فقط به فکر فروش نباش!

تمایل ۵۴ درصد مردم دنیا ‌به خرید از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

0

ما در قرن بیست‌ویکم و عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. طی دهه اخیر دنیا تغییر و تحولات زیاد و مهمی را از سر گذرانده و شکل کلی زندگی ما تغییر یافته است. این تغییرات دنیای اقتصاد را هم در بر می‌گیرد.

در حال حاضر، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از ارزش بالایی برخوردار است. بسیاری از متخصصان به دنبال تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی‌اند و بازاریابی محتوا به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود. اما واقعاً چرا؟

تاکنون، تحقیقات مختلفی در این باره انجام شده و اعداد و ارقام به‌دست‌آمده گویای همه چیز است. شاید تعجب کنید که ۳٫۸میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این اصلاً رقم کمی نیست! امروزه بیشتر آدم‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اگر از منظر تجارت به شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید، خواهید دید که حدوداً ۷۱درصد کاربران شبکه‌‌های اجتماعی تجربه خوبی از خرید اینترنتی خود داشته‌اند. حتی آمار نشان می‌دهد که ۵۴درصد مردم دنیا ترجیح می‌دهند که خرید خود را از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.

بی‌تردید، همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کلید موفقیت باشند. دقیقاً انگار تریبون آزادی در اختیارتان قرار داده‌اند تا خود و برندتان را به‌صورت رایگان در معرض دید بیش از ۳میلیارد نفر قرار دهید. پس چرا از این موقعیت استفاده نمی‌کنید؟

توجه داشته باشید که اگر بازاریابی محتوا از طریق درستش انجام نشود تأثیری منفی بر کسب‌وکارتان می‌گذارد و به اصطلاح به ضدتبلیغ بدل می‌شود. حال، کمی با باید‌ و نباید‌های دنیای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا آشنا شوید.

باید‌ها و نباید‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

کم گوی و گزیده گوی!

همانطور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی رنگارنگ و متنوعی وجود دارد. شاید دیده باشید که روی کارت ویزیت یک برندِ معمولی آدرس کانال تلگرام، صفحه فیسبوک، صفحه اینستاگرام، گوگل پلاس و حتی چند صفحه اجتماعی دیگر نیز قرار داده شده است!

شاید زمانی که به سایت یک برند بسیار بزرگ، همچون مایکروسافت، سر می‌زنید با یک صفحه فیسبوک و اینستاگرام مواجه شوید. دلیل چیست؟ آیا به نظر شما برند‌های بزرگ مشغله دارند و وقت ندارند به صفحه‌های اجتماعی مختلف سر بزنند؟ آیا دلیل همین است؟ اصلاً اینطور نیست.

بهتر است به جای حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف شبکه‌ای را به عنوان محل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید. به این شکل می‌توانید ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید. هدف اصلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب است. وقتی نمی‌توانید پاسخگوی نظرات و سؤالات مخاطبانتان باشید، داشتن صفحات اجتماعی زیاد چه فایده‌ای دارد؟

از محتوای مخاطبان استفاده کنید!

این نوع تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی چندی است که در میان ایرانیان نیز دیده می‌شود. معمولاً مخاطب تمایل دارد که او را ببینید و با او ارتباط برقرار کنید. این نوعی پشتیبانی از مشتری به حساب می‌آید.

تصور کنید که یک فروشگاه لباس مردانه یا زنانه تأسیس کرده‌اید. پس از فروش لباس از مشتری بخواهید که در صورت تمایل با لباس خریداری‌شده عکس بیندازد و آن را با هشتگ خاصی داخل شبکه‌های اجتماعی قرار دهد.شما نیز همان عکس را با هشتگ مخصوص به خود داخل صفحه برند‌تان قرار دهید.

این مسئله در درجه اول باعث می‌شود که مشتری تصور کند چقدر خرید او برای شما مهم است. در درجه دوم توانسته‌اید ارتباطی بسیار نزدیکتر با مشتری خود برقرار کنید. از طرفی، بسیاری به مسئله شهرت علاقه دارند.

قطعاً، اگر با انتشار عکس مشتری امکان دیدن‌شدن او را فراهم آورید احساس رضایت‌خاطر می‌کند. عده‌ای تجربه این حس را دوست دارند و از دیدن عکسشان در شبکه‌های اجتماعی لذت می‌برند. به همین ترتیب، شاید مشتریان دیگری هم به امید انتشار عکسشان به سراغ شما بیایند.

از همه اینها که بگذریم، این مسئله موجب افزایش هشتگ شما و رضایت‌مندی مشتریان از برندتان خواهد شد. در نتیجه، قطعاً در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی از چنین محتوایی استفاده کنید.

فقط به فکر فروش نباشید!

شبکه اجتماعی، همانطور که از نامش پیداست، همچون اجتماعی کوچک است. فردی را تصور کنید که تنها به فروش اجناسش می‌اندیشد و هیچ رابطه دوستانه‌ای با دیگران برقرار نکرده است. آیا تمایل دارید با چنین فردی ارتباط برقرار کنید؟ قطعاً خیر.

