برای سرمایهگذارها بسیار کاربردی هستند.
تمرکز جغرافیایی
سلیقههای جغرافیایی یکی از عوامل مهم در تعیین استراتژیهای بازاریابی به حساب میآید. نکتهای که میتواند برای تمرکز نوع تبلیغات در مناطق مختلف، کمک فراوانی به تیمهای تبلیغاتی کند. این اطلاعات از نسبت سشنهای دستهبندی در استان بر کل سشنهای آن استان به دست آمده و از قرار معلوم، اهالی چهارمحال و بختیاری طرفدار برنامههای مربوط به کسب و کارها هستند، خوزستانیها بیشتر به دنبال سرگرمی میگردند، ساکنین استان گلستان آشپزی و رستوران میخواهند، اردبیلیها برنامههای مذهبی را بیشتر جستجو میکنند و قزوینیها نیز برنامههای مربوط به سلامتی را ترجیح میدهند.
و اما بازیها :
در قسمت بازیهای گزارش سالانه متریکس نیز با آمار و ارقام جالبی مواجه میشویم که میتواند یکی از بهترین منابع برای شناخت رفتار کاربران از سوی فعالان حوزه گیم باشد. از جمله آنکه، بازیهای اکشن با شش درصد، کمترین نصب ارگانیک را دارند، اما بازیهای امتیازی که در رده دوم هستند، جهش شدیدی داشته و بیش از هفتاد درصد از نصب خود را در وضعیت ارگانیک میگیرند. این جهش در ردهای بالاتر کمتر شده و رتبه بعدی، کمی بیش از ده درصد است. در میانه جدول نیز این ارتقا با همین حدود بر جای خود باقی است. اما هرچه به صدر نزدیک میشویم، رقابت بیشتر شده و بین دستههای پازل، رانندگی، شبیهسازی و ورزشی، تفاوت کمی وجود دارد. بازیهای کلمات نیز با اختلاف کمی محبوبترین بازیهایی هستند که نصب ارگانیک میگیرند.
همچنین مشاهده میشود که بازیهای دسته دانستنی، بهترین نرخ بازگشت کاربر را در میان دیگر دستهها دارند و بازیهای اکشن، کمترین نرخ را تجربه میکنند. این درصدها و روند، تا پایان بازه بیست و هشت روزه بر جای خود باقی است.
تقلب نکنید، در بازی هم!
یافتن کانالهای تقلب در نصب، میتواند یکی از بزرگترین کمکها به تیمهای تبلیغات باشد تا بودجههای خود را بهینهتر هزینه کنند. در بخش بازی، طبق آمار متریکس، تقلبها بسیار بالا بوده و در همین تقلبهای شناخته شده، Distribution Outlier و Click Injection عمده تقلبها هستند. همچنین برنامههای دسته استراتژی و رانندگی با شش درصد بیشترین تقلبها را تجربه میکنند و دستههای امتیازی، پازل و کودکانه زیر یک درصد هستند. بازی تخته، هیچ تقلبی ندارد!
اپراتورها در حوزه بازی
در بخش بازیها نیز در مجموع، همچنان بازار در اختیار دو اپراتور ایرانسل و همراه اول است و در دستههای مختلف، اختلاف کمی میان این دو اپراتور دیده میشود. برای مثال، در دسته تخته، ایرانسلیها با 48 درصد جلوتر از همراه اولیهای 45 درصدی هستند، اما در دسته استراتژی، همراه اول 45 درصد کاربران را در اختیار دارد و ایرانسل 41 درصد. نکته جالب آنکه همراه اولیها و ایرانسلیها علاقه چندانی به بازیهای امتیازی ندارند.
هر استان، یک بازی
روند علاقه به بازیها از لحاظ جغرافیایی تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی بسیاری هستند و دانستن سلایق هر منطقه، برای استارتاپها کمک بزرگی است. در یک سال گذشته، خوزستانیها به سراغ بازیهای اکشن رفتهاند، زنجانیهای پازل دوست داشتند، گلستانیها بازیهای کلمات و ورزشی را میپسندیدند و اردبیلیها عاشق بازیهای رانندگی بودند.
در مجموع، آمارهای سالانهای از این پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ، بهترین کمک حال فعالان اکوسیستم است. حتی کوچکترین دادهها نیز میتواند به شناخت بهتر آنها و کاربران کمک کند. از این رو، تجزیه و تحلیل این گزارش متریکس که از این آدرس میتوانید آن را دانلود کنید، برای فعالان حوزه اپلیکیشن بسیار واجب است.