آنها معتقدند با انتشار و توزیع بازیهای ایرانی در بازارهای بینالمللی گیم، این رقم رشد قابل ملاحظهای خواهد داشت؛ رشدی که هم به توسعه کمی و کیفی صنعت بازی و سرگرمی کشور کمک میکند و هم موجب افزایش سود و درآمد تیمهای بازیساز و سرمایهگذاران این حوزه خواهد شد. آنچه در ادامه میخوانید گفتوگو با میثم امینی، قائم مقام شرکت نارین ایده پاسارگاد و محسن جهانبخش، مدیر شتابدهنده نارین گیمز است.
درباره ایده اولیه نارین گیمز بگویید.
امینی: نارین گیمز فرزند نارین ایده پاسارگاد است. اگر بخواهم از نارین گیمز بگویم، ابتدا باید از نارین ایده پاسارگاد شروع کنم. نارین ایده پاسارگاد یک هلدینگ است که در طرحهای متعدد و متفاوت اقتصادی سرمایهگذاری کرده است. یکی از این طرحها ترابرنت است که در زمینه حملونقل بار بینشهری فعالیت میکند. یکی دیگر از فعالیتهای اقتصادی نارین ایده پاسارگاد راهاندازی و معرفی محصولات فاخر و باکیفیت ایرانی در بازارهای جهانی است. طرح اقتصادی دیگری که بهتازگی مشغول فعالیت روی آن هستیم، بحث شتابدهی تخصصی حوزه بازی و سرگرمی است. نام شتابدهنده ما در حوزه بازی و سرگرمی نارین گیمز است.
اما چرا نارین گیمز خلق شد؟ نیاز ورود به حوزه شتابدهی بازی از آنجایی احساس شد که محصولات بسیار خوبی در کشور ما تولید میشود اما شرایط مناسبی از لحاظ فروش و درآمد ندارد. این یک واقعیت است که محصولات تولیدی حوزه بازی در کشور ما از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ بازیهایی که استاندارد و شاخصههای یک بازی خوب جهانی را دارند اما در عرصه توزیع و فروش موفق نیستند. اینکه میگویم موفقیت، منظورم دقیقا به بحث درآمد و سود حاصله از فروش برمیگردد چراکه در یک فعالیت اقتصادی عدم بازگشت سرمایه و سودآوری جز شکست معنی دیگری ندارد. بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط وارد عرصه شتابدهی بازی و سرگرمی در کشور شدیم.
[bs-quote quote=”رویکرد اصلی ما این است که بیشتر خودمان تیمهای بازیساز و بازیها را دنبال و شناسایی کنیم و با آنهایی که مستعد رشد هستند، وارد مذاکره شویم.
تاکنون نیز بیش از ۴۰۰ بازی را بررسی کردیم، اما علاوه بر بررسیهای ما ۸ تیم بازیساز خودشان درخواست جذب سرمایه را برای ما ارسال کردهاند که از این میان با ۳ تیم توافق نهایی را انجام دادهایم
” style=”style-2″ align=”left”][/bs-quote]
ما به تیمهای بازیساز کمک و شرایط موفقیت را برای آنها تسهیل میکنیم تا به شرکتهای استارتاپی موفق در حوزه بازی تبدیل شوند.
جهانبخش: دلیل دیگری که باعث ورود ما به صنعت بازی شد، عدم حضور صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر در این بخش بود. باید بگویم که متاسفانه صنعت بازی در اکوسیستم استارتاپی ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. علت این امر هم به تخصصیبودن این حوزه بازمیگردد، چراکه نحوه ارزیابی و انتخاب تیمهای بازیساز برای سرمایهگذاری سخت و دشوار است. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که ارائههای جذب سرمایه از سوی تیمهای بازیساز برای سرمایهگذارها، ارائه جذاب و اقتصادی نبوده است.
