چالش‌ها و مزایای استخدام افراد مبتلا به اوتیسم

0

خلاقیت جولی ویلیارد (Julie Williard) در ماورای شرکت نیز شنیده می‌شود. این شخص ۲۵ ساله در کنار یک نقاله حمل‌و‌نقل در شرکت پخش مواد دارویی و بهداشتی والگرین  و در شهر وینسور  مشغول به کار است. 

وظیفه او جمع‌آوری خمیردندان‌ها و قرار دادن ژل‌های بهداشتی در بسته مخصوص است. ویلیارد می‌گوید: «من می‌خواهم با سرعت بالا کار کنم.»

تا زمانی که با او صحبت نکنید، نمی‌توانید متوجه شوید که او تا حدودی ناشنواست و با سندروم VCFS (یک نوع بیماری مادرزاد ژنتیکی است که باعث تاخیر در رشد جسمانی شخص و بروز ناتوانی در یادگیری وی می‌شود) دست و پنجه نرم می‌کند.

جو وندوور، مدیر توسعه بخش افراد ناتوان‌های این شرکت‌، می‌گوید: «این خط تولید را می‌بینید؟ این خط نشان می‌دهد که جولی در یک ساعت ۹۰۰ مورد را انجام داده ‌و این در حالی است که او موظف است تنها ۷۵۶مورد را انجام دهد. او یک ستاره است!»

در زمانی که بسیاری از کارمندان غیر‌قابل‌اعتماد هستند، تعداد زیادی از مردم وجود دارند که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند.

شرکت‌هایی مانند AMC Theatre ،‌Home Depot و مایکروسافت شهادت می‌دهند که کارمندان معلول یک اهرم قوی برای کمپانی‌ها محسوب می‌شوند.

اما تنها ۲۰درصد از آمریکایی‌هایی که ناتوانی جسمی یا ادراکی دارند به عنوان نیروی کار حاضر به فعالیت هستند‌  و بدتر از آن هم اینکه از این گروه ۱۴ درصد آنها بیکارند (تقریبا دو‌برابر میزان بیکاری افراد غیر‌معلول).

اخیرا یک قانون تازه توسط اداره کار آمریکا در این رابطه تهیه و تنظیم شده است. در این قانون جدید سعی شده تا از طرق مختلف تعداد افراد معلول مشغول به کار افزایش یابند.

در این قانون و به یک کمک هزینه  10هزار دلاری، شرکت‌ها می‌بایست ۷ درصد از شغل‌های خود را به افراد معلول واگذار کنند. اگر این قانون اجرایی شود، حدود ۲۰۰هزار کمپانی تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. هر دو نوع شرکت (با حضور کارمند معلول و بدون آن) با دلیل‌های مخصوص به خود از این قانون جدید نگران هستند.

هیتر دیویس، مادر یک کودک اوتیستی و همچنین معاون ارشد مدیر مالی شرکت TIA-CREF  در وهله ‌اول می‌داند که افراد اوتیستی می‌توانند برای مدتی طولانی ‌روی کار‌های تکراری تمرکز کنند و این یک مهارت ارزشمند برای یک خط تولید محسوب می‌شود.

این ویژگی باعث موفقیت‌آمیز‌بودن استخدام کارمندان ناتوان برای این شرکت شده است. دیویس این طرح را در سال ۲۰۰۸ پایه‌گذاری کرد و هم‌اکنون ۲۴ کارمند ناتوان در این شرکت مشغول به کار هستند.

بر اساس آمار گزارش شده از شرکت والگرین، این گروه از افراد باعث به‌وجود آمدن یک گروه نیروی کار پایدار و قابل اعتماد شده است.

تحقیقات انجام شده از مرکز انجمن حمایت از مهندسان آمریکایی نشان می‌دهد که آمار خروجی کارمندان معلول ۴۷درصد کمتر از افراد سالم است و هزینه ‌پزشکی آنان ۶۷ درصد نیز کمتر از سایرین است. دیویس می‌گوید: «در زمانی که بسیاری از کارمندان غیر‌قابل اعتماد هستند، تعداد زیادی از مردم وجود دارند که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند.»

عملی‌کردن این قانون به شیوه ‌صحیح، بسیار زمان‌بر است و به‌کارگیری یک برنامه اشتغال افراد ناتوان نیاز به انعطاف‌‌پذیر‌بودن یک شرکت و مدیران آن دارد. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.