مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کنید

0

باتوجه به اهمیت فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شرکت های دانش بنیان و تاکید ایشان بر حمایت همه جانبه از این شرکت ها در جهت رونق اقتصاد داخلی بار دیگر بخشی از صحبت های معظم له را در اینجا مرور کرده ایم.

آنچه که ما می‌خواهیم إن‌شاء‌الله بر این جلسه مترتب شود، به طور کلی دو چیز است: یکی تشویق نخبگان و زبدگان و اهل علم و اهل تحقیق به اینکه به سمت تشکیل این شرکت‌ها بروند و همچنین رساندن محصول این شرکت‌ها و این تحقیقات به بازار و در دسترس مردم قرار دادن و وارد کردن آن در چرخه تجارت است. این، غرض اول ماست. البته هم‌افزایی علم و ثروت و دارایی، تعریف ابتدایی این شرکت‌هاست. بنابراین اهل دانش و کسانی که اهل سرمایه‌گذاری‌های مالی هستند، همت کنند و این شرکت‌ها افزایش پیدا کنند. حالا گفته شد که تا پایان برنامه، ۲۰ هزار شرکت تشکیل خواهد شد؛ لیکن تصور من این است که بیش از این بایستی ما در کشور به رقم شرکت‌های دانش‌بنیان اهتمام بورزیم. البته کمیت و کیفیت آن‌ها با هم دیده شود؛ که حالا مسئله کیفیت، مسئله دیگری است.

هدف دوم این است که مشکلات این شرکت‌ها إن‌شاءالله برطرف شود. مشکلاتی وجود دارد-مشکل نقدینگی هست، مشکل کمک‌های گوناگون معنوی هست؛ که در این پیشنهادها وجود داشت- دولت می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. همین بخش‌هایی که مرتبط با این قضیه هستند، چه معاونت محترم ریاست جمهوری، چه وزارت‌های محترم صنایع و علوم و بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی و وزارت‌هایی که با این قضایا ارتباط پیدا می‌کنند، می‌توانند همکاری کنند، تقسیم مسئولیت کنند، حدود وظایف هر بخشی را تعیین کنند و مشکلات را برطرف کنند.

  •  مشکل تأمین منابع مالی

از جمله چیزهایی که اینجا گفته شد و به نظر من درست هم هست، این است که این سیستم‌های سنتی قدیمی اعتبارشناسی، از جمله از سوی بانک‌ها و مراکز پولی، نسبت به این شرکت‌ها نگاه‌شان را عوض کنند. مشکل نقدینگی، مشکل مهم این شرکت‌هاست.

  •  مسئله خطرپذیری

از جمله چیزهایی که گفته شد -که به نظر ما درست هم هست- مسئله لحاظ خطرپذیری در این شرکت‌هاست؛ چون اگر چنانچه در این شرکت‌ها خطرپذیری نباشد و آمادگی برای مواجهه با ریسک وجود نداشته باشد، کار پیش نخواهد رفت. البته راه‌هایی وجود دارد برای اینکه زیان این خطرها، اصل موجودیت این شرکت‌ها را تهدید نکند؛ مثل بیمه‌های مخصوص و مشخصی که برای این کار باید پیش‌بینی شود که این هم کار دستگاه‌های دولتی است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان، ۸/۰۶/۱۳۹۱؛ برگرفته از کتاب راهبرد تولید دانش‌بنیان، جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.