نظر دادن درباره بازار

0

Nazarbazaar.ir به دنبال یافتن سرنخ‌هایی در شبکه کسب‌وکار و تبدیل آنها به مشتری از طریق بازاریابی مستقیم و مکانیسم دعوت از دوستان است که هدف آن رشد تعداد کاربران اپلیکیشن است. ابراهیم اسکندری بنیان‌گذار نظربازار از این بازار برای ما گفته است.

 «نظربازار» درواقع بازاری از نظر مشتریان است و به لحاظ استارتاپی یک مارکت‌پلیس محسوب می‌شود؟

بله، نظربازار بستری آنلاین برای تحقیقات بازار است و از دو بخش تشکیل شده: افزونه موبایل و داشبورد تحت وب. کسب‌وکارها پرسش‌نامه تحقیقات بازار کسب‌وکار خود را تعریف می‌کنند. کاربران به این پرسش‌ها از طریق افزونه جواب می‌دهند و جایزه می‌گیرند. سپس کسب‌وکارها در داشبورد تحلیلی به نتایج دسترسی می‌یابند و از طریق گزارش‌های پویا و اتوماتیک به بینش مورد نیاز خود از رفتار مشتری دست می‌یابند.

 تفاوت شما با دیگر آژانس‌های تحقیقات بازار، که به‌صورت آفلاین و سنتی به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند، در چیست؟ 

در نظربازار از تکنولوژی موبایل استفاده می‌شود. این دیجیتال بودن فرآیند سرعت را بالا می‌برد و به تناسب هزینه‌ها را پایین می‌آورد. تحقیقات بازار اصولا ازجمله خدمات لوکس هرکمپانی به حساب می‌آید و برای هر نیازی حداقل زمانی حدود یک ماه برآورد می‌شود و این زمان در تصمیمات منطقی خرد اصولا به‌صرفه نخواهد بود. بنابراین این خدمات اصولا یا به کمپانی‌های بزرگ محدود می‌شود یا به تصمیمات استراتژیک. اما در نظربازار با بهره‌گیری از خدمات دیجیتال این امکان حتی برای کمپانی‌های کوچک و تصمیمات روزانه تمام کسب‌وکارها فراهم شده است.

  اعضای تیم شما صرفا تخصص فنی دارند؟

خیر، اعضای تیم به غیر از تخصص فنی دارای تخصص‌های مدیریت و علوم اجتماعی نیز هستند.

 از طرح سوال شروع می‌کنیم. صاحب یک کسب‌وکار از شما تحقیق در خصوص موضوعی خاص در بازار هدف مورد نظر خود را می‌خواهد. شما در این مرحله تازه اقدام به جمع‌آوری نیروی انسانی پاسخگو می‌کنید یا این نفرات از قبل تعریف و محیا شده‌اند؟

ما از قبل تعداد قابل‌قبولی از این نفرات را شناسایی کرده‌ایم. آنها با نصب اپلیکیشن نظربازار در گوشی‌های همراهشان از پیش برای پاسخگویی به سوالات اعلام آمادگی کرده‌اند. ما از هرگروه چند نفر را انتخاب کرده‌ایم که نظراتشان قابل‌تعمیم به تمام افراد آن گروه باشد و پاسخ‌هایشان را به گروه هدف آن جامعه تعمیم می‌دهیم.

 این افراد چطور با اپ شما آشنا شده‌اند؟

ما اپ نظربازار را بر روی کافه‌بازار، گوگل‌پلیس و مارکت‌پلیس‌های ایرانی گذاشته‌ایم و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی خودمان آن را پروموت کرده‌ایم. در اینجا افراد علاقه‌مند ورود پیدا می‌کنند و ترغیب می‌شوند با معرفی نفرات جدید امتیاز بیشتری بگیرند.

 این امتیاز به چه معناست؟ این افراد دقیقا به گرفتن چه امتیازی ترغیب می‌شوند؟

ما برای هر پاسخی صرف نظر از درست یا غلط بودن، یا مثبت و منفی بودن، یک تومان امتیاز در نظر گرفته‌ایم که طبیعتا پاسخگو بعد از هر دوره زمانی جمعا به حجم بالاتری از امتیاز دست می‌یابد. ما علاوه بر ارائه گزارش‌های آنلاین به پاسخگویان، طی برگزاری یکسری رویدادهای دوره‌ای به صورت حضوری این امتیازات را جمع می‌زنیم و طی یک فقره چک به آنها اعلام می‌کنیم. پاسخگویان در این مقطع زمانی می‌توانند این امتیازات را برای اهدای این مبلغ به خیریه‌ها صرف کنند، یا کوپن‌های تخفیف‌هایی که قبلا از برندهای مختلف گرفته شده را خریداری کنند یا بلیت‌های قرعه‌کشی‌های نظربازار را که توسط خود ما و بدون اسپانسر حمایت می‌شوند دریافت کنند.