در واقع یک زبان مشترک در حوزه بازیسازی مفقود شده که ما به عنوان نارین گیمز سعی داریم همین زبان مشترک باشیم؛ زبان مشترکی که پیونددهنده سرمایهگذارها، ویسیها و همینطور بازیسازها خواهد بود. ما امیدواریم که با ایجاد این زبان مشترک ضمن جذب سرمایه برای تیمهای بازیساز، از لحاظ اقتصادی و کسب درآمد نیز کمک شایانی به صنعت بازی و سرگرمی شود.
فعالیت نارین گیمز از چه زمانی آغاز شد؟
جهانبخش: برنامهریزی و طراحی شتابدهنده نارین گیمز از حدود یکسال قبل آغاز شد اما کار اجرایی خود را از حدود ۳ماه قبل شروع کردیم.
سرمایه اولیهتان برای شروع کار چقدر بود؟
امینی: با توجه به اینکه سرمایهگذاری در حوزه بازی تقریبا نوپا و بکر است، ما باید متناسب با نیاز بازار افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دهیم، اما در حال حاضر ۲میلیارد تومان بودجه برای نارین گیمز تخصیص داده شده است تا بتوانیم حداقل روی ۵ تا ۱۰ تیم بازیساز سرمایهگذاری کنیم.
تاکنون چه مقدار از بودجه ۲میلیاردی خود را برای سرمایهگذاری روی تیمهای بازسازی صرف کردهاید؟
جهانبخش: ما با چند تیم بازیساز مذاکرات و توافقاتی را برای سرمایهگذاری انجام دادهایم که تعدادی از آنها در شرف اجراست. براساس برنامهریزیهایی که داشتهایم، بهزودی سرمایهگذاری روی ۳ تیم بازیساز نهایی و اجرا خواهد شد. همچنین با ۲ تیم دیگر مذاکرات اولیهای را داشتهایم که امیدواریم آنها نیز منجر به یک سرمایهگذاری موفق شود.
سقف سرمایهگذاری برای هر تیم بازیسازی چقدر است؟
جهانبخش: ما در بحث سرمایهگذاری سه طرح متفاوت داریم که تیمها با توجه به نیازشان امکان انتخاب هر یک از آنها را دارند. ما سه طرح سرمایهگذاری ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی داریم. سقف مبلغ سرمایهگذاری ما ۱۵۰ میلیون تومان به ازای هر بازی و بر اساس قابلیتهای آن است. برای مثال، یک تیم ممکن است ۲بازی داشته باشد که در صورت تایید هر ۲بازی مبلغ سرمایهگذاری تا ۳۰۰ میلیون افزایش مییابد. در طرح سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون تومانی مبلغ ۵۰ میلیون تومان به صورت نقدی و در اختیار تیمها و ۱۰۰ میلیون تومان خدمات تخصصی از جمله بودجه تبلیغات، فضای کار و مشاوره به تیم بازیساز داده خواهد شد.
در طرح دوم سرمایهگذاری که مبلغ آن ۱۰۰ میلیون تومان است، وجه نقد ۵۰ میلیون تومانی که در اختیار تیمها باشد، وجود ندارد و تیمها ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای فضای کار، خدمات مشاورهای و همچنین بحث تبلیغات دریافت میکنند. در طرح سوم نیز مبلغ ۵۰میلیون تومان بر مبنای خدمات مشاوره و فضای کار به تیم بازیساز اختصاص داده میشود. البته تاکنون بیشترین استقبال از طرح کامل شده که هم شامل سرمایه نقدی ۵۰ میلیون تومانی و هم شامل خدمات و مشاوره است.
نکته قابل ذکر دیگر این است که در تمامی طرحهای ما، ارائه برنامه راهبری متناسب با صنعت بازی و استفاده از شبکه شرکای تجاری نارین برای تیمها لحاظ شده و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
چرا پلتفرم نارین گیمز تنها بر بستر موبایل فعال است؟
امینی: اینکه چرا نارین گیمز موبایل را بستر فعالیت خود قرار داده، چند علت دارد. شاید مهمترین آنها این باشد که موبایل ترند اصلی و در حال پیشرفت دنیاست. دلیل دیگر اینکه بازار موبایل ایران بسیار در دسترس است اما برای سایر پلتفرمها از جمله پیسی یا کنسول عملا بازاری در ایران نداریم و متاسفانه هنوز باید نگاهمان به خارج از کشور باشد. خوشبختانه مارکتهای موبایلی در کشور ما بسیار خوب کار میکنند و یک حجم مالی خوبی در این صنعت ایجاد شده است.
