پرتال: سایت‌سازی آسان

با استارتاپ ایمان عبادی، محسن طباطبایی و امیرحسین رهبری آشنا شوید

0

با گسترش کسب‌و‌کارهای اینترنتی و افزایش تقاضا برای طراحی سایت استارتاپ‌های مختلفی وارد حوزه سایت‌ساز شده‌اند. استارتاپ پرتال portal.ir‌ یکی از این استارتاپ‌ها در راستای تسهیل فرآیند طراحی سایت، سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز راه انداخته است.

با گسترش کسب‌و‌کارهای اینترنتی و افزایش تقاضا برای طراحی سایت استارتاپ‌های مختلفی وارد حوزه سایت‌ساز شده‌اند.

استارتاپ پرتال portal.ir‌ یکی از این استارتاپ‌ها در راستای تسهیل فرآیند طراحی سایت، سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز راه انداخته است.

ایمان عبادی به همراه محسن طباطبایی و امیرحسین رهبری این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. هر سه متولد دهه ۱۳۷۰ هستند.

ایمان کاردانی نرم‌افزار دارد و تحصیلات خود را در رشته MBA در موسسه آموزشی بهار دنبال کرده است.

محسن لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه فردوسی مشهد دارد و امیرحسین رشته آی‌تی را در دانشگاه تهران شمال خوانده است.

محسن در حوزه وب‌مستری فعالیت می‌کرد و وب‌سایت‌های مختلفی را تا‌کنون طراحی کرده است.

ایمان و امیرحسین تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ ‌روی پروژه‌ای با عنوان ملی پیامک کار می‌کردند و بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند که کار خود را گسترش دهند.

با ایمان هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را برایمان روایت کند:

‌ما در آن زمان با نیازی روبه‌رو بودیم که برای طراحی وب‌سایت‌هایی که برای کار خودمان نیاز داشتیم. لازم بود به شرکت‌هایی که خدمات طراحی سایت ارائه می‌دادند، مراجعه کنیم.

ولی قیمت‌هایی که برای طراحی یک وب‌سایت از طرف طراح‌های وب‌سایت ارائه می‌شد، بسیار نا‌همگون و بالا بود. معیاری برای تفاوت‌ها در قیمت‌هایی که دریافت می‌کردیم، وجود نداشت.

از آنجایی که تجربه برنامه‌نویسی وب‌سایت داشتیم و محسن نیز سال‌ها در این حوزه تجربه داشت، این ایده به ذهنمان رسید که می‌توانیم سیستمی را راه بیندازیم تا هم خودمان برای طراحی وب‌سایت‌هایی که نیاز داشتیم، بتوانیم از آن استفاده کنیم و هم سایر کاربران برای طراحی سایت خود دغدغه نداشته باشند.

فرآیند طراحی سایت در حالت عادی برای کاربری که آشنایی چندانی با این حوزه ندارد، بسیار پیچیده بود.

اینکه در ابتدا دامنه و‌ هاستی خریداری کند و بعد انتخاب کند که طراحی سایت خود را با چه سیستم مدیریت محتوایی به کدام شرکت بسپارد، بسیار گیج‌کننده بود.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم استارتاپ پرتال را راه بیندازیم تا این خلأ را برطرف کنیم.

 پرتال چیست

پرتال یک سیستم یکپارچه ایجاد کرده ‌که کاربر تمام نیازهایی که برای طراحی یک سایت ‌دارد، از دامنه و ‌هاست گرفته تا طرح وب‌سایت را یکجا در یک محیط کسب کند و خدمات در پرتال طوری ارائه شده ‌که دسترسی استفاده از آن برای کاربران ساده باشد:

‌کاربران در پرتال می‌توانند قالب‌های مختلف سایت‌ساز را مشاهده کنند و قالب مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بعد از انتخاب قالب کاربران می‌توانند با ویرایشگری که در سایت تعبیه شده است، قالب را برای خود سفارشی کنند و عکس‌ها و متن‌هایی را که می‌خواهند در سایت خود نمایش دهند، جاگذاری کنند.

پشتیبانی پرتال نیز به صورت رایگان رنگ‌بندی سایت را به دلخواه کاربران تغییر می‌دهد.

علاوه بر این، در پرتال خدمات فروشگاه‌ساز نیز ارائه می‌شود. فروشگاه‌ساز این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا خدمات و محصولات خود را نیز در سایت خود به فروش برسانند و تمام امکاناتی که یک سایت فروشگاهی به آن نیاز دارد مانند انواع کوپن تخفیف در فروشگاه‌ساز پرتال قرار داده شده است.

