رشد ۴۶ درصدی حجم استخدام‌ کسب‌وکارهای دیجیتال در روزگار بازگشت تحریم!

طبق گزارش «ایران تلنت» از تغییرات کسب‌وکارها در طول بحران اقتصادی، استارتاپ‌ها رشد کرده‌اند

0

در روزهای تحریم، گران شدن لحظه‌ای ارز و نوسان بازار، خیلی از کسب‌وکارهای ایرانی با مشکل روبرو شدند. خیلی شرکت‌های بزرگ تعدیل نیرو کردند و بعضی‌ها هم استخدام نیروهای تازه‌نفس را متوقف کردند. از ظواهر امر به نظر می‌رسد کسب‌و‌کارها آب رفته‌اند اما، ماجرا اینقدرها هم ساده نیست.

کسب‌و‌کارها آب رفته‌اند اما نه لزوما همه کسب‌وکارها؛ آمارها نشان می‌دهد در بعضی عناوین شغلی تقاضا برای نیروی کار از سوی کسب‌‌وکارها حتی افزایش هم داشته. نگاه دقیق‌تر به آنچه برای کسب‌وکارهای ایرانی اتفاق افتاده شاید بتواند در جهت‌گیری آینده مجموعه‌ها در زمینه منابع انسانی و برنامه‌ریزی نیروهای جوان برای آینده‌ شغلی‌شان راهگشا باشد.

ایران تلنت، یکی از باسابقه‌ترین سایت‌های استخدامی کشور است که به خاطر حجم بالای اطلاعات ثبت‌شده در بانک داده‌هایش، می‌تواند مرجع خوبی برای سنجش اوضاع بازار کار در ایران به حساب بیاید. مجموعه ایران تلنت در تازه‌ترین گزارش خود، آمار و تحلیلی مقایسه‌ای از وضعیت کسب‌وکارها در زمینه منابع انسانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ یعنی در روزهای اوج بحران اقتصادی ارائه داده است.

طبق این گزارش، اگر کسب‌وکارهای دیجیتال و IT را نمودی از استارتاپ‌ها در نظر بگیریم، این کسب‌وکارها ۴۶ درصد رشد استخدام داشته‌اند. تقاضا برای بعضی شغل‌ها مثل Developer هم نه تنها افت نداشته، بلکه همچنان سهم بالایی از نیاز کسب‌وکارها را به خود اختصاص می‌دهد.

کدام شغل‌ها هنوز در اوجند؟

بنابر اظهارات کارشناسان ایران تلنت، در روزهای اوج بحران، تنها شغل‌هایی که حجم استخدامشان کم نشد، شغل‌های مربوط به حوزه IT بود. استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب، افزایش ۱۴ درصدی داشته که مقدار چشمگیری است.

از طرفی، شغل‌های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات که همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شرکت‌ها بودند، افت کرده‌اند. بیشترین میزان کاهش استخدام هم ۳۸ درصد و در حوزه پزشکی و داروسازی اتفاق افتاده است.

کدام کسب‌وکارها آب رفته‌اند؟

آمارها می‌گویند برخلاف انتظار، در روزهای بحران بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام‌ها به‌طور کلی ۶ درصد افت داشته؛ این افت برای شرکت‌های بالای ۱۰۰ نفر ۱۳ درصد بوده و برای کسب‌وکارهای زیر ۱۰۰ نفر ۵ درصد.

در مقایسه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین کاهش استخدام را شرکت‌های مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاه‌ها با ۷۰ درصد  دارویی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی با ۵۸ درصد داشته‌اند. شرکت‌های خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه‌ بعدی قرار دارند.

فرازونشیب استارتاپی

در میان صنایع مختلف، شرکت‌های دیجیتال و IT، با رشد چشمگیر ۴۶ درصدی در حجم استخدام رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. اگر این کسب‌وکارها را با کمی اغماض، نمودی از استارتاپ‌ها در نظر بگیریم، این نشان می‌دهد استارتاپ‌ها نه تنها در این شرایط سخت آب نرفته‌اند؛ بلکه رشد حدود ۵۰ درصدی هم داشته‌اند.