از طرف دیگر عمده فعالیت بازیسازها در این حوزه اختصاص به بازیهای موبایلی دارد. از همه اینها که بگذریم تیم ما تجربه کافی و دانش لازم را برای کار در بستر موبایل داشت. این شد که تصمیم گرفتیم روی پلتفرم موبایل کار کنیم.
حجم مالی بازیهای موبایلی در ایران به چه میزان است؟
جهانبخش: طبق آخرین بررسیهای ما حجم مالی صنعت بازی در سال جاری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که این رقم تنها مربوط به بخش بازیهای موبایلی است و نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد رشد داشته است. ما در سال ۹۶ رشد ۱۰۰درصدی را در حوزه بازیهای موبایلی داشتیم. هر چند که این رشد در یکی دو سال اخیر کمتر شده اما رشد۶۰ درصدی این صنعت در سال جاری بسیار امیدوارکننده بود.
نارین از بازار گیم ایران چه سهمی را برای خود در نظر گرفته است؟
جهانبخش: در بحث سهم داشتن از بازار بازیهای موبایلی در ایران، ما بیشتر از اینکه به دنبال افزایش سهم خود از بازار باشیم به دنبال این هستیم که صنعت بازی به طور کلی از لحاظ حجم و گردش مالی گسترش یابد؛ چراکه این صنعت از ظرفیت رشد بالایی برخوردار است. طبیعتا هر چقدر بازار بازیهای موبایلی و حجم مالی آن گسترش یابد، سهم نارین گیمز نیز از این بازار افزایش خواهد یافت. ما دوست داریم هم سرمایهگذار و هم رقبای بیشتری وارد این بازار بشوند چراکه باعث رونق و پیشرفت این صنعت خواهد شد و حجم مالی این بازار را بیشتر خواهند کرد.
اهداف نارین گیمز از ورود به حوزه بازیهای موبایلی چیست؟
امینی: هدف اصلی ما این بود که نگاه تیمهای بازیسازی در ایران را نسبت به مباحث مالی و پولسازی ارتقا دهیم. تیمها اکثرا جوان و کوچک هستند. آنها نگاه کامل و درستی از اقتصاد و تجارت ندارند و صرفا در بخش فنی و توسعهدهندگی فعال و حرفهای هستند اما نگاه مارکتینگی به کار ندارند. پس از این جهت ورود به این بازار اهمیت دارد چراکه باید تفکرات درست مالی به این حوزه تزریق شود.
موضوع بعدی این است که شتابدهنده نارین گیمز تمام تلاش خودش را به کار بسته تا با افراد کلیدی و مهم این صنعت و فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران ارتباط برقرار کند تا بتواند از این مسیر به رشد صنعت بازی و رشد تیمهای بازیساز کمک کند. ما بسیار جدی و محکم به دنبال برطرفکردن این خلأ در صنعت بازی موبایلی ایران هستیم چراکه میدانیم نارین گیمز با تجربه و تواناییهایی که دارد میتواند این فاصله و خلأ را پر کند.
معرفی تیم و تجربیات اجرایی؟
جهانبخش: در بحث شتابدهی ما نیازی به تیم خیلی بزرگ نداریم. تیم مدیریتی شتابدهنده ما از آقایان امینی، تسخیری و جعفری به همراه بنده تشکیل شده است که خوشبختانه همگی تجربیات ارزشمندی در حوزه بازیهای موبایلی دارند. سالیان سال در این حوزه کار کردهایم و به موفقیت های خوبی هم دست یافتیم. از جمله موفقیتهای ما بازی کلشآفزامبی است که توانسته هم درآمد خوبی ایجاد کند هم از بازیهای خوب این صنعت به حساب میآید.
