یک حضور خلاقانه، یک پرداخت هوشمندانه!

گزارشی از حضور شرکت جیرینگ در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام

0

جیرینگ اگرچه امسال حضوری قرمز و پرزرق‌وبرق ندارد، اما به‌خاطر هماهنگی و همنوایی با اصالت خود، به رنگ اپراتور اول خود، حضور متفاوتی را تجربه کرد. جیرینگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ‌ارائه‌دهنده خدمات مالی و پرداخت بر بستر تلفن همراه است و از جمله تامین‌کنندگان خدمات حوزه فین‌تک در کشور محسوب می‌شود.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام امروز به کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه با هدف معرفی جدیدترین دستاوردهای مخابراتی و ارتباطی، بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور محسوب می‌شود و از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

با رصد حضور چند‌سال گذشته شرکت‌ها در این نمایشگاه، به‌ندرت می‌توان تغییر محسوسی در نحوه حضور یا تنوع محصولات شرکت‌کنندگان مشاهده کرد اما با گشت‌وگذار در فضای نمایشگاه، شاهد چند حضور متفاوت هم بودیم. در میان سروصدای نمایشگاه، هستند اپلیکیشن‌ها و خدماتی که کاربرپسند و جالب‌توجه ظاهر شده‌اند و دست به ارائه خدمات خلاقانه زده‌اند. یکی از شرکت‌هایی که در نمایشگاه امسال هم با دست پر به میدان آمده و ابتکارهای جالبی برای معرفی خدمات خود به خرج داده، شرکت جیرینگ است.

جیرینگ اگرچه امسال حضوری قرمز و پرزرق‌وبرق ندارد، اما به‌خاطر هماهنگی و همنوایی با اصالت خود، به رنگ اپراتور اول خود، حضور متفاوتی را تجربه کرد. جیرینگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ‌ارائه‌دهنده خدمات مالی و پرداخت بر بستر تلفن همراه است و از جمله تامین‌کنندگان خدمات حوزه فین‌تک در کشور محسوب می‌شود.

جیرینگ

جیرینگ از سال ۱۳۸۹ بستر پرداخت و دسترسی مشتریان به خدمات پرداخت را از طریق سرکدهایی نظیر ۱۲۳، ۷۲۴، ۷۳۳، ۷۸۰ و… فراهم کرده و چندسالی ا‌ست که با استفاده از سامانه #۷* و سپس توسعه اپلیکیشن جیرینگی، به‌صورت مستقیم نیز خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهد.

غرفه جیرینگ با توجه به مسابقات هفتگی پیش‌بینی رقابت‌های فوتبال، یکی از جوایز غرفه را یک توپ فوتبال قرمزرنگ با نشان جیرینگ در نظر گرفته بود.

مسابقات پیش‌بینی فوتبال همزمان با برگزاری مسابقات لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا که در حال حاضر در جریان است، به پیش‌بینی این رقابت‌ها اختصاص دارد و شرکت‌کنندگان از طریق اپلیکیشن جیرینگی امتیازات خود را جمع‌آوری کرده و در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند. این قرعه‌کشی هر هفته در اینستاگرام جیرینگ به‌صورت زنده برگزار می‌شود.

همچنین بازدیدکنندگان از غرفه جیرینگ در نمایشگاه ایران تلکام پس از بازدید از بخش‌های مختلف غرفه، یک سیم‌کارت همراه اول و شارژ کیف پول جیرینگ را دریافت می‌کردند. به‌خاطر همین جوایز بود که غرفه تقریبا در تمام ساعات نمایشگاه پررفت‌وآمد و شلوغ بود.

غرفه جیرینگ به ۷بخش تقسیم شده و در قالب هفت‌خوان جیرینگی، پیش چشم بازدیدکنندگان قرار گرفت. در فضای غرفه، بازدیدکنندگان ضمن بازدید از هفت‌خوان نمادین جیرینگ، با خدمات جیرینگ آشنا شده و در هر مرحله، کارتی مربوط به یکی از خدمات جیرینگ را دریافت می‌کردند.

این کارت‌ها درواقع پازلی بودند تا با قرار‌گرفتن کنار یکدیگر، «جیرینگی» را بسازند. در نهایت، بازدیدکنندگان بروشور کاملی از مجموعه خدمات جیرینگ را در دست داشتند. خوان‌هفتم جیرینگ، به شارژ کیف پول، اهدای جوایز و یادگاری‌های جیرینگی اختصاص داشت.

