میوه‌فروشی آنلاین «میوه»

0

استارتاپ میوه به نشانی miveh.com توسط علی هوشمند ۴۹ ساله  بنیانگذاری شده است. او متولد شهر گناباد است و از ۹سالگی در کارگاه پدرش کار ریخته‌گری را آغاز می‌کند و به‌تدریج در حوزه کارآفرینی رشد می‌کند و در حال حاضر آن کارگاه کوچک را به یک کارخانه با ۱۵۰ نفر پرسنل تبدیل کرده است. او می‌گوید از سال ۹۰ متوجه می‌شود که کسب‌و‌کارها به سمت الکترونیکی‌شدن در حال تغییر ماهیت هستند بر همین اساس تصمیم می‌گیرد در کنار کارهای تولیدی که انجام می‌داده است، در حوزه آنلاین نیز فعالیت کند. او تا پیش از راه‌اندازی استارتاپ میوه، دو وب‌سایت راه می‌اندازد که هر دو در حال حاضر نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ یکی در حوزه قیمت‌گذاری ضایعات فلزات مختلف و دیگری در حوزه صنعت ساختمان. «‌من در حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین به دنبال موقعیت‌هایی می‌گشتم که افراد کمتری به آن ورود کرده باشند. در این بین متوجه شدم بازار میوه از جمله بازارهای سنتی است که کمتر به آن به صورت آنلاین پرداخته شده است. بر همین اساس تصمیم گرفتم یک استارتاپ در این زمینه راه بیندازم. در آن زمان دانشی در این حوزه نداشتم. مطالعات مفصلی را در این حوزه انجام دادم و به میدان‌های میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌های مختلفی در مناطق مختلف شهر مراجعات مکرری داشتم و به بررسی رفتار فروشندگان و خریداران پرداختم. این بازار کاملا سنتی بود و به خصوص در زمینه حمل‌و‌نقل مشکلات فراوانی وجود داشت. از طرفی ضایعات زیادی در میوه وجود داشت و علاوه بر آن محصول با قیمت تمام‌شده بالایی به مصرف‌کننده می‌رسید‌ و از طرف دیگر هیچ سودی به تولید‌کننده و کشاورز تعلق نمی‌گرفت. بر همین اساس تصمیم گرفتم استارتاپی راه بیندازم تا بتوانم تا حدی این مشکلات را بر‌طرف کنم. بعد از بررسی‌هایی که انجام دادم، یک تیم برنامه‌نویسی ایجاد کردم و سایت را راه‌اندازی و کار را به‌تدریج شروع کردم. تقریبا ۶ ماه طول کشید تا سایت و اپلیکیشن آماده شود و در دی‌ماه سال گذشته کار را به بازار ارائه کردیم.»

 

  •   با توجه به توضیحاتی که دادید، گفتید مشکلاتی در بازار سنتی میوه وجود داشت. شما فکر می‌کنید آنلاین‌کردن فروش میوه چطور می‌تواند این مشکلات را حل کند؟

ما به طور کامل نمی‌توانیم این مشکلات را حل کنیم‌. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که به خانوارها کمک کنیم تا مصرف خود را بهینه کنند و به اندازه مصرف خود میوه خریداری کنند و به جای اینکه ۵ کیلو میوه بخرند، ۲ کیلو میوه با‌کیفیت بخرند. 

  •   شما در حال حاضر در میوه چه خدماتی می‌دهید؟

ما در میوه تمام اقلام میوه و سبزیجات را که در یک میوه‌فروشی یافت می‌شود، پوشش می‌دهیم. ما سعی می‌کنیم که میوه‌های باکیفیت با قیمتی کمتر از میوه‌فروشی‌ها ارائه دهیم‌ و در تلاش هستیم که فرآیند را کوتاه کنیم و با حذف واسطه‌ها میوه با‌کیفیت را با قیمت‌های مناسب به دست مصرف‌کننده برسانیم. همچنین هزینه حمل برای خریدهای بالای ۵۰ هزار تومان برای کاربران رایگان است‌ و در خرید‌های پایین‌تر معمولا ۵۰ درصد هزینه حمل را از مشتری دریافت می‌کنیم.

