واژه‌هایی که دل رئیستان را نرم می‌کند

0

واژگانی که ما هرروز از آن‌ها استفاده می‌کنیم واقعیت زندگی ما را شکل می‌دهند. انتخاب واژگان ما می‌تواند تاثیر قدرتمندی بر افراد اطراف ما بگذارد، چه در یک مکالمه غیررسمی در فروشگاه یا در طول مکالمه‌ای رسمی در جلسه‌ای مهم با ارباب‌رجوع. شرایط مختلف و ارتباطات متفاوت مستلزم کاربرد واژگان و لحن متفاوت هستند، اما برخی از واژگان در هر شرایطی قدرت نفوذ دارند. بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید حرف خود را به کرسی بنشانید، چه درخواست افزایش حقوق باشد چه هرچیز دیگر، ده واژه وجود دارند که می‌توانند به شما در دستیابی به خواسته‌هایتان کمک کنند:

چون

«چون» واژه‌ای است که از آن برای توضیح انگیزه خود در خصوص درخواستی خاص استفاده می‌کنید. رابرت کیالدینی در کتاب خود توضیح می‌دهد که این واژه ترکیبی از درخواست و دلیل است که احتمال اینکه درخواست شما مورد قبول قرار گیرد را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

در یک تحقیق موضوعی، از افراد خواسته شد بدون نوبت حرف دیگران را قطع کنند. در این تحقیق مشخص شد که وقتی از واژه «چون» استفاده می‌شود افراد با احتمال بیشتری به دیگران اجازه می‌دهند تا حرف آن‌ها را قطع کنند تا زمانی که از این واژه استفاده نمی‌شود. برای مثال: «می‌شود حرفتان را قطع کنم؟» در مقابل «ممکن است حرف شما را قطع کنم چون دیرم شده و قرار ملاقات دارم؟» حتی وقتی دلیل ارائه‌شده مسخره به نظر می‌رسید، این اتفاق می‌افتاد. برای مثال: «ممکن است در نوبت خود نایستم چون باید زودتر جلو بروم؟» واژه «چون» چیزی را در افراد برمی‌انگیزد که موجب می‌شود درخواست شما را قبول کنند.

متشکرم

یک تشکر ساده معمولا نشانه قدرانی فوری است، و اگر مکالمه خود را با این واژه شروع کنید، تاثیر مثبتی بر روند مکالمه شما خواهد داشت. شما نشان می‌دهید که قدردان هستید و این موجب می‌شود افراد با علاقه بیشتر و تمایل بیشتری به شما کمک کنند. چیزی شبیه به اینکه «از اینکه وقتتان را در اختیار من قرار داده‌اید، از شما متشکرم.» در آغاز یک جلسه یا پایان آن روحیه مثبتی در افراد ایجاد می‌کند.

شما

وقتی افراد درخواست خود را ابراز می‌کنند، معمولا آن را به خودشان ربط می‌دهند. معمولا می‌گویند: «این را می‌خواهم چون به آن نیاز دارم.» و انگیزه شخصی خود یا دلایل منطقی را اعلام می‌کنند. اما سعی کنید مکالمه شما بیشتر به سمت فردی که با او صحبت می‌کنید سوق داده شود و نه شخص شما. درخواست شما چگونه روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد؟ برای مثال، چیزی شبیه به اینکه «فکر می‌کنم اگر این را اجرا کنید، فروش شما بالا خواهد رفت.» شنونده را در مرکز مکالمه قرار می‌دهد و تاثیر مثبتی بر روند مکالمه خواهد داشت.

اگر

«اگر» واژه بسیار قدرتمندی است زیرا به شما فرصت می‌دهد یک شرایط را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید و نتایج را در این اجزا بررسی کنید. وقتی تمام این اجزا را به‌خوبی بررسی کنید، در شرایط خوبی قرار خواهید گرفت. برای مثال، «اگر ما گزینه الف را انتخاب کنیم، هزینه و بازدهی ما افزایش می‌یابد و اگر گزینه ب را انتخاب کنیم، همه‌چیز به همان صورت قبل باقی خواهد ماند.»

می‌توانیم

استفاده از واژه «توانستن» نشان‌دهنده ممکن بودن است، برخلاف واژه‌هایی مانند نخواهد شد یا هرگز. این واژه کمک می‌کند مکالمه به سمت مثبتی پیش برود و به شما امکان می‌دهد نتایج آینده را بررسی کنید. برای مثال، «من می‌توانم بیشتر کار کنم، اما ترجیح می‌دهم موعد تحویل کارها انعطاف‌پذیرتر باشد.»

ما

مانند واژه «شما» و «ما» تمرکز را از روی شما و علایق شما دور می‌کند. اولین تاثیر استفاده از این واژه آن است که باعث می‌شود شما خودمحوری را کنار بگذارید و دیگران را نیز در نظر بگیرید. تاثیر دوم این است که نشان می‌دهد هردو شما یکی و متحد هستید، و اینکه هرچه برای شما سود دارد، برای شریک شما نیز مفید است.

با هم

«با هم» به اندازه «ما» تاثیرگذار است. این واژه درجه‌ای از نزدیکی و همکاری را نشان می‌دهد و باعث می‌شود هضم درخواست‌های شما برای شریکتان راحت‌تر شود. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا درخواست شما یک فرصت متقابلا خوب به نظر برسد تا به شما کمک کند.

حقیقت

واژه «حقیقت» می‌تواند به شما در تلاش برای متقاعد کردن افراد کمک کند. این حقایق باید واقعی باشند و بتوانید آن‌ها را با ارائه شواهد ثابت کنید. به‌علاوه اشاره به حقایق در مکالمه به شما کمک می‌کند جایگاه خود را تقویت کنید.

استقبال از نظرهای دیگران

در طول مکالمه، با هر چیزی که طرف مقابل به شما می‌گوید موافقت نمی‌کنید، و هر درخواستی را قبول نمی‌کنید. اما اگر این درخواست‌ها را با واژه‌هایی مانند «نه» یا «هرگز» رد کنید، تاثیر منفی و غیرسازنده‌ای بر روابط شما می‌گذارد. در عوض نشان دهید به ایده دیگران فکر می‌کنید و از آن استقبال می‌کنید، اما قبل از اینکه کاملا با آن موافقت کنید باید بیشتر درباره آن صحبت شود.

خواهد شد

برای موکول کردن به آینده از این واژه استفاده می‌شود و واژه‌ای قدرتمند است. وقتی می‌گویید کاری را انجام خواهید داد، چشم‌انداز واضحی را مشخص می‌کنید و سوء‌برداشتی صورت نخواهد گرفت.

این ده کلمه معجزه نمی‌کنند، تاثیر صد درصد نیز روی شنونده ندارند، اما اگر در بافت مناسب از آن‌ها استفاده شود، می‌توانند به شما در یک مذاکره متقابل و هدفمند کمک کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.