ماشین پول‌چاپ‌کنی آقای وانگ جیانلین

0

داستان تبدیل‌شدن پسر یک سرباز پیاده کمونیست طرفدار مائو به یک چهره‌ تجارت جهانی

«هرگز یک کسب‌و‌کار را تنها برای به دست آوردن پول انجام ندهید. کارتان را برای این انجام دهید که تغییری به وجود آورید». این عبارتی است که به بهترین شکل درباره وانگ جیانلین ثروتمندترین فرد در چین به کار می‌آید.

وانگ که در اکتبر ۱۹۵۴ متولد شده، یک تاجر و نیکوکار چینی است که در حال حاضر رئیس گروه دالیان وانداست. این گروه در چین بزرگ‌ترین شرکت توسعه املاک و مستغلات است و همچنین بزرگ‌ترین گرداننده سالن‌های نمایش فیلم در دنیاست.

داستان تبدیل‌شدن پسر یک سرباز پیاده از گروه انقلابیون کمونیست طرفدار مائو به یکی از چهره‌های برجسته جهانی، داستانی متعارف است که بدون هر نوع شرح و تفسیری به‌تنهایی قابل توجه است.

وانگ در کنار همه اینها آنقدر مورد توجه است که از نخست‌وزیر یادداشت تشکر شخصی دریافت می‌کند و چهره‌های مشهور هالیوود برای شرکت در گردهمایی‌های او به چین سفر می‌کنند. او همچنین یکی از معدود افرادی است که با گروه محدود جامعه بازرگانان به دیدار اوباما رفت و تلاش کرد که برای سرمایه‌گذاری خارجی حمایت جلب کند.

این مرد برخلاف سن‌وسالش، ظاهری مرتب دارد و کسی است که در محل کارش در قبال تمرد کارکنان نسبت به قواعد پوشیدن لباس محافظه‌کارانه شرکت، انضباطی آهنین را اجرا می‌کند!

آقای وانگ تا امروز به نقطه‌ای رسیده که به طور شخصی ارزشی معادل ۳۳٫۳ میلیارد دلار دارد اما در همه دوران کاری‌اش هرگز کاری را با این انگیزه که به سرعت پولی به دست بیاورد، انجام نداده در حالی‌که صنعت املاک و مستغلات از حضور طولانی‌مدت او در این حوزه خرسند است.

گروه دالیان واندا

گروه شرکت‌هایی که وانگ اداره می‌کند، در چین مستقر هستند و گروه واندا در فهرست ۵۰۰شرکت برتر دنیا قرار گرفته که شامل سه دسته است؛ املاک تجاری، گروه صنایع فرهنگی‌ و گروه مالی.

بخش املاک تجاری واندا بزرگ‌ترین شرکت املاک دنیاست و در چین تنها شرکتی است که مجوز فروش املاک را دارد و صاحب زنجیره‌ای از بخش‌های ارزشمند در املاک و مستغلات تجاری از جمله برنامه‌ریزی تجاری، پژوهش و طراحی هتل‌ها، ساخت املاک تجاری و مدیریت زیرمجموعه‌های تجاری است.

این گروه در سرتاسر چین صاحب ۱۳۳ مرکز خرید و ۸۴ هتل است که شامل ۲۶٫۳۲ میلیون متر مربع است. از طرفی گروه صنایع فرهنگی واندا بزرگ‌ترین شرکت فرهنگی چین است که ارزشی معادل ۹۰٫۳ میلیارد یوآن دارد

این گروه در سرتاسر چین صاحب ۱۳۳ مرکز خرید و ۸۴ هتل است که شامل ۲۶٫۳۲ میلیون متر مربع است. از طرفی گروه صنایع فرهنگی واندا بزرگ‌ترین شرکت فرهنگی چین است که ارزشی معادل ۹۰٫۳ میلیارد یوآن دارد و در سال۲۰۱۵ درآمدی معادل ۵۱٫۲ میلیارد یوآن داشته. شرکت در این حوزه صاحب ۴ شرکت زیرمجموعه است که عبارتند از: شرکت فیلم، شرکت ورزشی، شرکت گردشگری‌ و شرکت سرگرمی کودکان، موسسه طراحی گردشگری و مجموعه‌های هنری.

در کنار اینها گروه مالی واندا در امور مالی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، سرمایه‌گذاری و بیمه مشغول است. همچنین خدمات مالی برای طرح‌های خلاق خرده‌فروشان و مشتریان عرضه می‌کند. همچنین گروه واندا مالک تعدادی برنامه سرمایه‌گذاری و خرید مالکیت شرکت‌هایی از سراسر دنیاست و میزان سرمایه‌گذاری آنها در نقاط خارج از چین به صورت سالانه به ۱۵میلیارد دلار می‌رسد. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل استودیوی فیلمسازی در آمریکا، سالن‌های نمایش AMC، ورزش و رسانه در سوئیس، هتل‌هایی در لندن و نیویورک و سیدنی و لس‌آنجلس و برخی مراکز در کانادا و استرالیاست.

شرکت‌های گروه واندا با روش سختگیرانه نظامی اداره می‌شود؛ تصمیماتی که وانگ می‌گیرد، توسط کارکنان اجرا می‌شود و اگر آنها دستورات را فورا انجام ندهند، ناگزیر از پرداخت جریمه هستند. در کشور چین اقتصاد دولتی جریان دارد و کسب موفقیت و رشد برای شرکت‌های چینی دشوار است.