علاوه بر این، تمامی خدمات در پرتال با قیمتی واحد برای انواع قالب‌ها ارائه می‌شود. ما دو بسته قیمتی در پرتال در نظر گرفته‌ایم؛ بسته ۳۹۰هزار تومان و بسته ۶۹۰ هزار تومانی که خدمات فروشگاه‌ساز را شامل نمی‌شوند و بسته به نوع خدماتی که ارائه می‌شود، قیمت‌ها متفاوت است.

بعد از یک سال نیز کاربر می‌تواند ۶۰ درصد هزینه اولیه را پرداخت و دریافت خدمات را برای یک سال دیگر تمدید کند.

فروشگاه‌ساز با دو قیمت یک میلیون و ۲۰۰ و یک میلیون و ۹۰۰هزارتومان ارائه می‌شود‌ که تفاوت قیمت در این حالت نیز بستگی به نوع امکاناتی دارد که کاربر تمایل دارد فروشگاه‌ساز داشته باشد.

تا‌کنون حدود ۳۰۰۰ دامنه در پرتال ثبت شده ‌که حدود ۱۰۰۰ تا از این دامنه‌ها فعال هستند.

پرتال یک سیستم یکپارچه ایجاد کرده ‌که کاربر تمام نیازهایی که برای طراحی یک سایت ‌دارد، از دامنه و ‌هاست گرفته تا طرح وب‌سایت را یکجا در یک محیط کسب کند

 بازار پرتال

پرتال با سرمایه کمی و با دانش فنی اعضای تیم راه افتاده ‌و به‌تدریج فعالیت‌های خود را گسترش داده است:

‌در حال حاضر اکثر درآمدی که در پرتال حاصل می‌شود، صرف گسترش کار می‌شود و تقریبا در نقطه سر‌به‌سر به سر می‌بریم و با رویکرد توسعه‌ای که برای پرتال در سر داریم، گاهی اوقات هزینه‌ها از درآمدها نیز بالاتر می‌رود.

استارتاپ‌های دیگری هم در زمینه سایت در اکوسیستم فعالیت می‌کنند، ولی ایمان آنها را رقیب خود نمی‌داند و بیشتر به چشم همکار به آنها نگاه می‌کند چون معتقد است هنوز فرهنگ سایت‌ساز در جامعه جا نیفتاده و باید با همکاری هم کمک کنند تا این سیستم در ایران جا بیفتد. تا چرخه معرفی سایت‌ساز در ایران طی شود:

‌ارزیابی دقیقی از حجم بازار در این حوزه وجود ندارد ولی با توجه به حجم کلمات کلیدی که در این حوزه در گوگل جست‌وجو می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که بازار این حوزه داغ است و تقاضای بالایی برای آن وجود دارد و بازار کشش بالایی دارد.

آنها به آینده خوشبین هستند و قصد دارند در زمینه استفاده هر چه بیشتر از سایت‌سازها در میان کاربران فرهنگ‌سازی انجام دهند‌ و پیش‌بینی می‌کنند تا یک‌سال آینده به این هدف دست یابند.

در همین راستا قصد دارند همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلفی برای آشنایی هر چه بیشتر کاربران با سیستم سایت‌ساز‌ها برگزار کنند تا در زمینه سایت‌ساز‌ها آگاهی افراد را بالا ببرند.

در واقع تیم پرتال راه موفقیت را در حوزه کاری خود آموزش می‌بیند تا پس از آن بازار به سمت استفاده از خدمات گرایش بیشتری پیدا کند.

علاوه بر این و در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه، در پرتال به افراد مختلف نمایندگی داده می‌شود تا از زیر‌ساخت پرتال استفاده کنند و با نام و برند خود سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز راه بیندازند.

هزینه دریافت نمایندگی پرتال یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که باید به صورت سالانه تمدید شود‌ و در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر نماینده پرتال شده‌اند که در شهر‌های مختلف پراکنده هستند. 

آنها در این راه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند:

‌چالش‌های مختلفی بر سر راه بود که مهم‌ترین آن نبود سرمایه اولیه بود که اگر سرمایه داشتیم، می‌توانستیم با سرعت بهتری پیش برویم و عدم شناخت مردم از سایت‌سازها از دیگر چالش‌ها‌ست که زمان و انرژی زیادی باید صرف شود تا اعتماد افراد را به این حوزه جلب کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.