مالزی فقط کوالالامپور نیست

0

صحنه استارتاپی در ایالت پنانگ واقع در شمال مالزی در حال گسترش است و این توسعه حاصل تلاش‌های Piktochart و Tech Event 4 Penang است. در حال حاضر، سرمایه‌گذار و کارآفرین زنجیره‌ای، داگلاس خو، قصد دارد اکوسیستم فناوری پنانگ را هرچه بیشتر گسترش دهد و می‌خواهد نه‌تنها از راه سرمایه‌گذاری، بلکه از طریق آموزش این کار را انجام دهد.

او در کنفرانس Echelon Malaysia 2015  گفت که این شهر برایش بیش از حد شلوغ است. به همین دلیل است که او پنانگ را برای اجرای پروژه خود انتخاب کرده است. پروژه او ساخت یک آکادمی کدگذاری به نام The Coding Shophouse است تا تعداد برنامه‌نویسان محلی را توسعه دهد.

خو که موسس وب‌سایت مسافرتی آنلاین و چینی‌زبان کونار نیز هست، می‌گوید: «در کوالالامپور فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود. ما شتاب‌دهندگان زیادی داریم. احساس می‌کنم باید این شتاب‌دهندگان را در سایر مناطق کشور نیز داشته باشیم.»

او در کنفرانس استارتاپ و سرمایه‌گذار که توسط بلاگ استارتاپ منطقه‌ای مستقر در سنگاپور به نام e27 سازماندهی‌ شد، گفت: «پنانگ یک مکان مناسب با جامعه‌ای بسته و پر از میراث فناوری است و بسیاری از تولیدکنندگان تراشه سیلیکونی در اینجا مستقر هستند.»

  •  کمبود استعداد در زمینه فناوری در مالزی

اما در مالزی با کمبود استعداد در حوزه فناوری رو‌به‌رو هستند. داگلاس خو توضیح می‌دهد که چرا کدینگ شاپ‌هاوس را راه‌اندازی کرده است و قصد دارد به جوانان کدگذاری را آموزش دهد. او می‌گوید: «در واقع ساختمان اصلی آکادمی، دوره‌های آموزشی مقرون به صرفه‌ای را در رشته کدگذاری به افراد ارائه می‌دهد و از این طریق جامعه را پشتیبانی می‌کند.»

اما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار ناجی که به سراسر مالزی و سنگاپور سفر کرده و با استارتاپ‌ها گفت‌وگو کرده است، متداول‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که شنیده است مبنی بر اینکه چرا استارتاپ‌ها از این کار خودداری می‌کنند، عدم حضور تعداد کافی برنامه‌نویسان در مالزی بوده است. به‌عبارت دیگر، مالزی هنوز با کمبود برنامه‌نویس مواجه است، چه برسد به اینکه بخواهد برنامه‌نویسان ماهر و کارآزموده داشته باشد.

بسیاری از استارتاپ‌ها معمولا از کشورهای همسایه مانند ویتنام و اندونزی کدگذارها را برون‌سپاری می‌کنند. چرا مالزی کشوری نباشد که کدگذارها را به این کشورها برون‌سپاری کند؟ این‌گونه است که خو قصد دارد نه‌تنها این اکوسیستم را در مالزی ایجاد کند، بلکه می‌خواهد مشکل کمبود برنامه‌نویس محلی را نیز حل کند.

۱۵  نفر از اولین دانشجویان کدینگ شاپ‌هاوس یک دوره سه‌ماهه را پشت سر گذاشتند. آن‌ها در حوزه زبان برنامه‌نویسی بک‌اند آموزش دیده‌اند. در دوره بعدی زبان برنامه‌نویسی فرانت‌اند نیز ارائه خواهد شد.

  •  اتصال نقطه‌ها

به این دلیل که داگلاس خو یک کارآفرین زنجیره‌ای است، ارائه خدمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر جدید برای او آسان‌تر شده است. او مجبور بود با بسیاری از کارآفرینان فناوری در پنانگ آشنا شود و آن‌ها را متقاعد کند که فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزشی او را به‌عنوان کارآموز یا کارمند بپذیرند.

برخی از این افراد استخدام شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. خو می‌گوید اگر کسب‌وکار این افراد مورد قبولش واقع شود و معتبر باشد، او حتی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اگر کدینگ شاپ‌هاوس در پنانگ رشد کند، در سایر شهرها مانند ایپوه، جوهور بهرو و کوانتان نیز راه‌اندازی خواهد شد. اما مرکز و مقصد اصلی پنانگ است. او می‌گوید: «در طولانی‌مدت، با کمک  کدینگ شاپ‌هاوس، برنامه‌نویسانی که ما پرورش می‌دهیم موجب می‌شوند شتاب‌دهندگان بیشتری به پنانگ بیایند.»

تا آن زمان موج بزرگی از کارآفرینان به پنانگ خواهند آمد و انتظار می‌رود که برای افرادی که می‌خواهند کارآفرین باشند، یک محیط مناسب ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.