غرفه جیرینگ با شعار «یه پرداخت هوشمند» به ۷بخش اصلی تقسیم شده بود تا متصدیان غرفه در هر بخش، خدمات مرتبط را به بازدیدکنندگان معرفی کنند. علاوه‌بر‌این، در فضای غرفه شاهد رویدادهایی از قبیل اهدای جوایز به دفاتر نمونه خدمات الکترونیک کشور، دعوت از مهمانان ویژه و رونمایی از خدمات ارزش افزوده بر بستر USSD و دستگاه جدیدی به نام جیرینگ‌پوز بودیم.

جیرینگ

هر بخش از غرفه با عنوان یک «خوان» معرفی شده بود و خوان اول به «اپلیکیشن جیرینگی» اختصاص داشت. با ورود به این خوان، اگر اپلیکیشن جیرینگی قبلا توسط مشتری نصب نشده بود، متصدی غرفه آن را برای او نصب می‌کرد.

اپلیکیشن جیرینگی برای ارائه خدمات اپراتوری، کارت‌به‌کارت، پرداخت انواع قبوض، خرید بیمه‌نامه و خدمات کیف‌پول‌محور، به‌صورت آنلاین و آفلاین برای دارندگان گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل اندروید و iOS عرضه شده است.

عمده خدمات این اپلیکیشن عبارتند از:

  • فروش شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری همه اپراتورهای تلفن همراه کشور

  • فروش سوپرشارژ (شارژ دارای هدیه به‌ارزش ۲۰ یا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی)، شارژ دلخواه (شارژ سیم‌کارت به‌ انتخاب مشتری) و شارژ حامی (سوپرشارژ + بیمه حوادث کوتاه‌مدت) به مشترکان همراه اول

  • امکان پرداخت انواع قبوض شناسه‌دار

  • فروش بسته‌های اینترنتی همه اپراتورهای تلفن همراه کشور

  • دریافت موجودی سیم‌کارت‌های اعتباری

  • انتقال وجه کارت‌به‌کارت

  • خدمات کیف‌پول (موجودی، انتقال وجه، خرید و…)

  • کمک به مراکز نیکوکاری

  • فروش بیمه‌نامه‌های خاص (آتش‌سوزی، حوادث، درمان تکمیلی، بیمه گوشی موبایل و تجهیزات دیجیتال، عمر و…)

  • بازی و سرگرمی هدفمند

جیرینگ

خوان دوم، هیجان‌انگیزتر بود و با شعار حالا «وقت جایزه‌بازیه» به بازی‌پردازی‌های عمدتا داخل اپلیکیشن جیرینگی می‌پرداخت. به گفته متصدی این بخش از غرفه، امکانات سرگرمی در اپلیکیشن جیرینگی به‌صورت پیوسته به‌روزرسانی می‌شوند و بخش مربوط به پیش‌بینی مسابقات ورزشی، متناسب با رویدادهای ورزشی روز تغییر کرده و جوایز آن طیف وسیعی دارند.

«جیمبو» نیز نام بازی جدید طراحی‌شده در فضای اپلیکیشن جیرینگی است که به‌زودی از طریق اپلیکیشن جیرینگی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این بازی با در اختیار قرار‌دادن تعدادی حروف الفبا، ذهن مخاطب را به کار می‌گیرد تا کلماتی را با تعداد حروف تعیین‌شده بسازد و امتیاز بگیرد. درنهایت، امتیاز شرکت‌کنندگان، مبنای شانس آنها در قرعه‌کشی ‌یا خرید خدمات اپراتوری قرار خواهد گرفت.

جیرینگ

در خوان سوم، سامانه #۷* به بازدیدکنندگان معرفی می‌شد. این سامانه محبوب‌ترین محصول خود یعنی «سوپرشارژ» را در صدر معرفی محصولات قرار داده و با شعار «بیشتر شارژت می‌کنه» در نمایشگاه ظاهر شده بود.