از مشاهدات متخصصان ایران تلنت اینطور بر می‌آید که استارتاپ‌ها تا جایی بزرگ شدند و بر تعداد نیروهایشان افزوده شد. بحران اقتصادی و تحریم که پیش آمد، صاحبان این کسب‌وکارها مجبور شدند در زمینه استخدام نیرو تا اندازه‌ای دست نگاه دارند و با خرید ارز و سرمایه‌گذاری در بورس ارزش پول‌هایشان را حفظ کنند.

تجربه نشان داده که استارت‌آپ‌ها به خاطر فرهنگ سازمانی منعطف‌شان، چندان به مدیریت منابع انسانی و فرآیند‌های سازمان‌یافته استخدام روی خوش نشان نمی‌دهند. از دید صاحبان این کسب‌وکارها، این فرآیندها به شدت سازمان‌محور هستند و در نهایت، انعطاف‌پذیری، چابکی و فرهنگ سازمانی موجود را، که لازمه مواجهه و گذر سریع از بحران‌هاست، از بین خواهند برد.

در این میان، آنچه نادیده گرفته می‌شود، این حقیقت است که فرایندهای استخدامی غیرساختارمند، می‌تواند آفاتی مثل ایجاد محیط کاری مسموم، سردرگمی کارمندان و ناتوانی کسب‌وکار در حفظ نیروی‌های باارزش خود را برای سازمان دربرداشته باشد.

ایران تلنت

مدیریت درست منابع انسانی می‌تواند مزایایی مانند ایجاد فرایندهای درست استخدام، رشد، آموزش و نگهداری از کارمندان، تعریف عناوین شغلی موردنیاز کسب‌وکار، مراقبت از کسب‌وکار در برابر دادخواست‌های قضایی، تعیین حقوق و دستمزد عادلانه و پیش‌بینی و ایجاد مسیر رشد شغلی کارمندان را برای این سازمان‌ها داشته باشد و باعث کاهش محسوس هزینه‌های منابع انسانی شود.

مدیریت صحیح منابع انسانی، به‌خصوص در شرایط سخت اقتصادی، که منابع مالی کسب‌وکارها محدود می‌شود، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

با تشخیص این نیازها بود که ایران تلنت، باسابقه ترین وبسایت استخدامی کشور تصمیم گرفت طرحی ویژه استارتاپ‌ها ارائه دهد. طرح ویژه ایران تلنت برای استارتاپ‌ها شامل بسته‌هایی با امکاناتی مانند جستجوی نامحدود میان رزومه‌های موجود در وبسایت ایران ‌تلنت، انتشار آگهی شغلی و دسترسی به اطلاعات تماس افراد برای استارتاپ‌ها است و می‌تواند کمک بزرگی به جذب صحیح و اصولی نیروهای انسانی در استارتاپ‌ها باشد.

علاوه بر این، برای ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح، یک دوره آموزشی رایگان در نظر گرفته شده که مدرسان آن آسیه حاتمی، تیم منابع انسانی ایران تلنت و جمعی از بهترین متخصصان حوزه منابع انسانی در کشور خواهند بود.

این کارگاه آموزشی مهارت‌های زیربنایی جذب و نگهداشت نیرو مانند تحلیل رزومه، سوابق کاری و shortlisting، آموزش‌های اولیه و Orientation نیروی انسانی و آموزش مقدماتی مفاهیم نگهداری و مدیریت نیروی انسانی را در برمی‌گیرد.

ایران ‌تلنت اولین وبسایت استخدامی ایرانی است که در سال ۸۲ راه‌اندازی شد و به گواه صاحبنظران عرصه کسب و کار، استخدام نیرو در کشور را با تحول جدی مواجه کرد. این مجموعه در حال حاضر به بسیاری از برندهای مطرح ایرانی نظیر دیجیکالا، ایرانسل، اسنپ، تپسی، آپارات، کارپینو و الوپیک خدمات حرفه‌ای در زمینه استخدام نیرو ارائه می‌دهد.

کارگاه استخدام حرفه‌ای ایران‌ تلنت برای کارفرمایانی که در طول زمان کمپین از بسته‌های پیشنهادی خریداری کنند در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به صفحه این کمپین استارتاپی مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۲۲۷۷۷۷۰۴ تماس بگیرند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.