شما گم کنید ما پیدا می کنیم!

0

در دورانی که زندگی‌مان به گجت‌های دیجیتال وابسته است، گم کردن یا به سرقت رفتن این کالاها به کابوسی تلخ می‌ماند. مال‌باختگان معمولا به پلیس و دادگاه مراجعه می‌کنند تا مسیر قضایی را برای پیدا کردن کالایشان پیش بگیرند، اما به دست آوردن دوباره کالای دیجیتالی گم‌شده یا به‌سرقت‌رفته کاملا به شانس بستگی دارد و اگر اطلاعاتی از سارق در اختیار نداشته باشید مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

پیشنهاد مهدی جمشیدی برای راه‌اندازی سایت کالاهای گم‌شده بهروز فتح‌آبادی ۲۸ساله را، که کارشناس ارشد رشته معدن است و طبیعت‌گردی و جمع کردن کلکسیون سنگ از تفریحات اوست، تشویق می‌کند تا به ایده همیاب ۲۴ فکر کند. کار به‌صورت رسمی از ابتدای سال ۹۴ آغاز می‌شود. در مراسم استارتاپ ویکند نیشابور که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و ایده‌شان در میان ۵۱ ایده، ایده برتر مراسم می‌شود. این رویداد باعث می‌شود جدی‌تر به ایده فکر کنند و یک تیم برای آن تشکیل دهند.

در مرحله اول سراغ مغازه‌دارها و افرادی که کالایشان به‌سرقت‌رفته می‌روند. با تحقیقاتی که انجام می‌دهند متوجه می‌شوند فقط در سال ۹۰ روزانه حدود هزار درخواست ردیابی گوشی سرقتی به اپراتورها در سراسر کشور ارسال شده. آن‌ها با استقبال بالایی از سمت مردم و فروشندگان کالاهای دیجیتال در خصوص ردیابی کالاهای سرقت‌شده روبه‌رو می‌شوند و پی می‌برند که چنین نیازی واقعا در بین مردم وجود دارد. گام بعدی تحقیقات نزد پلیس است. بهروز فتح‌آبادی توضیح می‌دهد: «متوجه شدیم روش پلیس برای یافتن کالاهای گمشده به این صورت است که به مال‌باخته می‌گوید کالایت را از میان انبوهی از کالاهای گم‌شده پیدا کن. در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها مراکزی وجود دارد که کالاهای گم‌شده توسط پلیس به آنجا منتقل می‌شود. اگر مال‌باخته خوش‌شانس باشد می‌تواند کالای گمشده‌اش را آنجا پیدا کند.»

غیر از کمبود نیروی انسانی زبده، بهروز از تامین سرمایه و پول مورد نیاز برای ایده صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید تاکنون از جیبشان خرج کرده‌اند. به گفته وی، از اردیبهشت سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه همیاب ۲۴ کرده‌اند.

وقتی از بهروز درباره آمار سرویسشان می‌پرسیم می‌گوید: «در حال حاضر بیش از سه ماه است که سایتمان آغاز به کار کرده و در این مدت روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ بازدید از سایت انجام می‌شود و تاکنون ۷۷۰ کالای گم‌شده در همیاب ۲۴ ثبت شده است.» بهروز ادامه می‌دهد که همیاب ۲۴ تاکنون باعث شده هفت مورد کالای سرقتی یا گم‌شده به دست صاحبانشان برسد. او از این هفت مورد به‌عنوان موتور محرکه انگیزه‌بخش برای ادامه کار یاد می‌کند. او می‌گوید در حال حاضر وسعت کارشان محدود به استان خراسان است، اما امیدوارند بازارشان در سطح کشور گسترده شود.

سرویس‌دهی سایت hamyab24.com از چهار قسمت تشکیل شده است: ثبت کالای نو، ثبت کالای گم‌شده، ثبت کالای پیداشده و استعلام کالا. در بخش یک، کاربرها می‌توانند اطلاعات کالای دیجیتال جدیدی را که می‌خرند وارد کنند. این اطلاعات شامل مواردی همچون شماره سریال، نوع کالا، رنگ، شرکت سازنده و توضیحات جانبی است که به نام کاربر در سایت ثبت می‌شود. در بخش دوم سایت، کاربران اطلاعات مربوط به کالای گمشده‌شان را وارد می‌کنند و درواقع اعلام مفقودی صورت می‌گیرد. در بخش سوم سایت، کاربران می‌توانند اطلاعات مربوط به کالای پیداشده را وارد کنند. مثلا اگر کالایی در اتوبوس و مترو پیدا کنیم چگونه به دست صاحبش برسانیم؟ اگر شخصی کالایی پیدا کرد می‌تواند آن را وارد سایت کند و خودش کالا را به دست صاحبش برساند.

بخش چهارم سایت هم که استعلام کالاست و هر شخصی قبل از خرید یک کالای دیجیتال می‌تواند از سایت استعلام بگیرد تا خریدش در میان فهرست دزدی‌ها یا مفقودی‌های سایت نباشد. تمام سرویس‌های این سایت غیر از مورد دوم رایگان است. ثبت کالای گم‌شده ۸۴۰۰ تومان هزینه دارد و مال‌باخته حتی می‌تواند برای کالایش مژدگانی اعلام کند. برای حفظ امنیت کاربران هیچ‌ یک از اطلاعات کالاهای دیجیتال در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.