آیا بازاریابی تلفنی روش مناسبی برای شروع یک استارتاپ است؟

0

اکثر افراد وقتی به بازاریابی تلفنی فکر می‌کنند، به یاد تماس‌های تلفنی می‌افتند که فایده‌ای جز مزاحمت برای مشتریان ندارد. متاسفانه این تفکر بین مردم شایع است و موجب می‌شود شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان از مزایای بازاریابی تلفنی برخوردار نشوند. بازاریابی تلفنی به کارکنان شما امکان می‌دهد از شیوه‌های جذب مخاطب هدفمند، تاکتیک‌های افزایش فروش، و نظرسنجی‌های رضایت مشتری استفاده کنند و به افزایش میزان فروش شما کمک کنند. این شیوه در وقت کارکنان شما صرفه‌جویی می‌کند زیرا نیاز نیست کارکنان بیرون از محل کار بروند و با مشتری یا ارباب‌رجوع ملاقات کنند.

به‌علاوه بازاریابی تلفنی کارها را برای مشتری آسان‌تر می‌کند. درک اطلاعات پیچیده از طریق تلفن آسان‌تر است. همچنین طرح پرسش‌ها گاهی از طریق ایمیل دشوار است در حالی که از طریق تلفن می‌توان به‌آسانی پرسش‌های مورد نظر را مطرح کرد. با اینکه گفتگو از طریق وب روزبه‌روز در حال افزایش است، اما بسیاری از شرکت‌های استارتاپ هنوز از شیوه بازاریابی تلفنی استفاده می‌کنند. در کل دو نوع بازاریابی تلفنی وجود دارد:

درونی: در این نوع بازاریابی تلفنی، شماره تلفن شرکت در مطالب تبلیغاتی مانند کمپین بازاریابی ایمیل یا یک روزنامه درج می‌شود. سپس مصرف‌کنندگان با آن شماره تماس می‌گیرند و خرید می‌کنند. بازاریاب تلفنی نیز تمام اطلاعات لازم را ارائه و فروش را انجام می‌دهد.

بیرونی: در این روش از طریق تماس با فهرستی از مشتریان و یا مشتریان بالقوه بازاریاب سعی می‌کند یک محصول یا خدمات را به فروش برساند.

از آنجا که بازاریابی تلفنی بسیار مقرون‌به‌صرفه است، اکثر شرکت‌ها از هردو نوع بازاریابی درونی و بیرونی استفاده می‌کنند تا شرکت را توسعه دهند. سیستم‌های تلفنی VoIP متداول‌ترین روش برای شروع بازاریابی تلفنی است. با این حال سیستم‌های تلفنی سنتی نیز برای یک استارتاپ مناسب هستند.

اگر بازاریابی بیرونی به‌درستی انجام نشود، ممکن است آزاردهنده باشد. قبل از اینکه که با مشتریان تماس بگیرید، مواردی را که باید به بازاریاب تلفنی خود گوشزد کنید، در نظر بگیرید:

 چگونه مطمئن شوید بازاریابی تلفنی شما به‌درستی انجام می‌شود

۱. قبل از تماس فهرست مناسبی از افراد تهیه کنید.

گاهی اوقات ممکن است تعیین مخاطب هدف و جایی که می‌توانید از آنجا اطلاعات تماس آن‌ها را دریافت کنید زمان‌بر باشد. برای اینکه در کار خود موفق باشید، بهتر است به جای خریدن این اطلاعات تماس، آن‌ها را شخصا پیدا کنید. اگر مخاطب تلفنی شما مشتریان خوبی باشند، زمان بازاریابی تلفنی شما به بطالت سپری نشده است.

۲. برای تیم بازاریابی تلفنی خود اهدافی را مشخص کنید.

بازاریابی تلفنی می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، بنابراین باید در هریک از بخش‌ها تمام اهداف دست‌یافتنی مشخص شوند. باید مطمئن شوید تعداد افرادی که هریک از اعضای گروه شما در یک روز با آن‌ها تماس می‌گیرند، با یکدیگر برابر است. به‌علاوه بازاریاب‌های تلفنی باید وقت استراحت داشته باشند تا بتوانند با انرژی با تلفن صحبت کنند.

۳. برای تمام سناریوهای مختلفی که ممکن است پشت تلفن رخ دهد، برنامه داشته باشید.

اگر می‌خواهید بازاریاب‌های تلفنی شما کار خود را به‌خوبی انجام دهند، باید یک روال کاری داشته باشید تا کارمندان شما بتوانند هنگام صحبت با یک مشتری بالقوه از آن استفاده کنند. این کار باعث می‌شوند به سوال مشتری به‌سرعت پاسخ داده شود و از میزان استرس بازاریاب تلفنی نیز کاسته شود. هرچقدر کارمندان شما دانش بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه مشتری شرکت شما را به سایر شرکت‌ها ترجیح دهد بیشتر خواهد بود. با این حال، بازاریاب‌های تلفنی شما نباید به گونه‌ای صحبت کنند که انگار از روی کاغذ مطلبی را می‌خوانند. در عوض آن‌ها باید اطلاعات کافی درباره محصولات و خدمات در ذهن خود داشته باشند و فقط به یادداشت‌های خود نگاه بیندازند.

۴.برای آنچه بعد از فروش اتفاق می‌افتد، آماده باشید.

بسیاری از استارتاپ‌ها در قسمت راه‌اندازی تماس و فروش تلاش فراوان می‌کنند، اما باید به فکر بعد از فروش نیز باشید. کارمندان شما باید از سایر کارها نیز مطلع باشند. این کارها عبارت است از یک پیام فوری از طریق ایمیل، ثبت یک سند، یا ارسال چیزی در آن روز. این‌گونه است که مشتری مطمئن می‌شود در انتخاب شما اشتباه نکرده است.

۵.همیشه سوال بپرسید تا از نیازهای بالقوه مشتری مطلع شوید.

برخی از شرکت‌های استارتاپ فراموش می‌کنند که بازاریابی تلفنی مهم‌ترین قسمت یک استارتاپ است زیرا از طریق آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود. همیشه مطمئن شوید که کارمندان شما از اهمیت گوش کردن به حرف‌های مشتری مطلع هستند. این‌گونه شرکت شما می‌تواند دقیقا آنچه را که مشتری نیاز دارد، به او ارائه دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.