  •   خرید میوه توسط مردم به صورت سنتی معمولا از طریق میوه‌فروشی‌ها انجام می‌شود. آنلاین‌کردن این سیستم و تغییر عادت در مردم برای شما چه چالشی را به همراه داشته است؟

بله ما با این چالش روبه‌رو بودیم زیرا استاندارد‌سازی در میوه کار مشکلی است. به عنوان مثال، انواع مختلفی سیب و پرتقال در ابعاد، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف وجود دارد که این موارد شاید خرید آنلاین میوه را با چالش روبه‌رو کند، ولی ما تا حدی توانسته‌ایم این استاندارد‌سازی را بهینه کنیم و کیفیت میوه‌هایی را که ارائه می‌دهیم، یکدست کنیم. میوه‌ها به محض اینکه وارد فروشگاه می‌شود، درجه‌بندی و تفکیک می‌شود و براساس نوع مشتری برای او ارسال می‌شود‌ و مشتریان معمولا بعد از یک بار خرید و مشاهده کیفیت محصولات و خدمات راحت‌تر اعتماد می‌کنند. 

  •   برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و اینکه مردم با این نوع خرید بیشتر آشنا شوند، چه کارهایی را انجام دادید؟

در این زمینه تبلیغات مختلفی انجام دادیم و در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام و در سایت‌های مرتبط با حوزه کاری که داریم تبلیغات انجام می‌دهیم.

  •   شما به صورت پلتفرم کار می‌کنید یا انبار دارید؟

از آنجایی که کار میوه با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است و نوع نگهداری میوه‌ها شرایط خاص خود را دارد، بر همین اساس خودمان انبار و سردخانه داریم. در ابتدا تجربه‌ای در نگهداری میوه‌ها نداشتیم و با توجه به تحقیقاتی که انجام دادیم به مرور زمان به این تجربه دست یافتیم. در حال حاضر میوه‌ها را تحت شرایط خاصی نگهداری می‌کنیم که کیفیت آن حفظ شود. 

  •   چقدر میوه‌ها را در انبار نگه می‌دارید؟

ما هر شب خرید داریم و مسئول خرید از باغدارهایی که می‌شناسیم، میوه‌ها را خریداری می‌کند و تلاش می‌کنیم میوه‌ها بیشتر از ۲۴ ساعت در انبار باقی نماند‌ و سفارش‌ها‌ را در هر شبانه‌روز تسویه کنیم تا میوه تازه به دست مشتریان برسد. 

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کردند؟

حدود ۱۰ هزار نفر عضو سیستم هستند که از این میزان حدود ۵ هزار نفر به صورت تکرار‌شونده از ما خرید می‌کنند. 

  •  در حال حاضر به کل ایران خدمات‌رسانی می‌کنید؟

در گام اولیه فقط تهران را پوشش می‌دهیم ولی بعد از‌‌ استانداردسازی‌های لازم در کار قصد داریم کار را گسترش دهیم.

  •  تا‌کنون توانسته‌اید به حدی از درآمدزایی برسید که هزینه‌های شما پوشش داده شود؟

تا‌کنون به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم ولی به‌تدریج در حال نزدیک‌شدن به این نقطه هستیم. به طور کلی در استارتاپ‌ها نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد که چه زمانی به مرحله مطلوبی از درآمدزایی می‌توان رسید.

  •   الان می‌توانید ادعا کنید که قیمت شما از میادین میوه و تره‌بار ارزان‌تر است؟

در واقع میادین میوه و تره‌بار از نظر کیفیت با ما قابل سنجش نیستند و کیفیت میوه‌هایی که ارائه می‌دهیم، از این میادین به‌مراتب بالاتر است. به همین دلیل نمی‌توانیم قیمت‌ها را با این میادین مقایسه کنیم ولی قیمت‌هایی که ما ارائه می‌دهیم نسبت به میوه‌فروشی‌هایی که در محلات هستند، پایین‌تر و کیفیت محصولات نیز از آنها بالاتر است. 

  •  در این بازار چند رقیب شناسایی کردید؟

زمانی که کار را شروع کردیم، طبق مطالعاتی که داشتیم در آن‌زمان ۲۰ سایت در این حوزه کار می‌کردند و در حال حاضر این عدد به ۱۰۰سایت رسیده است که البته تعداد زیادی از این سایت‌ها فعال نیستند ولی تعداد ۷ سایت در تهران فعال هستند که در حال فعالیتند. البته ما به این سایت‌ها به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم چون از برخی جنبه‌ها با هم متفاوت هستیم و سعی می‌کنیم با هم تعامل داشته باشیم و جلساتی را نیز با هم برای مشورت برگزار می‌کنیم. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.