طبق توضیحات کاتالوگ شرکت جیرینگ، ستاره۷مربع سامانه‌ای بر بستر USSD است که نیاز به اینترنت نداشته و برای انواع دستگاه‌های تلفن همراه قابل استفاده است. خدمات این سرویس که برای مشترکان همراه اول ارائه می‌شود، عبارتند از:

  • فروش شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری شامل

  • سوپرشارژ: شارژ دارای هدیه به ارزش ۲۰ یا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی

  • شارژ حامی: سوپرشارژ + بیمه حوادث کوتاه‌مدت

  • اعتبار اضطراری: وام ۵۰۰۰ ریالی ‌هنگام اتمام شارژ که در خرید شارژ بعدی با کاربر تسویه می‌شود

  • فروش بسته‌های اینترنتی

  • امکان پرداخت انواع قبوض شناسه‌دار

  • فروش آنتی‌ویروس

  • انواع خدمات کیف پول (موجودی، انتقال وجه، خرید و…)

  • کمک به مراکز نیکوکاری

  • فروش بیمه‌نامه‌های خاص (آتش‌سوزی، حوادث، درمان تکمیلی، عمر و…)

جیرینگ

خوان چهارم در هفت‌خوان جیرینگ مربوط به خدمات آنلاین بیمه بود. در این خوان با شعار «قدم‌هاتو محکم بردار!» چند محصول نوآورانه از سوی جیرینگ معرفی شد. سرویس «شارژ حامی»، ترکیب ۲ محصول شارژ و بیمه حوادث کوتاه‌مدت است. مشترکان در ازای پرداخت ۱۰درصد بیشتر از مبلغ شارژ خریداری‌شده، به‌مدت یک هفته تحت پوشش بیمه حوادث تا سقف ۱۰۰ برابر مبلغ شارژ خریداری‌شده قرار می‌گیرند.

اما دیگر خدمات آنلاین بیمه در جیرینگ شامل این موارد است:

  • بیمه حوادث گوشی تلفن همراه با همکاری بیمه سامان

  • فروش آنلاین انواع بیمه روی سرکد#۷۰۷* شامل بیمه درمان تکمیلی، بیمه آتش‌سوزی، اتومبیل، حوادث و بیمه سفر خارجی با همکاری بیمه ملت و آسماری

  • فروش آنلاین انواع بیمه در اپلیکیشن جیرینگی شامل بیمه درمان تکمیلی، بیمه زلزله و آتش‌سوزی و بیمه حوادث

جیرینگ

خوان پنجم کمی جوان‌پسندتر بود و با شعار «هیجان رو دنبال کن!» به شبکه‌ اجتماعی جیرینگ اختصاص داشت. در این خوان صفحه اینستاگرام جیرینگ (با نام کاربری jiring.ir) به بازدیدکنندگان معرفی می‌شد و از معماهای هفتگی، همراه با قرعه‌کشی و اهدای جوایز در این صفحه صحبت می‌شد.

همچنین گفته می‌شد قرعه‌کشی‌های مربوط به مسابقات داخل اپلیکیشن جیرینگی هم به‌صورت زنده از اینستاگرام جیرینگ منتشر می‌شود. جیرینگ به‌جز اینستاگرام، در وبلاگ رسمی شرکت و سایر شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت دارد و تولید محتوای تخصصی ارزش‌آفرین را در این فضاها مدنظر قرار داده است.

جیرینگ

اما خوان ششم جیرینگ کمی متفاوت بود و فضای رونمایی داشت. در این خوان، از سرویس‌های جدید خدمات ارزش افزوده جیرینگ بر بستر USSD رونمایی می‌شد. این سرویس‌ها «سامانه صیاد» و «ایران گشت» نام داشتند و توضیحات متصدی غرفه درباره آنها از این قرار بود:

«سامانه صیاد» و «ایران گشت» نمونه خدمات ارزش افزوده واقعی برای ارائه خدمات به مشترکان اپراتورها هستند.

سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک)، به منظور یکپارچه‌سازی فرآیند صدور دسته‌چک‌های بانکی، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم می‌سازد و از اختصاص دسته‌چک به افراد فاقد صلاحیت و بدسابقه جلوگیری می‌کند. این سامانه با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک، برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل راه‌اندازی شده است.

سامانه «ایران گشت» نیز با هدف ارتقای خدمات گردشگری ایران، اطلاعات گردشگری شامل اطلاعات اماکن تاریخی و گردشگری، هتل‌ها و مراکز تفریحی، اطلاعات فرهنگی و رسوم کهن ایرانیان، تاریخ و تمدن مناطق مختلف ایران و… را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

ایران گشت، با ارائه اطلاعات دقیق اماکن اقامتی و هتل‌ها و رستوران‌ها و با حذف واسطه‌ها ضمن کاهش هزینه‌های سفر، به امنیت برنامه‌ریزی و اقامت در اماکن معتبر کمک می‌کند.

