چرا Lenovo بايد سهام HTC را خريداري کند؟

0

گفته مي‌شود شرکت چيني Lenovo، تنها فروشنده کامپيوتر شخصي باقي‌مانده، قصد دارد با HTC، فروشنده تلفن‌هاي همراه تايواني، شريک شود. درواقع Lenovo يک شرکت در حال رشد و پررونق است که در سطح جهاني به موفقيت دست‌ يافته است. HTC نيز فقط يک توليدکننده تلفن‌همراه در بازار رقابتي اندرويد است. اين شرکت بايد با ابرقدرت‌هايي مانند سامسونگ رقابت کند. شرکت HTC به‌جز بازار تلفن‌همراه در هيچ‌يک از شاخه‌هاي ديگر فعاليت ندارد. بنابراين وقتي شرکت‌هاي موفق ديگر در اين حوزه بازار را به دست بگيرند، HTC  هيچ شانسي نخواهد داشت.

پس از آن Lenovo است. اين شرکت يک تلفن‌همراه اندرويد در چين دارد، و يک Intel Atom را اداره مي‌کند. اما هنوز بايد تلاش کند تا در بازار تلفن‌همراه در خارج از چين به موفقيت برسد. بنابراين مي‌تواند در اين زمينه از HTC استفاده کند، در مقابل Lenovo نيز به HTC نياز دارد.

به‌علاوه، با اينکه HTC تلفن‌هاي پيشرفته‌اي مانند HTC One را به بازار عرضه کرده، در بخش بازاريابي و توزيع محصولات خود با مشکلاتي مواجه شده است. از سوي ديگر،Lenovo  به دليل پايه‌ريزي قوي خود، که آن را از شرکت IBM به دست آورده است، توانايي بسياري خوبي در بخش توزيع دارد.

اين ترکيب بسيار قوي خواهد بود. Lenovo مي‌تواند با هريک از شرکت‌ها در هر کجاي دنيا و فراتر از چين يا آمريکا همکاري کند و لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌هاي هوشمند سطح بالا عرضه کند. موانع مشخصي نيز وجود دارد. رئيس و موسس HTC بيشترين سهم را در شرکت دارد و مي‌گويد قصد فروش سهام شرکت را ندارد. بدون موافقت او نيز هيچ قراردادي بسته نخواهد شد.

Lenovo دومين شرکت مهم در بازار تلفن‌همراه چين است و ۱۳ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اولين شرکت سامسونگ است که مدل‌هاي متنوع و روابط قوي با توزيع‌کنندگان دارد.

يکي ديگر از عوامل مهم مسائل ژئوپليتيک است. تايوان نمي‌خواهد با چين همکاري کند، در حالي که دولت چين به دنبال اتحاد است. اين موضوع همکاري و شراکت شرکت‌هاي تايواني و چيني را بسيار دشوار کرده است. به همين دليل است که مذاکرات به درازا کشيده است.

در سال ۲۰۱۱، Lenovo  با توليدکننده تايواني ODM يک سرمايه‌گذاري مشترک ۳۰۰ ميليون دلاري انجام داد تا در چين کامپيوتر توليد کند. اگر اين قرارداد اجرا شود، به شرکت‌هاي HP و Dell  فشار زيادي خواهد آمد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.