شرکت های فن آوری جای غول های نفتی را می گیرند

0

ژئوپولیتیک و الکترونیک:

لوازم الکترونیکی مصرفی در حال حاضر یکی از بزرگترین بازارها در جهان است. اگر چه شرکت های ایالات متحده در این زمینه پیشرو بوده است، اما ژاپن خیلی زود خودش را رساند و در دهه ۱۹۸۰ با همتای آمریکایی خود رقابت کرد. تایوان، سنگاپور و کره جنوبی نیز بعد از آن در این حوزه وارد شدند. هر یک از این کشورها از لوازم الکترونیکی مصرفی به عنوان یک سکوی پرش برای رسیدن به تولید متوسط و بالا استفاده کردند. با اینکه معمولاً این کشورها در عملیات های کاری خود از شرکت های خارجی کمک گرفتند تا از نیروی کار کم هزینه بهره ببرند، در نهایت توانایی های بومی خود را توسعه دادند.

به گزارش شنبه مگ: این روند در حال حاضر در چین رخ می دهد. بیشتر صنعت لوازم مصرفی چین یا توسط خارجی ها اداره می شوند یا تحت لیسانس فناوری خارجی هستند. اما اولویت چین ایجاد یک توانایی بومی در صنعت است تا در نهایت بتواند با بخش های لوازم الکترونیکی مصرفی خارجی رقابت کند. BYD، Xiaomi، Alibaba، Huawei، و Baidu از جمله شرکت های چینی هستند که در حال حاضر جای خود را در صحنه لوازم الکترونیکی جهانی باز می کنند. در طول سال های آینده، نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی چین در نمایشگاه هایی مانند CES نشان خواهد که شرکت های چینی در مقایسه با غول های این صنعت در آمریکا، کره جنوبی و ژاپن چقدر پیرفت کرده است.

ما نمی توانیم این احتمال را نادیده بگیریم که لوازم الکترونیکی مصرفی به قلب سیستم اقتصادی جهان پیوند خواهد خورد. به عبارت دیگر، شرکت هایی مانند Google،Facebook  یا حتی Baidu می توانند به مهم ترین کسب و کارها در زمینه ژئوپولیتیکی تبدیل شوند. برای مثال، شرکت East India از قرن ۱۷ تا قرن ۱۹ به شدت غرق در مسائل ژئوپولیتیکی شد. شرکت های تنباکو نیز همینگونه بودند. در نهایت، شرکت های راه آهن در کشورهای بزرگ از قبیل آمریکا به نیروهای منطقه ای غالب تبدیل شدند.

از زمان ظهور استاندارد نفت بیش از ۱۰۰ سال گذشته، شرکت های نفتی از نظر ژئوپولیتیکی جزء مهم ترین شرکت ها بودند. شاید حالا که تسلط نفت بر اقتصاد جهانی در حال فروکش است، شرکت های فناوری جای این غول انرژی را بگیرند. به علاوه، توسعه بلند مدت و تغییرات کلی در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی به اندازه نوآوری ها در هر یک از بخش های اقتصاد از لحاظ ژئوپولیتیکی اهمیت دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.