نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس

معرفی رینوتکس

0

نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری رَبع رشیدی هر سال در شهر تبریز برگزار می‌شود و به هدف ارتقاء فضای کسب‌و کار دانش‌بنیان و توسعه و تجاری‌سازی فناوری متمرکز است.

این رویداد که ابتدا با نام “نمایشگاه فناورهای پیشرفته ایران Hi-tech آغاز شد و سپس به “نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی” با نام اختصاری RINOTEX  تغییر یافت، از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

این رویداد هر سال با مشارکت طرح‌ها و پروژه‌های فناورانه، جهت ترویج و ارتقاء فناوری در ایران برگزار می‌شود. اولین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۸۴ با نام Hi-tech با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار شد و از آن زمان تاکنون، به تشویق نوآوری و فعالیت‌های فناورانه ادامه داده است. این رویداد به عنوان یک فرصت برای معرفی و تبادل ایده‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فناوری و کسب و کار شناخته می شود.

  • تاریخچه نمایشگاه رینوتکس

نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری رَبع رشیدی با هدف ارتقاء فضای کسب و کارهای دانش‌بنیان و توسعه و تجاری‌سازی فناوری در سال ۱۳۸۴ شروع شد. اولین دوره با نام “نمایشگاه فناورهای پیشرفته ایران Hi-tech با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار شد. بعد از یک وقفه ۱۰ ساله، دومین دوره آن در سال ۱۳۹۳ با نام “نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ایران” برگزار شد.

سومین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۹۴ با تغییر در اهداف و تمرکز بر توسعه و تجاری‌سازی فناوری برگزار گردید و بیش از ۹۷۰ طرح فناورانه در آن حضور داشتند. این روند با ادامه و بهبود در سال‌های بعدی ادامه یافت و نمایشگاه‌های بعدی نیز با افزایش شرکت‌کنندگان و توجه مسئولین، به یک پلتفرم موثر جهت معرفی و تبادل ایده‌ها و نوآوری‌ها در زمینه فناوری و کسب و کار تبدیل شدند.

در سال ۱۳۹۸، هفتمین دوره با تمرکز بر تجاری‌سازی فناوری و معرفی نیازهای فناورانه در شرایط پسا تحریم و  هشتمین دوره نیز به خاطر شرایط بهداشتی ناشی از کرونا، به شکل مجازی برگزار شد.

اما نقطه عطف رینوتکس، دوره دهم آن بود که در آبان سال ۱۴۰۱ برگزار شد. ویژگی بارز این دوره، برگزاری بیش از ۶۰ رویداد تخصصی فناورانه بود.

دوره‌های اخیر رینوتکس نشان‌دهنده ارتقاء سطح کیفی نمایشگاه و جلب توجه بیشتر از سوی افراد و مجموعه‌های دولتی و خصوصی برای مشارکت در این رویدادهای مهم در حوزه فناوری و نوآوری است.

  • اهداف نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی

هدف نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی ارتقاء فضای کسب و کار دانش‌بنیان و تسهیل در تجاری‌سازی فناوری‌ها است. این رویداد به منظور ارتقاء چرخه از علم تا فناوری و از فناوری تا کسب‌وکار ایجاد شده است.

اهداف اصلی شامل شناسایی و معرفی نوآوری‌ها، اختراعات و طرح‌های فناورانه، معرفی توانمندی‌های پژوهشی و فناوری، و ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های اقتصادی و اجرایی کشور است.

 همچنین این نمایشگاه به ترویج همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و ایجاد فضای مناسب برای کسب‌وکار با نخبگان علمی و فناوری می‌پردازد.

از دیگر اهداف آن می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان اشاره کرد.

  • بخشی دیگر از اهداف نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی:

_ معرفی ایده‌های نوآورانه و فناوری‌های کاربردی

_ شبکه سازی بین فناوران و بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری کشور

_ شناسایی و حمایت از فناوری‌های برتر و بزرگ تر کشور و کمک به برندسازی آنها

_ کمک به تجاری سازی فناوری

_ شناسایی نیازهای فناورانه صنایع کشور و تلاش و کوشش برای ارتقای فناوری آنها

_ جذب و پرورش فناوری‌های کاربردی و ایده‌های نوآورانه

_شناسایی نیازهای فناورانه صنایع کشور و تلاش برای توسعه نوآوری و استفاده از فناوری ها

  • ویژگی‌ها و وجوه تمایز نمایشگاه و جشنواره رَبع رشیدی

نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی تمرکز خود را بر تجاری‌سازی فناوری گذاشته است. این رویداد با تقسیم بندی تخصصی، امکان دسترسی مشتریان و مصرف‌کنندگان فناوری به فناوران را فراهم می‌کند و امکان ایجاد ارتباطات و تعاملات شبکه‌ای در حوزه مرتبط را فراهم می‌سازد. تلاش ویژه برای حضور مشتریان فناور از صنعتگران، سرمایه‌گذاران، و مدیران شرکت‌های دولتی در سراسر کشور شده است.