 این ایده نمونه خارجی هم دارد؟

این روش که اصطلاحا به پیمایش‌های پولی شهرت دارد روشی جهانی است که در ازای گرفتن نظر کاربران، آنها تشویق‌های مالی و معنوی می‌شوند. Toluna و google consumer server ازجمله نمونه‌های خارجی آن هستند.

 سفارش‌دهندگان یا همان صاحبان کسب‌وکار مستقیما با خود پاسخگویان امکان برقراری ارتباط دارند؟

خیر. این ازجمله موارد خصوصی‌سازی اطلاعات نظربازار است که باعث جلب اعتماد بیشتر پاسخگویان به ما می‌شود، چراکه ما صرفا اطلاعات تجمیعی و آماری را در اختیار صاحبان کسب‌وکار می‌گذاریم و کاربران مطمئنا مایل به توزیع اطلاعات شخصی خود به سایرین نخواهند بود.

 صاحبان کسب‌وکار اصولا به دنبال چه پاسخ‌هایی در تحقیقات بازار خود هستند؟

در مرحله اول به دنبال میزان آگاهی از برند خود هستند. بعد از آن هنگام تولید یک محصول جدید خواستار شنیدن نیاز و نظرات مشتری‌های قدیمی و جدید خود هستند و …

 برای هر پرسشنامه چه هزینه‌ای را برای سفارش‌دهندگان در نظر گرفته‌اید؟

برای هر پاسخ ۲۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم، که این عدد در تعداد نمونه ضرب می‌شود. به طور مثال پرسش‌نامه‌ای با ۱۰ سوال با بازار هدف هزار نفری باید مبلغی معادل ۲ میلیون تومان را بپردازد.

 با توجه به اینکه بحث تحقیقات بازار حتی به شکل سنتی آن نیز در کشور خیلی شایان توجه نبوده و درصد بالایی از کسب‌وکارها لزوم آن را به اندازه لازم جدی نمی‌گیرند، آیا دستیابی به بازار مشتریان چالشی برای شما نبوده؟

اتفاقا آموزش مشتری انرژی زیادی از ما گرفته و می‌گیرد. چراکه ما ادعا می‌کنیم با سرعت بالاتر و هزینه کمتر این فرآیند را اجرا می‌کنیم و این باعث سوءبرداشت و ابهام مشتریان بوده که آیا این به معنی کیفیت پایین‌تر است! در حالی که تنها پاسخ به این سوال سرعتی است که ما از بودن در بستر دیجیتال به جای فضای سنتی آفلاین از آن بهره برده‌ایم.

 در حال حاضر چند کاربر دارید؟

ما بعد از لانچ پروژه با ۱۵۰۰ کاربر شروع کردیم که بعد از جشنواره نوروزی امسال و ترغیب کاربران به دعوت از نیروی جدید و گرفتن امتیاز در ازای هر دعوت، این تعداد را به ۱۵ هزار نفر افزایش دادیم. این تعداد را با ضریب رشد ۱۰ درصد پیش گرفته‌ایم و چشم‌انداز ما رسیدن به ۱۰۰ هزار کاربر فعال تا پایان امسال است.

  اندازه این بازار را چقدر برآورد کرده‌اید؟

تحقیقات بازار در ایران بر اساس روند جهانی سال ۲۰۱۵، تا ۱۳ میلیون دلار برآورد شده که دارای رشد سالانه ۲۰ درصدی است و این بازار بیشترین رشد را در ایران و خاورمیانه داشته است.  نظربازار بستری آنلاین برای تحقیقات بازار است و از دو بخش تشکیل شده: افزونه موبایل و داشبورد تحت وب. کسب‌وکارها پرسش‌نامه‌های تحقیقات بازار خود را تعریف می‌کنند، کاربران به پرسش‌نامه‌ها از طریق افزونه جواب می‌دهند تا جایزه بگیرند؛ سپس کسب‌وکارها به‌صورت آنلاین در داشبورد تحلیلی به نتایج دسترسی می‌یابند و از طریق گزارش‌های پویا و اتوماتیک به بینش مورد نیاز خود از رفتار مصرف‌کننده دست می‌یابند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.