در این کشور به معنای واقعی کلمه  اداره‌کردن یک شرکت بدون داشتن ارتباطات دولتی مقدور نیست. از این‌رو او با شناسایی معاملات املاک وارد ماجرا شده و به کارگزاران دولتی تعهد ‌داده که می‌تواند طرح‌ها را به سرعت و به شکلی قابل توجه انجام دهد. به این ترتیب کارگزاران می‌توانستند پیش از موعد از منافع سیاسی برنامه‌هایی که انجام شده، بهره‌مند شوند.

به هر حال با مدیریت وانگ شرکت توانست به رشدی بیش از میزانی که انتظار داشتند، برسد و موفقیت اجرایی وانگ باعث شد که کارگزاران محلی برای اجرای طرح‌های متنوع در شهرهایشان سراغ او بیایند. پس از گذشت مدتی شرکت توانست سبد متنوعی از خدمات را در پرونده خود قرار دهد و به عنوان شرکتی شناخته شود که به شکلی تهاجمی برنامه‌هایش را انجام می‌دهد.

شرکت در سال ۲۰۱۲‌ توانست مجموعه آمریکایی سالن‌های نمایش AMC را به مبلغ ۲٫۶میلیارد دلار بخرد و تبدیل به بزرگ‌ترین مالک سالن‌های نمایش شده و وارد بورس نیویورک شود.  در تابستان سال ۲۰۱۳ بود که گروه واندا خبر از ساخت بزرگ‌ترین استودیوی فیلمسازی داد که یک صحنه زیرآب به وسعت ۱۰هزار متر مربع دارد و با اجرای برنامه‌هایی با مشارکت تعدادی از بازیگران سینما و جذب سرمایه‌ای معادل ۸ میلیارد نسخه کوچک‌تری از هالیوود را در شهر شینگداو بسازد.

در ادامه همین مسیر بود که ۶۵درصد از سهام شرکت املاک و مستغلات هنگ‌کنگ و شرکت قایق‌سازی انگلیسی را خرید؛ قایق‌های ساخت این شرکت به طور اختصاصی در مجموعه فیلم‌های جیمز باند مورد استفاده قرار گرفتند.

یک‌سال بعد بود که شرکت واندا زمینی را در منطقه بورلی هیلز خریداری کرد تا دفتر مرکزی آمریکایی خود را بسازد. در همین سال بود که ساختمان شاخصی به نام Edificio Espana در مادرید را خریداری کرده و آن را به برنامه توسعه هتل در لندن و نیویورک و هندوستان اضافه کرد. به این ترتیب شرکت تا این زمان ۵۳۴٫۱میلیارد یوآن دارایی و ۲۴۲٫۴۸ میلیارد یوآن درآمد داشته.

زندگی وانگ جیانلین

وانگ در یک خانواده پرجمعیت بزرگ شده و بزرگ‌ترین فرزند از میان ۵ پسر این خانواده است. پدر او از فرماندهان ارتش سرخ بود و خانواده وانگ پیشینه محکم نظامی دارند، به همین دلیل او تصمیم گرفت که سرباز شود. او در ۱۵ سالگی به ارتش آزادی‌بخش مردمی پیوست و به مدت ۱۶سال در آنجا کار کرد.

او در ابتدا نگهبان مرزی بود اما در نهایت به سمت فرماندهی رسید، گرچه در میانه دهه ۸۰ زمانی‌که ارتش چین برنامه کاهش تعداد نفرات را دنبال می‌کرد، وانگ هم از خدمت مرخص شد‌ و سمت ریاست دفتر منطقه جیانگ در شهر دالیان را برعهده گرفت.

آشکار بود که زندگی کارگزار دولت برای وانگ مناسب نیست، پس او در سال ۱۹۸۸ به خانه مادر همسرش منتقل شد و شغلی در یک شرکت املاک و مستغلات به دست آورد. چندی بعد در سال ۱۹۹۲ او همان شرکت را خرید و نامش را به دالیان واندا تغییر داد. او این شرکت را با مبلغی معادل ۸۰هزار دلار که قرض گرفته بود، خریداری کرد‌ و از آن پس بود که هیچ‌کس نتوانست او را متوقف سازد.

شرکت واندا در سال ۲۰۱۴ وارد بازار بورس هنگ‌کنگ شد و به این ترتیب ارزش دارایی‌های وانگ را به ۲۵ میلیارد دلار رساند‌ و او را تبدیل به ثروتمندترین فرد در چین کرد. در ابتدای سال ۲۰۱۵ شرکت ۲۰درصد از سهام باشگاه فوتبال اسپانیایی اتلتیکو مادرید را نیز به مبلغ ۴۵میلیون یورو خریداری کرد. همچنین میلیاردها دلار در سیدنی، لندن، شیکاگو‌ و لس‌آنجلس سرمایه‌گذاری کرد، به این ترتیب او تبدیل به بزرگ‌ترین صاحب هتل‌های ۵ستاره دنیا هم شد.

گروه واندا تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۰ تبدیل به شرکتی با ارزش یک تریلیون یوآن شود و درآمدی معادل ۶۰۰ میلیارد یوآن ‌کسب کند. وانگ همچنین قصد دارد شرکتش را تبدیل به یک نشان شناخته‌شده جهانی کند که قابل قیاس با مایکروسافت، اپل و والمارت باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.