در تیم اجرایی هم ۴ نفر از افراد ما کار رصد دقیق صنعت و پایش را انجام میدهند و همچنین مسئولیت رسانهای تیم را برعهده دارند. آنها ارتباط خوبی با بازیسازها دارند. همچنین طرحهایی که ارسال میشوند را بررسی و خود تیمها را آنالیز میکنند. به طور کلی فرآیند آمادهسازی تیمها برای سرمایهگذاری توسط تیم اجرایی انجام میشود.
در ۳ماه گذشته که نارین گیمز راهاندازی شده، چه تعداد طرح برای شما ارسال شده است؟
جهانبخش: رویکرد اصلی ما این است که بیشتر خودمان تیمهای بازیساز و بازیها را دنبال و شناسایی کنیم و با آنهایی که مستعد رشد هستند، وارد مذاکره شویم. تاکنون نیز بیش از ۴۰۰ بازی را بررسی کردیم، اما علاوه بر بررسیهای ما ۸ تیم بازیساز خودشان درخواست جذب سرمایه را برای ما ارسال کردهاند که از این میان با ۳ تیم توافق نهایی را انجام دادهایم.
امینی: البته باید به این نکته اشاره شود که ما هنوز هیچ برنامه تبلیغاتی برای معرفی کار خود و نارین گیمز نداشتهایم و همین تیمها نیز خودشان به سراغ ما آمدند.
سطح کیفی بازیهایی که بررسی کردید و همچنین کیفیت تیمهایی که برای جذب سرمایه درخواست ارسال کردند، چطور بود؟
جهانبخش: ابتدا باید بگویم جای امیدواری بسیاری برای افزایش کیفیت بازی موبایلی در کشور ما وجود دارد. اما نیازمند این هستیم که به خصوص در بحثهای درآمدزایی بیشتر کار کنیم، چون تیمهای ایرانی به لحاظ سمعی و بصری و کیفیت خوب هستند اما در بخش درآمدزایی ضعف بسیاری وجود دارد. واضح است که یک پتانسیل بسیار بزرگ کشف نشده وجود دارد اما تا همین جای کار هم از بررسی تیمها و بازیها راضی هستیم.
آیا امکان ورود بازیهای موبایلی ایرانی به بازار جهانی وجود دارد؟
امینی: ما در نارین موضوع انتشار بازیها را در بازارهای بینالملل به صورت تخصصی دنبال میکنیم. هدفگذاری ما در شتابدهنده به این شکل است که با کشف بازیهای مستعد به آنها کمک کنیم به استانداردهای جهانی برسند. پس از آن میتوانیم برای ورود به بازارهای جهانی برنامهریزی کنیم. هدف و نقش ما تسهیلگری در این فرایند است. تیم ما علاوه بر اینکه یک بازی را به ظرفیت رقابت جهانی میرساند، با ارتباطهایی که با توزیعکنندگان بینالمللی ایجاد کرده است، بازی را برای ورود و پخش در بازار بینالملل هم آماده میکند. ما این توانایی را داریم که یک بازی خوب ایرانی را از مرحله نخست تا پخش جهانی حمایت و همراهی کنیم.
از چشمانداز نارین گیمز بگویید، چه افقی را برای خود ترسیم کردهاید؟
امینی: ما در برنامههای چشمانداز خود چهار موضوع را مدنظر داریم؛ موضوع اول تامین محصولات باکیفیت و فاخر ایرانی است که قابلیت درآمدزایی آن مشخص باشد و بتوانیم آنها را به یک فروش بالا رسانیم.
موضوع دوم ساخت تیمهای مستعد و آیندهدار است. ما با کشف افراد مستعد روی آنها سرمایهگذاری میکنیم.
موضوع دیگر این است که ما میخواهیم محل تامین، تولید و انتشار بازیهای باکیفیت ایرانی در عرصههای بینالمللی باشیم.
