«پارس کدرز» محصول تحریم است!

0

در جامعه تعداد زیادی افراد تحصیل‌کرده وجود دارند که دارای تخصص در زمینه طراحی وب، ایجاد نرم‌افزار موبایل، ترجمه متون تخصصی و غیره  هستند که کسی از تجربه و تخصص آنان اطلاعی ندارد و یا شاید جایی را پیدا نکرده‌اند که به معرفی خود و توانایی‌شان بپردازند. از طرف دیگر عده‌ای هم هستند که نیازمند تخصص آنان هستند و پروژه‌هایی دارند که خود توانایی انجام آن را ندارند. در این بین وجود یک استارتاپ که بتواند این دو دسته از افراد را به هم مرتبط و معرفی کند، بسیار می‌تواند ایده بکر و راه‌گشایی باشد. کاری که ایمان قصر فخری ۳۳ ساله شیرازی که کارشناسی ارشد کامپیوتر و نرم‌افزار از دانشگاه شیراز دارد، با راه‌اندازی وب‌سایتی با آدرس www.parscoders.com انجام داده است.

  •  ‌ «پارس کدرز» از کجا آمد؟

زمانی که من در مشهد دوره کارشناسی را به پایان رساندم، با دوستانم شرکتی را در زمینه طراحی وب راه‌اندازی کردیم که در کنار آن من با یک سایت خارجی هم کار می‌کردم. بعد از اینکه از مشهد به شیراز برگشتم، قصد داشتم همکاری‌ام را با همان سایت خارجی ادامه بدهم ولی به دلیل شرایط تحریم حساب کاربری من بسته شد و با توجه به اینکه سایت مشابهی در ایران برای فارسی‌زبانان وجود نداشت، به این فکر افتادم که مشابه آن سایت خارجی را در ایران راه‌اندازی کنم و از آن زمان یعنی سال ۸۶ تا‌کنون پارس کدرز فعالیت خود را شروع کرده و توانسته است به صورت مستقیم برای ۶ نفر و به صورت غیر‌مستقیم برای حدود ۴۰ هزار کاربر شغل ایجاد کند.

  •  پارس کدرز دقیقا چه کار می‌کند؟

پارس کدرز یک واسط است بین پیمانکاران(مجریان) و کارفرمایان(خریداران) که پروژه‌ای برای انجام دارند. این افراد از طریق پارس کدرز می‌توانند همدیگر را پیدا کنند. در پارس‌کدرز دو گروه کاربر وجود دارد؛ یک سری افرادی که پروژه‌ای برای انجام دادن دارند و عده دیگر که تخصصی برای انجام آن پروژه دارند. در واقع گروه اول سفارش پروژه‌هایشان را در سایت ثبت می‌کنند و لیست پروژه‌ها برای گروه دوم یعنی مجریان نمایش داده می‌شود. مجریان برای هر پروژه که توانایی انجام آن را دارند، یک پیشنهاد قیمت ثبت می‌کنند. بعد از آن مجری و سفارش‌دهنده می‌توانند با هم مذاکره داشته باشند و بعد از آنکه به توافق رسیدند، وجهی در سایت گرو‌گذاری می‌شود. در دو قسمت گرو‌گذاری وجه صورت می‌گیرد؛ یکی وجهی که خریدار در سایت می‌گذارد که معمولا کل وجه پروژه است و دیگری وجهی که از آن به عنوان ضمانت تخصص نام می‌بریم و توسط مجریان در سایت گرو گذاشته می‌شود و بابت ضمانت حسن انجام کار است که پس از اینکه پروژه به خوبی به خریدار تحویل داده شد، این مبلغ به حساب مجری بازگردانده می‌شود. چون همانطور که می‌دانید اعتماد‌کردن در فضای اینترنت به‌دلیل اینکه هویت افراد کاملا مشخص نیست، سخت است. این راهکاری است که خریداران راحت‌تر اعتماد کنند و مطمئن‌تر بتوانند پروژه‌های خود را به مجریان بسپارند.

  •  مبلغی که مجریان باید گرو بگذارند به میزانی هست که این ضمانت را تضمین بکند؟

این مبلغ معمولا توافقی است مثلا ممکن است برای یک پروژه ۲ میلیون تومانی مجری ۱۰ درصد از مبلغ را در سایت گرو بگذارد ولی همین میزان هم می‌تواند خیلی تفاوت ایجاد بکند بین کسی که مبلغی را گرو گذاشته با کسی که بابت یک پیشنهاد هیچ پولی را گرو نگذاشته است.