صفحه اجتماعی باید مسیری ارتباطی بین شما و مخاطب باشد. مشتری باید بداند که هر لحظه می‌تواند از طریق این کانال با شما ارتباط برقرار کند. چنین ارتباطی واقعاً ارزشمند است و باید روی برقراریِ آن سرمایه‌گذاری کرد.

ایام مختلف را تبریک بگویید، نظرسنجی کنید و از مطالب دانستنی و مرتبط بهره بَرید. شاید به این طریق بتوانید مخاطب بیشتری جذب کنید. از طرفی، مخاطب حس می‌کند که فقط به‌دلیل فروش اجناس نیست که با او در ارتباطید.

اگر فردی یکبار از شما خرید کند، دلیل نمی‌شود که همیشه با شما همراه بماند. این کاملاً به شما بستگی دارد که با جذابیت در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی خود کاری کنید که مشتری برای بار دوم، سوم و حتی بیشتر از شما خرید کند. در نتیجه، تنها به فکر فروش نباشید و تنوع پست‌های خود را حفظ کنید.

راز موفقیت، ایجاد ارتباطی مستمر و صمیمانه

چه باور کنید یا نه، مشتری بیش از محصول یا خدمات مناسب به دنبال خدمات پس از فروش باکیفیت است. وقتی مشتری کالایی می‌خرد ارتباط خود را با او قطع نکنید. زیرا مشتری فکر می‌کند از او کلاه‌برداری کرده‌اید.

آیا تا به حال پیش آمده که از کالا یا خدمتی ناراضی باشید و عدم رضایتتان را با خشونت تمام اعلام کنید و فروشنده با روی خوش از شما پذیرایی کند؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد چه واکنشی نشان می‌دهید؟ آیا با عصبانیت پیش می‌روید یا برخورد خوب فروشنده آرامتان می‌کند؟ آیا به دنبال خسارت‌گرفتن می‌روید یا اینکه مشتری همیشگی او می‌شوید؟

کافی است که برای بهبود اوضاع شبکه اجتماعی خود ساعات زیادی را صرف پاسخگویی به مشتریان کنید. به هر حال، بهتر است با روی گشاده پاسخگوی مشتریان باشید. گاه این پاسخگویی شکل کامنت‌ یا پیام‌ خصوصی را به خود می‌گیرد؛ گاه مخاطب از کارتان ایراد می‌گیرد و گاه تنها از خدمات شما تشکر می‌کند. پاسخگویی یعنی افزایش اعتماد مشتری.

خودتان را به یک نوع پست محدود نکنید

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خود را به یک نوع پست خاص محدود می‌کنند. برای مثال، آنها تصور می‌کنند که ساخت ویدئو بسیار دشوار است و ترجیح می‌دهند که از عکس‌های ساده استفاده کنند. برخی دیگر حتی اعتماد‌به‌نفس کمتری دارند و تنها عکس‌های حاوی نوشتار را پست می‌کنند.

نباید به نوع خاصی از پست محدود شوید. اعتماد‌به‌نفس خود را افزایش دهید و از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. ارتباط با مخاطب از طریق ابزارهای بسیاری ممکن می‌شود. تا وقتی که هدفتان از تولید محتوا برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب باشد انتشار هر نوع پستی آزاد است.

اگر خود را محدود به یک نوع پست خاص کنید، قطعاً حوصله مخاطب را سر خواهید برد. تلاش کنید تا کسل‌کننده نباشید. کسل‌کننده‌بودن برای صفحه‌های اجتماعی بدترین آفت است. هر روز یک برگ برنده داشته باشید. کاری کنید که هر روز مخاطبان منتظر انتشار پست‌هایتان باشند.

شاید در ابتدا تصور کنید که کار دشواری است؛ اما کافی است کمی تنوع و ابتکار عمل به خرج دهید و از انواع مختلف پست استفاده کنید. از گزینه نظرسنجی استفاده کنید و حتی از دنبال‌کنندگان بخواهید که موضوع و پست برایتان بفرستند تا با نام خودشان منتشر شود. این را بدانید که بازاریابی محتوا جز اینها نیست و نباید فقط روی فروش محصول تمرکز کرد.

از ویدئو لایو استفاده کنید

ویدئو لایو قابلیتی نسبتاً جدید است که به اینستاگرام اضافه شده. حتی مارک زاکربرگ نیز داخل صفحه فیسبوک خود نوشته که مشارکت در ویدئو‌های لایو بسیار بیشتر از ویدئو‌های معمولی است. معمولاً ویدئو لایو امکان ارتباطی کاملاً مستقیم را با مخاطبان فراهم می‌کند. حتی می‌توان جلسات پرسش‌وپاسخ، رفع اشکال و از این قبیل را به وسیله ویدئو لایو برگزار کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.