و در نهایت اینکه ما به دنبال ایجاد شرایط رقابت برای تیمهای ایرانی در بازارهای خارجی هستیم.
آیا فراخوان جذب سرمایه برای تیمهای بازیساز وجود دارد؟
جهانبخش: ما بهزودی یک فراخوان عمومی خواهیم داشت که در همه رسانههای معتبر صنعت و اکوسیستم استارتاپی منتشر خواهد شد. بر اساس این فراخوان کسانی که خواهان جذب سرمایه هستند، باید از طریق وبسایت ما به نشانی
naringames.com فرم خود را پر کنند. پس از تکمیل و ارسال فرم، کارشناسان ما با متقاضیان تماس خواهند گرفت.
آیا تنها تیمهای بازیساز تهرانی امکان ارسال درخواست جذب سرمایه را دارند یا این شرایط برای همه تیمها در تمام استانهای کشور فراهم است؟
جهانبخش: ما تیمها را از تمام کشور پذیرش میکنیم. ما این ظرفیت را داریم که بسیاری از امکانات و خدمات خود را به صورت آنلاین به تیمها ارائه دهیم به همین خاطر پذیرش ما محدود به تهران نیست.
فرایند جذب یک تیم در نارین گیمز به چه شکل است؟
جهانبخش: فرایند جذب یک تیم در نارین گیمز پس از گذراندن چند مرحله که در وبسایت نارین گیمز نیز اعلام شده، امکانپذیر است.
در مرحله اول تیمها و متقاضیان با مراجعه به سایت نارین گیمز باید فرم درخواست را کامل و اطلاعات خود را ثبت کنند. در مرحله دوم درخواستها توسط کارشناسان نارین گیمز بررسی و با تیمهای منتخب تماس گرفته میشود که در نهایت منجر به یک جلسه حضوری خواهد شد. در جلسه حضوری اطلاعات تکمیلی از تیمها گرفته میشود و متقابلا ارزشهای نارین گیمز برای آنها تشریح خواهد شد. ما اطلاعات یک بازی را براساس ۳۰ تا ۳۵ شاخص حرفهای بررسی میکنیم. در مرحله چهارم از تیمهای مورد تایید دعوت میشود که برنامهها، اهداف و چشماندازهای خودشان را در یک جلسه ارائه حضوری برای کمیته سرمایهگذاری شرح دهند و سرمایه مورد نیازشان را اعلام کنند. در نهایت و در صورت تایید و موافقت طرفین، قراردادی میان نارین گیمز و تیم بازیساز منعقد و سرمایهگذاری روی آنها آغاز خواهد شد.
آیا رقیبی جدی در این حوزه دارید؟
خوشبختانه مجموعههایی هستند که در حوزه گیم سرمایهگذاری کردهاند اما تعداد آنها خیلی کم است. ما مشتاق ورود سرمایهگذاران بیشتر به این حوزه هستیم چراکه وجود رقیب در این حوزه را مفید میدانیم و از حضور بیشتر آنها استقبال میکنیم. اما در حال حاضر دو مجموعه هستند که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت میکنند و ما نیز به صورت تخصصی روی پلتفرم موبایل فعالیت داریم.
باید به این مطلب اشاره کنم که بررسیهای کافهبازار به عنوان مارکت اصلی اندروید ایران نشان میدهد بیشتر جستوجوهای کاربران در حوزه بازی است تا اپلیکیشن. اپلیکیشنها با وجود تعداد بالای سرمایهگذارانشان ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارند اما در حوزه بازی و سرگرمی بازار بزرگی با حجم مالی بالا وجود دارد که بالقوه مانده و سرمایهگذارها به آن ورود نکردهاند.
