میزان کار برابر… حقوق نابرابر

0

آمار و اطلاعات حقوق و دستمزد حاکی از شکاف بسیار زیاد جنسیتی دستمزد در مشاغلی است که به نحوی با مهندسی نرم‌افزار مرتبط  است.

تحقیقات جدید در انگلستان نشان می‌دهد که زنان در مشاغل مربوط به تکنولوژی‌های نوین و نرم‌افزار کامپیوتر، ۹ درصد کمتر از مردان حقوق دریافت می‌کنند.

با توجه به داده‌های یکی از شرکت‌های استخدام و به‌کارگیری نیرو‌، این شکاف دستمزد در انگلستان معادل ۵۰۰۰ پوند در یک سال است. این آمار برای ایالات متحده آمریکا بیش از ۸ درصد، کانادا ۷ درصد و برای استرالیا ۵ درصد است.

آمار و ارقام موسسه خیریه برابری دستمزد- جامعه فاوست- بیان می‌کند که در ۱۰۰۰۰ پیشنهاد کاری که به ۳۰۰۰ نامزد دریافت شغل از ۷۵۰شرکت داده شده، دستمزد‌های متفاوتی برای مردان و زنان پیشنهاد شده است.

زنان ناعادلانه‌ترین دستمزد‌ها را در شرکت‌های متوسط با حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ کارمند دریافت می‌کنند. این بدان معناست که زنان در اینگونه شرکت‌ها بابت ۱۷ درصد از کاری که انجام می‌دهند، پولی دریافت نمی‌کنند. برای مثال، در جایی که مردان ۵۸هزار پوند حقوق دریافت سالانه می‌کنند، حقوق دریافتی زنان ۵۰هزار پوند است.

علت وجود چنین شکافی در شرکت‌های متوسط می‌تواند این موضوع باشد که این قبیل شرکت‌ها به اندازه‌ای بزرگ نیستند که مشمول قوانین استخدام و به‌کارگیری نیرو شوند، اما به نظر می‌رسد که وجود قدری شفافیت  در تمام سطوح لازم باشد.

در مهندسی نرم‌افزار، زنان فاقد سابقه کار، ۷ درصد کمتر از همتایان مرد خود حقوق دریافت می‌کنند. این عدد در سابقه کاری بین دو تا شش سال به ۱۰ درصد افزایش می‌يابد. داده‌ها نشان می‌دهند که با افزایش سابقه کار، این شکاف تا ۳۱ درصد افزایش می‌يابد. برای نمونه مردان با ۷ سال سابقه کار حدود ۶۵هزارپوند و زنان با شرایطی کاملا برابر ۵۳هزارپوند دریافت می‌کنند. با این حال اینطور به نظر می‌رسد که کارفرمایان اغلب به دنبال استخدام نیروی کار زن هستند؛ چرا‌که زنان را افرادی کارآمد‌تر و منظم‌تر از مردان می‌دانند.

بر اساس گزارشی از نشریه ‌هایردز(‌Hireds‌)، اگر زنان ارزش واقعی کار خود را بدانند، می‌توانند در مصاحبه‌های استخدامی حقوقی همتراز با مردان را پیشنهاد بدهند.

این مقاله نشریه ‌هایردز همچنین به کارفرمایان پیشنهاد می‌دهد تا به جای تخصیص حقوق براساس درآمد سابق افراد که ممکن است تبعیض‌آمیز بوده باشد، ارزش کار کارمند، میزان تحصیلات و تجربه کاری را به عنوان ممیزی قرار بدهند. این تنها راهی است که می‌توان به افزایش چنین شکافی پایان بخشید.

مجله ‌هایردز در پایان مقاله خود اینطور نتیجه‌گیری می‌کند: ما با انتشار این یافته‌ها امیدواریم تا بحث‌هایی باز و بدون حاشیه را در این موضوع آغاز کرده و کارفرمایان را از تبعیض جنسیتی که ممکن است در سازمانشان وجود داشته باشد، آگاه کنیم. همچنین ما تلاش می‌کنیم تا با در اختیار قرار دادن آماری واقعی همگان را از ارزش واقعی خودشان مطلع سازیم. مطمئنا شکاف دستمزد یک‌شبه ناپدید نخواهد شد. اما به یاری اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها خواهیم توانست تا آینده‌ای متفاوت را محقق سازیم.

جمیما اولچوسکی ریاست بخش سیاست کاری و منابع انسانی  جامعه فاوست می‌گوید: «در سال‌های اخیر پیشرفت ما در این زمینه بسیار کند بوده است. 

مشخص‌کردن میزان حداقل حقوق‌، تقسیم‌کردن مرخصی زایمان بین زنان و مردان، ایجاد بیمه و مستمری یکسان و کم‌شدن شکاف دستمزد قابل تقدیر است. اما به نظر می‌رسد که نیاز به تغییر رویه اساسی بسیار ضروری است. این بدان معناست که ایجاد مشاغل پاره‌وقت با‌کیفیت و تشویق مردان به مشارکت بیشتر در کارهایی که برای آنها از طرف کارفرما حقوقی پرداخت نمی‌شود(‌مراقبت از کودکان) می‌تواند اقدامی برای مقابله با شکاف دستمزد جنسیتی باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.