  •  همانطور که گفتید، مجری بعد از اینکه با خریدار به توافق رسید و مشخص شد که این مجری قرار است پروژه را انجام دهد، یک درصدی از کل مبلغ قرارداد را به عنوان حسن انجام کار در سایت گرو می‌گذارد، خریدار چه میزانی از مبلغ قرارداد را باید گرو بگذارد؟

 ما یک سقف پرداخت برای پروژه‌ها داریم، اگر کل مبلغ پروژه تا یک میلیون تومان باشد، تمام پول توسط خریدار باید گرو گذاشته شود ولی اگر مبلغ پروژه بیشتر از یک میلیون تومان باشد، خریدار می‌تواند بخشی را به عنوان پیش‌پرداخت گرو بگذارد و باقی مبلغ را به صورت فاز به فاز که پروژه را تحویل می‌گیرد، گرو‌گذاری کند.

  •  قیمت‌گذاری‌ها برای پروژه‌ها بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ 

در واقع معیاری وجود ندارد و ما اجباری هم نمی‌کنیم که قیمت‌ها به چه صورت باشد ولی سعی می‌کنیم با مطالب و تیپ‌هایی که به مجریان و خریداران می‌دهیم، سطح قیمت‌ها را واقعی نگه داریم. هر مجری براساس دید و برداشتی که از پروژه دارد، قیمت را پیشنهاد می‌کند. ممکن است برای یک پروژه مشخص، یک نفر ۵۰۰ هزار تومان و یک نفر دیگر ۲ میلیون تومان پیشنهاد دهد.

  •  خریداران بر چه اساسی مجری مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند؟

خریداران براساس قیمت پیشنهادی از طرف مجری، رزومه‌ای که مجری برای خود در سایت ایجاد کرده، زمان تحویل و میزان ضمانت تخصصی که پیشنهاد می‌دهد، تصمیم می‌گیرند که چه کسی پروژه آنها را انجام دهد.

 

  •  شیوه درآمدزایی‌تان از پارس‌کدرز چگونه است؟

ما از انجام‌دهندگان پروژه یا مجریان کارمزد می‌گیریم، که کارمزد ما برای کاربران عادی ۱۵در‌صد است ولی کاربرانی که حق عضویت پرداخت می‌کنند،۱۰ درصد است. خریداران هم برای ثبت پروژه خود در سایت مبلغ ۱۵۰۰ تومان را پرداخت می‌کنند.

  •  گفتید از سال ۸۶ این سایت را راه‌اندازی کردید، با توجه به اینکه در آن زمان اینترنت مانند الان گسترش نیافته بود و خیلی همه‌گیر نشده بود، چطور توانستید این فرهنگ آنلاین را جا بیندازید؟

کار خیلی سختی بود. البته در آن زمان امکان پرداخت الکترونیکی وجود داشت ولی زمانی که ما شروع به کار کردیم هیچ سایت مشابهی نبود که این کار را انجام دهد. از چاپ آگهی‌های سنتی در روزنامه‌ها مثل عصر ارتباط شروع کردیم و در سایت‌های مختلف رپرتاژ آگهی کار می‌کردیم. ما در آن زمان جزو اولین استارتاپ‌های ایرانی بودیم که همزمان باید فرهنگ‌سازی نیز انجام می‌دادیم. در فروم‌های مختلف به تبلیغ می‌پرداختیم، اگر سوالی پرسیده شده بود، پاسخ می‌دادیم که از این طریق هم می‌توانید کار را انجام دهید. 

  •  در این مدتی که از آغاز راه پارس‌کدرز گذشته است، با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

مهم‌ترین چالش ما بحث تحریم‌ها و عدم امکان استفاده از امکانات گوگل برای تبلیغ‌کردن است. تبلیغات کلیکی که در ایران مرسوم هستند، فوق‌العاده بازده پایینی دارند این در حالی است که یکی از راهکارهای تبلیغاتی که بیزینس‌های خارجی خیلی بی‌دردسر از آن استفاده می‌کنند، تبلیغات گوگلی است. برای کسب‌و‌کارهایی که رقبای کمی در فضای اینترنت دارند، هزینه تبلیغات گوگلی خیلی پایین است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.