آیا نارین گیمز این قابلیت را دارد که با سایر سرمایهگذارها همکاری داشته باشد؟ اگر سرمایهگذاری خواهان مشارکت با شما باشد، این امکان وجود دارد؟
جهانبخش: ما نسبت به موضوع مشارکت نگاه خیلی بازی داریم و فکر میکنیم ارزش اصلی ما صرفا پول نیست بلکه آورده اصلی ما تجربه و دانش و تخصصی است که در این حوزه داریم، چراکه میتوانیم یک بازی خوب و آیندهدار را از یک بازی معمولی تشخیص دهیم و انتخاب کنیم. برای همین این رویکرد را داریم که اگر مجموعههایی باشند که بتوانند سرمایه نقدی بیاورند، ما نیز با استفاده از دانش و برند خود، سرمایهها را به بهترین نحو مدیریت خواهیم کرد. طبیعتا با افزایش سرمایه از تیمهای بیشتری حمایت خواهد شد که این به نوبه خود به رشد و ارتقای صنعت بازیسازی کمک خواهد کرد.
امینی: البته باید به این نکته اشاره کنم که ما با وجود احترامی که برای سرمایهگذارهای سنتی قائل هستیم، اما به دنبال سرمایهگذارهای سنتی نیستیم. ما از اسمارتمانیها و سرمایهگذاران داخل اکوسیستم استقبال میکنیم چراکه صرف داشتن پول از طرف یک سرمایهگذار کافی نیست. ما به سرمایهگذارانی نیاز داریم که صنعت و اکوسیستم استارتاپی را بشناسند و یک ارزش افزودهای به همراه داشته باشند. با سرمایهگذاران داخل اکوسیستم سرعت پیشرفت صنعت بازی بیشتر خواهد بود.
چرا یک تیم بازیساز باید نارین گیمز را برای رشد و ارتقای خود انتخاب کند؟
امینی: مزایای نارینگیمز در ۴ دسته قرار میگیرد؛ رشد کسبوکار، سرمایهگذاری، مشاوره و فضای کاری پویا.
رشد کسبوکار: برنامه اصلی نارین گیمز کمک به تیمهای بازیساز در جهت رشد کسبوکار آنهاست. تیمها باید به بازیسازی به عنوان یک حرفه و با شاخص درآمدزایی و محوریت کسب سود توجه کنند. اعتقاد ما این است که یک کمپانی حتما باید سودده باشد و همین موضوع است که باعث رشد آن میشود.
سرمایهگذاری: موضوع بعدی بحث سرمایهگذاری است. ما نهتنها در مرحله اولیه روی تیمها سرمایهگذاری خواهیم کرد بلکه پس از رشد یک تیم در مراحل بعدی نیز این سرمایهگذاری را ادامه خواهیم داد و یا به جذب سرمایهگذار جدید کمک خواهیم کرد.
مشاوره: ما در نارین سعی کردیم یک شبکه قدرتمند از بهترین مشاوران و منتورهای داخلی و خارجی را گردآوری کنیم. ما با بهرهگیری از افراد موفق صنعت بازی و همچنین اکوسیستم استارتاپی، قصد داریم تا بهترین مشاوره را به تیمهایمان ارائه کنیم.
فضای کار اشتراکی: ما در تلاشیم که فضای کاری پویا متشکل از تعدادی از تیمهای قدرتمند و با دانش صنعت گیم، ایجاد کنیم. حضور در این فضا میتواند برای تیمهای جوان بسیار کمککننده باشد. ما امکان حضور در بهترین فضای کار اشتراکی را برای آنها فراهم میکنیم.
امینی: صحبت پایانی من با تیمهای بازیسازی جوان است. از آنها میخواهم نارین را بشناسند و بدانند در چه زمینهای در حال فعالیت است. ما در نارین روی تیمها سرمایهگذاری میکنیم اما ارزشهای محوری ما فراتر از پول است چراکه دانش و تجربه اهمیت بیشتری دارد و صرف سرمایهگذاری موجب رشد و ترقی نخواهد شد.
جهانبخش: ما در شتابدهنده نارین گیمز سعی داریم در یک برنامه ۶ ماهه به تیمها کمک کنیم تا خودشان بتوانند کارهای اجرایی از جمله مارکتینگ یا ارائه محصول را برای سرمایهگذارها داشته باشند. این یک تفاوت جدی ما با توزیعکنندگان این حوزه است.