چهارمین برند لوازم‌خانگی جهان، چینی است

0

چه باب طبعمان باشد، چه نباشد، محصولات چینی پایشان را به خانه‌های دور و نزدیک دنیا باز کرده‌اند و روزبه‌روز تولیداتشان را پرشمارتر و سرمایه‌هایشان را بیشتر می‌کنند. هرچند ما دل‌ خوشی از بازار چین نداریم و بسیاری از محصولات چینی را با برچسب بی‌کیفیت یاد می‌کنیم، اما برندهای چینی تنها با تولیدات ارزان و کم‌ارزششان شناخته نمی‌شوند و موازی با این بازار کم‌مایه، برندهای بزرگ و باارزشی هم در چین نفس می‌کشند. یکی از این برندها «هایر» است که اکنون پرسودترین تولیدکننده و فروشنده لوازم‌خانگی در دنیاست. در سال ۲۰۱۴ سودی معادل ۲ میلیارد دلار داشته و رتبه چهارمین برند بزرگ تولید لوازم‌خانگی در دنیا را از آن خود کرده است در حالی که تنها ۳۲ سال از بنیان‌گذاری این شرکت در چینگدائوی چین می‌گذرد.

 از کارگاه یخچال‌سازی تا برندی جهانی

با اینکه تاسیس رسمی کارخانه هایر در سال ۱۹۸۴ ثبت شده است، شروع فعالیت‌های تولیدی کارگاهی به نام هایر به دهه ۲۰ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان شرکت کوچکی وجود داشت که تعداد محدودی یخچال برای بازار داخلی چین تولید می‌کرد. این شرکت در سال ۱۹۴۹ به دنبال شکل‌گیری جمهوری خلق چین تبدیل به تولیدات سهامی عام شد و سال‌ها بعد زمانی که چین دروازه‌هایش را به‌سوی تجارت جهانی گشود، شرکت هایر با استفاده از تکنولوژی شرکت آلمانی لیبهر تولیدات گسترده لوازم‌خانگی را در پیش گرفت و ژانگ رویمین توانست نام برندش را جهانی کند. تنها چهار سال زمان لازم بود تا محصولات هایر به جهان سرازیر شوند.

هایر اولین بازار جهانی‌اش را در آمریکا بازگشایی کرد و برای اینکه در مقابل تنوع محصولات آمریکایی عرض اندامی کند، تصمیم به اقدامی خلاقانه گرفت. هایر شروع به ساختن یخچال‌های کوچک و ارزان در خوابگاه‌های دانشجویی آمریکا کرد و پس از آن سیستم‌های گرمایشی اتاق‌های خوابگاهی را راه‌اندازی کرد. همین اقدام خلاق در مدت‌زمانی کوتاه نام هایر را بر سر زبان آمریکایی‌ها انداخت و هایر به‌عنوان محصولی ارزان و مطمئن راه خودش را به بازار آمریکا، اروپا و بعد دیگر مختصات جهان باز کرد. در سال ۲۰۰۱ مجلات لوازم‌خانگی آمریکا هایر را در فهرست پرفروش‌ترین و کم‌مصرف‌ترین لوازم‌خانگی موجود در بازار قرار دادند.

 هایر از خلاقیت دست نکشیده

امروز کارخانه هایر محصولات متنوع خانگی از یخچال و فریزر و ماشین لباس‌شویی گرفته تا کامپیوتر و گوشی موبایل تولید می‌کند و ۲۹ کارخانه تولیدی و ۱۹ شرکت بازرگانی در دنیا دارد. شاید یکی از دلایل موفقیت این برند در بازار رقابتی تنگاتنگ جهان تصویر مثبتی است که این برند از خودش ساخته است. هایر برخلاف بسیاری از محصولات چینی، برچسب «ساخت چین» را در تبلیغات بین‌المللی خود یدک نمی‌کشد و به مشتریان اجازه نمی‌دهد که تصور کنند هایر هم یکی از هزاران محصول بی‌کیفیت و ارزان چینی است.

در کنار آن، هایر نشان داده از آن برندهایی نیست که به تولیدات و خلاقیت‌های قدیمی خود اکتفا کند. تاکنون هایر ۱۳ هزار مدل متنوع محصول در زمینه‌های صوتی-تصویری، لوازم خانه و آشپزخانه و ابزار تکنولوژی تولید کرده و تنوع خط تولید هایر همواره زنگ خطری برای برندهای بزرگ لوازم‌خانگی در دنیا چون الکترولوکس و بوش بوده است. هایر برای گسترش خط تولید خود، ژانویه امسال سهام تولیدات لوازم‌خانگی جنرال الکتریک را به قیمت ۴ و نیم میلیارد یورو خریداری کرد و اکنون با ۶۰ هزار کارمند و کارگر قصد دارد سورپرایزهای دیگری برای خانه‌های شرق و غرب به همراه بیاورد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.