کارهای ناتمام را تمام کنید

0

روش‌هایی برای تمرکز بیشتر روی کارتان

صبح که چشم‌هایتان را باز می‌کنید، یادتان می‌آید که ده‌ها کار انجام‌نشده پیش رو دارید و تعداد زیاد کارهای ناتمام، آنقدر گیج و آشفته‌تان می‌کند که حتی از برداشتن اولین قدم هم می‌ترسید. برای شمایی که نمی‌توانید نیم‌ساعت مداوم روی صندلی کارتان بنشینید یا اینکه در ساعات انجام کارتان، آنقدر تمرکز ندارید که از پرش فکرتان به این‌سو و آن‌سو جلوگیری کنید، برداشتن چند هندوانه در یک روز آسان نیست. اما ما با کمک راه‌حل‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، این کار دشوار را برایتان ممکن می‌سازیم.

 اولویت را مشخص کنید

اولویت‌بندی

سرشلوغی یکی از دلایل اصلی نداشتن تمرکز است و اشتباه اغلب آدم‌هایی که از کمبود تمرکز شکایت می‌کنند، اولویت‌بندی نکردن کارهای متعددی است که در برنامه‌شان فهرست کرده‌اند. اگر همین حالا قلم و کاغذ را بردارید و کارهایتان را به ترتیب اهمیت یا زمانی که باید انجام شوند روی کاغذ بنویسید، فکرتان سروسامان می‌گیرد و تمرکز کردن برایتان آسان‌تر می‌شود. با نوشتن این لیست و زمان‌بندی کردن انجام کارها، می‌فهمید که در یک ساعت مشخص جز انجام یک کار خاص نباید دغدغه دیگری داشته باشید و می‌توانید به جای فکر کردن به ده‌ها کار روی هم‌ تلنبارشده، با خیال راحت یکی را تمام کنید.

 با رسانه‌ها قهر کنید

رسانه‌ها

وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها، گاهی آفت تمرکز هستند. وقتی تلویزیون اخبار پخش می‌کند و دوستتان در شبکه‌ اجتماعی حالتان را می‌پرسد و عکسی که در صفحه شخصی‌تان گذاشته‌اید لایک می‌گیرد، بعید است بتوانید با خیال راحت روی کارتان تمرکز کنید.

برای خلاص شدن از پرش افکار، به خودتان قولب دهید که در ساعت مشخص‌شده برای انجام دادن کارها، اینترنت گوشی‌تان را قطع کنید، تلویزیون را خاموش کنید و حتی صدای تلفن همراهی که ممکن است زنگ بخورد یا پیامک دریافت کند را هم ببندید.

اگر چند روز به این شیوه کار کنید، اضطراب جدایی از تکنولوژی‌تان درمان می‌شود و دیگر وقتی چند ساعت از رسانه‌ها و وسایل ارتباطی دور می‌مانید، مضطرب و آشفته نمی‌شوید. می‌توانید در زمان‌هایی که در برنامه روزانه‌تان برای استراحت مشخص کرده‌اید، این پیام‌ها را بخوانید و از اخبار مهم روز هم باخبر شوید.

 با منظم‌ها همنشین شوید

با منظم ها همراه شوید

همراه شدن با آدم‌های منظم می‌تواند نظم‌پذیری شما را چند برابر کند. اگر با آدم‌هایی همنشین شوید که کارهایشان را درست و از روی برنامه انجام می‌دهند، رسیدگی کردن به کارها برایتان آسان‌تر می‌شود. دوست بی‌برنامه‌ای که برای پر کردن وقت خالی‌اش هرصبح یک ساعت با شما تلفنی صحبت می‌کند، اجازه محقق شدن برنامه‌ریزی‌هایتان را به شما نمی‌دهد. یا دوستان بی‌برنامه‌ای که فردا نباید زود سرکارشان حاضر شوند، با تا نیمه‌شب در خانه شما ماندن، نمی‌گذارند روز بعد در زمان مقرر و با ذهنی آماده کارهایتان را شروع کنید.

 سالم زندگی کنید

زندگی

برای اینکه مغزتان تمام توانایی‌اش را به کار بگیرد و شما را از بی‌برنامگی نجات دهد، باید شیوه زندگی سالمی را در پیش بگیرید. خوردن غذای سالم و انتخاب رژیم غذایی متعادل می‌تواند شما را به این هدف نزدیک‌تر کند.

اگر منظم ورزش کنید، سراغ سیگار نروید، به اندازه کافی بخوابید و خلاصه زندگی سالمی را در پیش بگیرید، اکسیژن بیشتری در خونتان جریان می‌یابد و حافظه، توانایی حل مسئله و به‌طور کلی قدرت مغزتان در حل بحران‌های تازه بیشتر می‌شود.

اگر سالم زندگی کنید جسمتان هم کمتر بیمار می‌شود و به خاطر دردی که هرروز در گوشه‌ای از بدنتان خود را نشان می‌دهد، آزرده نمی‌شوید. محققان می‌گویند کسانی که سالم زندگی می‌کنند کمتر به افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی دچار می‌شوند و به همین دلیل معتقدیم که اگر شما خوب زندگی کنید، توانتان برای انجام دادن کارهای متعدد در یک روز بیشتر می‌شود. یادتان نرود که خواب کافی، یکی از کلیدهای باز شدن قفل ذهن است و می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مختلف جسمی و روانی هم محافظت کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.