کانن، فراتر از مرزهاي عکاسي

0

چگونه ساخت يک دوربين، اين نام ژاپني را به يکي از ۱۰۰ برند برتر دنيا تبديل کرد؟

چند ماه ديگر تولد ۸۰ سالگي‌اش از راه مي‌رسد. سال‌هايي که تنها به طراحي و توليد دوربين و لنزهاي عکاسي و فيلم‌برداري نگذشته. اين برند نشان داده که تنها به بلند کردن آوازه‌اش در دنياي حرفه‌اي‌ها قانع نيست و مي‌خواهد نه‌فقط به‌عنوان يکي از موفق‌ترين‌هاي دنياي عکاسي، هنر و چاپ ديجيتال شناخته شود، که توليدات لنزهايش در زمينه پزشکي و درماني هم به جهان سرايت کند و از طرف ديگر مرز اقدامات انسان‌دوستانه و خيرخواهانه‌اش را هم از ژاپن آن سوتر ببرد و در تمام دنيا با داعيه اقدامات مثبت انساني و زيست‌محيطي‌اش برندش را در يادها ثبت کند. «کانن» که احتمالا همه ما يک‌بار شکار دوربين‌هاي کامپکت يا حرفه‌اي‌اش شده‌ايم و عکس‌هاي آن را به آلبوم‌هاي مجازي و حافظه لپ‌تاپ‌هايمان سپرده‌ايم، ۷۹ سال پيش در ژاپن متولد شد و چهار بنيان‌گذارش که اولين لنزهاي خود را از روي دوربين‌هاي نيکون طراحي کرده بودند، در تمام اين سال‌ها با هدف جهاني شدن برندشان کوشيدند. سرانجام سال گذشته کانن با ارزش ۱/۷ ميليارد دلاري‌اش در جايگاه هشتاد و چهارمين برند ارزشمند دنيا از نگاه مجله فوربز قرار گرفت.

 

 ورود بي‌سروصداي کانن به دنياي صنعت

داستان ساختن اولين دوربين کانن برمي‌گردد به چهار سال قبل از تاسيس رسمي اين شرکت؛ به سال ۱۹۳۴. در اين داستان هيچ سرمايه اوليه‌اي وجود ندارد و تنها اسم چهار فرد ژاپني به چشم مي‌خورد که قصدشان در آغاز راه‌اندازي لابراتواري براي تحقيق و مطالعه درباره کيفيت لنزهاي عکاسي بود. يوشيدا گورو، اوچيدا سابورو، تاکشي ميتارايي و ميدا تاکو کساني بودند که بعد از تاسيس لابراتواري به نام «صنايع بصري» با استفاده از لنزهاي عکاسي نيکون، اولين دوربين خود به نام «کوآنن» را ساختند و بعد از مدتي با مطالعه بر روي لنزهاي موجود در بازار تصميم گرفتند بهترين توليدات بصري را به بازار کشورشان وارد کنند. نام کانن زماني که پيشرفت اين کمپاني سمت‌وسوي جهاني گرفت در دهه ۱۹۵۰ جايگزين کوآنن شد.

سرمايه اوليه شرکت کانن از طريق لابراتوار تامين مي‌شد و به همين خاطر دست بنيان‌گذاران در امتحان شيوه‌هاي مختلف طراحي و توليد باز بود. نه خبر از سختي‌هاي مالي بود، نه اينکه کسي کانن را در بازار تصويربرداري رقيبي جدي تلقي مي‌کرد. اما کانني‌ها براي آنکه جدي بودنشان در توليد را نشان دهند، به توليد دوربين و لنز بسنده نکردند و دست به توليد لوازم جانبي چون دستگاه چاپ و فتوکپي عکس زدند. کانن بي‌سروصدا توليدات محدودش را آغاز کرده بود، تا آنکه در اواخر دهه ۱۹۴۰ با توليد اوليه دوربين ايکس‌ري توسط کانن، نام اين برند بمبي شد که جهان را تکان داد.

کانن در تمام سال‌هاي حياتش نشان داده که همواره قادر است اولين‌ها را وارد بازار کند. خلاقيت اين برند به سال‌هاي اول تولدش ختم نمي‌شود و تنوع و ايده‌پردازي همواره دو بازوي قدرتمند کانن در توليداتش بوده‌اند. در دهه ۹۰، توجه اين شرکت به دوربين‌هاي فيلم‌برداري جلب شد و هم‌زمان خط توليد دوربين‌هاي اس.ال.آر کانن تکاني به خود داد. امروز دوربين‌هاي دي. اس.ال.آر کانن در فهرست بهترين‌هاي نوع خود قرار دارند.

 

 هرروز مي‌پرسيم: کانن يا نيکون؟

هنوز کسي نمي‌تواند در پاسخ به اين سوال که دوربين‌هاي کانن بهتر است يا نيکون، پاسخ مشخصي بدهد. هردو شرکت توليدي در تمام اين سال‌ها با قدرت به توليدات خود ادامه داده‌اند و هرکدام تکنولوژي قوي‌تر از ديگري به بازار تزريق کرده است. هرچند دوربين‌هاي نيکون سال‌ها زودتر از اولين توليدات کانن به بازار آمدند، اما اين شرکت با ثبت جهاني خود توانست فعاليت‌هاي خود را از يک شرکت صرفا تکنولوژيک به بنياد جهاني کانن تغيير دهد و نشان دهد تنها وارد کردن آخرين لنزهاي عکاسي ارزش محوري‌اش نيست، بلکه طالب هر فناوري است که گامي در جهت بهبود زيست‌بوم جهان بردارد. در سال ۲۰۱۴ کانن، کارخانه چاپگرهاي نانوپرينت تگزاس را به ارزش ۹۸ ميليون دلار خريداري کرد و نشان داد ارزش‌هاي زيست‌محيطي در انديشه‌اش محوريت دارند.

اين روزها بنياد جهاني کانن، ايده‌هايش را فراتر از توليد برده و نگاهي به وب‌سايت رسمي اين شرکت که چشم مخاطب را با نشان دادن لنزهاي جورواجور کور نمي‌کند، شايد گواهي بر همين ايده باشد. کانن معتقد است که فلسفه وجودي‌اش بر مبناي در نظر گرفتن بشريت بدون تبعيض‌هاي فرهنگي، نژادي و زباني است و باور دارد که تمام کمپاني‌هاي قدرتمند در جهان بايد از حيطه فعاليت‌هاي تخصصي خود فراتر بروند و اقدامات انسان‌دوستانه و زيست‌محيطي را وارد برنامه‌هاي عملي‌شان کنند. فوجيو ميتارايي، مديرعامل اين روزهاي شرکت، درباره آن مي‌گويد: «درست است که ما پيش از هرچيز بيزينس خود را بر پايه خلق توليدات و خدمات منحصربه‌فرد در بازار بنا کرده‌ايم، اما در کنار آن مي‌خواهيم مرزهاي برند خود را از توليد سيستم‌هاي سه‌بعدي و تکنولوژي‌هاي نانو فراتر ببريم، نه‌فقط به دنياي هنر محدود شويم و نه به دنياي علم و پزشکي. مي‌خواهيم گام‌هايي براي بهبود بحران‌هاي جهان برداريم و نشان دهيم توسعه برندمان تنها به عرصه صنعت و تکنولوژي محدود نيست، بلکه به وسعت مرز حيات تمام انسان‌هاست.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.