جیرینگ

و بالاخره خوان هفتم شاید هیجان‌انگیزترین بخش غرفه جیرینگ بود. نه‌تنها به‌این خاطر که بازدیدکنندگان با جمع‌آوری کارت‌هایی از هر هفت‌خوان می‌توانستند در این مرحله بدون قرعه‌کشی جوایزی را دریافت کنند، بلکه به‌خاطر معرفی اولین محصول فیزیکی جیرینگ برای ارائه خدمات اپراتوری و پرداخت خرد.

«جیرینگ‌پوز»، دستگاهی که در خوان هفتم رونمایی و به بازدیدکنندگان معرفی می‌شد، از این حیث که نوآوری را در یک محصول فیزیکی پیاده کرده بود، خاص و متفاوت بود. همچنین کیف پول ریزمبلغ که با همکاری بانک پاسارگاد منطبق بر توافقات اولیه بانک مرکزی درخصوص «پرداخت‌بان» پیاده‌سازی‌ شده، از محصولات خاص جیرینگ است. البته کیف پول ریزمبلغ جیرینگ (پیاده‌سازی‌شده براساس توافقات بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) متاسفانه باز هم به‌واسطه بلاتکلیفی چارچوب «پرداخت‌بان»، متوقف مانده است.

با استفاده از جیرینگ‌پوز کافی‌ است مشترکان شماره تلفن همراه خود را در دستگاه وارد کنند تا بلافاصله سیم‌کارت ایشان با مبلغ موردنیاز شارژ شود. به‌این‌ترتیب برای پرداخت‌های خرد نه لزوما نیازی به کارت بانکی و بازگو کردن رمز آن در مکان عمومی وجود دارد و نه خبری از کاغذهای کوچک یا رسیدهای حاوی کد شارژ خواهد بود که احتمال گم‌شدن آنها زیاد است.

اساسا یکی از اهداف طراحی جیرینگ‌پوز کمک به حفظ محیط زیست با بی‌نیاز کردن از چاپ و استفاده از کاغذ برای شارژ سیم‌کارت تعریف شده است.

جیرینگ‌پوز که ظاهری تقریبا شبیه به یک دستگاه پوز دارد و در آستانه توزیع فراگیر میان دکه‌های مطبوعاتی و فروشگاه‌هاست، به دلیل پشتیبانی از کیف پول الکترونیکی برای دارنده دستگاه، در فازهای بعدی می‌تواند خدمات بیشتری در حوزه مدیریت پول خرد و خرید بدون نیاز به کارت بانکی و همراه داشتن پول نقد برای مشتریان فراهم کند.

شرکت جیرینگ امیدوار است با استفاده از پتانسیل این دستگاه، به‌زودی و با کمک تکنولوژی NFC شاهد جایگزینی تبادل پول خُرد با کیف پول همراه در اکوسیستم پرداخت خرد کشور باشیم.

«جیرینگ‌پوز»  به گفته جیرینگ، دستگاهی است برای خرید امن و آسان شارژ سیم‌کارت، حذف کارت شارژها و مدیریت پول خرد با حذف هزینه چاپ پرینت کاغذی.

گویا قرار است این دستگاه، به‌زودی به‌صورت فراگیر میان دکه‌های مطبوعاتی و فروشگاه‌ها توزیع شود تا مشتریانی که قبلا کارت شارژ اپراتورها را خریداری و یا از طریق پوز بانکی، اقدام به خرید شارژ می‌کردند، با استفاده از این دستگاه، شارژ بخرند و از هدیه لحظه‌ای و جوایز ویژه بهره‌مند شوند.

همچنین جیرینگ برای فروشندگان علاقه‌مند به فروش شارژ و ارائه سایر خدمات، امکاناتی را از طریق جیرینگ‌پوز فراهم می‌کند تا بتوانند بدون محدودیت، شارژ بفروشند و از مزایایی مثل سرعت بالا، رفع دغدغه تامین و نگهداری کارت شارژ همه اپراتورها و تخفیف‌های مخصوص فروشندگان بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.