همچنین حضور نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سازمان‌های حمایتی در حاشیه نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی فناوران با حمایت‌های سازمان‌ها است.

 شتاب‌دهنده‌های حوزه فناوری نیز در این نمایشگاه حضور دارند و امکان تعامل با فناوران و جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌ها وجود دارد. همچنین تشکل‌های تولیدی و سازمان‌های مصرف‌کننده فناوری نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت ایفا می‌کنند.

در این رویداد، مشاوران حوزه کسب‌وکار دانش‌بنیان نیز حاضرند و امکان بهره‌گیری از نظرات آن‌ها برای فناوران وجود دارد. بخش نیازمندی‌های فناورانه نیز جهت معرفی نیازهای فناورانه توسط تشکل‌ها و سازمان‌های مصرف‌کننده فناوری نیز فراهم شده است. پس از اتمام نمایشگاه، تلاش مستمر برای معرفی طرح‌های فناورانه به سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

  • برخی از چشم اندازهای نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس

نمایشگاه و جشنواره رینوتکس با گسترش فعالیت‌های خود در سطح ملی و بین المللی به تبدیل ایده‌ها به محصولات و خدمات نوآورانه و فناورانه در کشور شتاب می‌دهد. کارافرینان با حضور در این رویداد بزرگ به عرضه ایده‌ها، خدمات و محصولات خود می پردازند. رینوتکس با حضور نهاد‌های دولتی، دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی، بخش خصوصی و همه بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

  • حضور در نمایشگاه رینوتکس دارای مزایای زیادی است:

آشنایی با دستاوردهای جدید: در این نمایشگاه، می‌توانید با جدیدترین دستاوردهای علمی و صنعتی و محصولات متنوع داخلی و خارجی آشنا شوید.

معرفی محصولات: امکان معرفی کالاها با استفاده از تصاویر، متن، فیلم، و کاتالوگ را دارید، که به شما کمک می‌کند محصولاتتان را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید.

استفاده از ابزارهای دیجیتال: می توانید با حضور در این نمایشگاه از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی محصولات یا خدمات و ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوید.

ارتباط مستقیم و تعامل: امکان برقراری ارتباط مستقیم و تعامل با مدیران شرکت‌ها، صاحب‌نظران، متخصصان، و فناوران را داشته باشید.

شرکت در وبینارها و کارگاه‌ها: امکان شرکت در وبینارها و کارگاه‌های تخصصی کنفرانس را داشته باشید.

کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی: با شرکت در نمایشگاه، می‌توانید فرصت‌های سرمایه‌گذاری پربازده را کشف کنید و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کنید.

ایجاد بستر پویا برای مطرح کردن نیازمندی‌ها: امکان ارتباط با دانشگاهیان، فناوران، و سازمان‌های مصرف‌کننده فناوری را داشته باشید و نیازمندی‌های فناورانه را مطرح کنید.

  • زون بندی تخصصی کاربردی نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در دوره یازدهم

_ خودرو و حمل و نقل

_ محیط زیست و آب

_ سرمایه گذاری و تجاری سازی

_ صنایع معدنی و مصالح ساختمانی

_ صنایع دفاعی

_ لوازم خانگی

_ سلامت و بهداشت

_ صنایع غذایی، کشاورزی و دامپروری

_ نوآوری و فناوری های ایده

_ صنایع خلاق و فرهنگی

_ شهر هوشمند

_ نفت و گاز، انرژی

  • فستیوال نوآوری و فناوری دانش‌آموزی

همزمان با یازدهمین دوره از نمایشگاه ربع رشیدی، برای اولین بار فستیوال نوآوری و فناوری دانش‌آموزی نیز با نام تجاری “رینوفست” و در سه بخش هوش مصنوعی، رباتیک و هوافضا برگزار خواهد شد که فرصت مناسبی برای معرفی و جذب ایده‌ها و محصولات نوآورانه دانش‌آموزان است.

  • کلام آخر

نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی فناوری فعالیت می کند و اهداف بزرگی دارد.

 همچنین سازمانی پیشرو در مدیریت کردن علم و راهبری هدفمند ظرفیت های بازیگران زیست بوم نوآوری کشور و  فناوری است. قالب اصلی فعالیت ها و عملکرد‌های این سازمان در راستای شکل گیری آرمان‌ پیشرفت اقتصاد‌ دانش‌بنیان و امیدآفرینی برای جامعه نوآور و فناور تشکیل شده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.