هشدار Acer به گوگل: ارزش سهام اندروید باید در تمام اکوسیستم تقسیم شود

0

استن شیه، رئیس شرکت Acer، درباره تجمع سهام در اکوسیستم اندروید هشدار می‌دهد، وآینده لپ‌تاپ‌های ” Chromebook” مبهم و نامشخص به نظر می‌رسد.

رئیس Acer بعد از شکایت از اینکه مایکروسافت و اینتل از مزایا و سود ویندوز بهره خوبی به دست آورده اند، صراحتاً به رئیس شرکت گوگل هشدار داد که مزایای حاصله از موفقیت اندروید باید در سراسر “زنجیره سهام” تامین‌کنندگان آن تقسیم شود.

به گزارش شنبه مگ به نقل از گاردین، به علاوه تردیدهایی درباره آینده لپ‌تاپ‌های “‌‌Chromebooks” گوگل وجود دارد. این لپ‌تاپ با سیستم عامل ChromeOS کار می‌کند و به دلیل فروش محدود، از طریق مرورگر کروم امکان دسترسی به برنامه‌های گوگل وجود دارد.

اما رئیس گوگل اصرار داشت که “منابع در بین اعضای اکوسیستم اندروید تقسیم خواهد شد” اما از گفتن این موضوع خودداری کرد که آیا گوگل گوشی‌های برند خود را با استفاده از خرید Motorola راه‌اندازی خواهد کرد یا خیر.

شیه اظهار کرد شرکت‌هایی که سیستم‌های اندروید می‌سازند با احتیاط عمل می‌کنند تا مانند سخت‌افزار ویندوز منزوی و به کنار انداخته نشوند.

شیه اظهار کرد که یک استراتژی عملیاتی شرکت باید به تمام شرکای خود امکان دهد تا از سود حاصله بهره‌مند شوند و به یک تعادل دست یابند، اما برخی از شرکت‌های آمریکایی بیش از حد به فکر سودهای خود هستند، و سود تامین‌کنندگان خود، شرکای خود در حوزه خرده فروشی و مصرف کنندگان را در نظر نمی‌گیرند و در نتیجه باعث می‌شوند نتوانند زیاد دوام بیاورند.

احتمال دارد هشدارهای شرکت Acer دال بر اینکه اگر احساس کند مزایای دریافتی‌اش کافی نیست یا اگر گوگل بین شرکت‌های همکار تبعیض قائل شود ممکن است این شرکت از اکوسیستم‌های گوگل استفاده نکند، بی اهمیت به نظر برسد زیرا این شرکت بازیکن اصلی در بازار تلفن‌های هوشمند اندروید نیست و نقش کوچکی در بازار تبلت‌های اندروید دارد.

اما رئیس Acer به این نکته اشاره کرد که تعدادی از سازندگان سیستم اندروید مدت طولانی است که از تلاش‌های گوگل در خارج از کسب و کار تلفن هوشمند به سود نرسیده اند و گوگل باید سخت تلاش کند تا این سازندگان سیستم متقاعد شوند و از این شرکت پشتیبانی کنند.

تلاش‌های رئیس گوگل برای متقاعد ساختن آنها در ساخت “Chromebooks‌” با استفاده از سیستم عامل کروم گوگل کاملاً با شکست مواجه شد.

به این دلیل که تقاضا برای دستگاه‌های دارای سیستم عامل کروم (Chromebooks) کمتر از حد انتظار بود، همکاران در حوزه کامپیوتر شخصی نسبت به راه‌‌اندازی این پروژه تمایلی نشان ندادند. در ژوئن ۲۰۱۱، شرکت Acer و Samsung زودتر از سایر فروشندگان برند کامپیوتر شخصی، Chromebooks خود را راه‌اندازی کردند، اما تا پایان ماه جولای، Acer گزارش کرد که فقط ۵۰۰۰ واحد فروخته است و گفته می‌شود میزان فروش Samsung حتی کمتر از آن بوده است.

شرکت گوگل نیز هیچ ارقامی را در خصوص فروش Chromebooks ارائه نداد و گفت:

بالاخره، Chromebooks برای خرید در دسترس است و کسب و کارها و موسسات آموزشی از این محصول استقبال خوبی کرده اند.

مشخص نیست که آیا فروش کم کامپیوتر در آمریکا و غرب اروپا موجب شده است سازمان‌های بزرگ از Chromebooks استفاده نکنند، یا از آنجا که اتصال به اینترنت نیاز دارند تا بتوانند به خوبی کار کنند – زیرا آنها از یک سیستم عامل حداقلی استفاده می‌کنند و هر کار دیگری را از طریق مرورگر انجام می‌دهند – سازمان‌ها مجبور شده اند به جای آنها از لپ‌تاپ‌ها و نیز تبلت‌هایی مانند آیپد آپل استفاده کنند.

گفته‌های شیه به وضوح نشان می‌دهد که تنش‌هایی بین سازندگان سیستم Google، Motorola و Far Eastern بر سر اینکه گوگل به کدامیک از آنها متکی است، وجود دارد.

در کل اگر گوگل می‌خواهد در عرصه کاری خود موفق شده و کنار زده نشود، باید بدون اعمال تبعیض بین شرکت‌هایی که با او در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند، سهم هر یک از این شرکت‌ها را از سود حاصله محفوظ نگاه دارد. در این صورت است که شرکت‌های شریک به پشتیبانی و همکاری با گوگل ادامه خواهند داد و پایه مستحکم شرکت از بین نخواهد رفت. در کسب و کار بزرگی مانند گوگل اکوسیستم و حفظ اجزای اکوسیستم نقش بسیار مهمی را در توسعه و پیشرفت یک شرکت در میان رقبای آن ایفا می‌کند. در واقع گفته‌ها و هشدارهای رئیس شرکت Acer نه به منزله تهدید، بلکه توصیه‌ای سودمند برای هر یک از طرفین است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.