شاخ‌وشانه‌کشیدن تنسنت برای اپل و گوگل

0

در مجموعه‌ای از ساختمان‌های بازسازی‌شده در محدوده مائو در گوانژو، توسعه‌دهندگان برترین اپلیکیشن‌پیام‌رسانی چین، وی‌چت، در حال طراحی مجدد بخش‌های مهم محصول خود هستند تا بازوهای مهم خود را تقریبا‌در تمام جنبه‌های زندگی مردم چین بگسترانند.

حدود ۱۵ هزار توسعه‌دهنده وظیفه دارند از طریق مینی‌اپلیکیشن‌های جدید در وی‌چت که مانند اپلیکیشن‌های موجود در سیستم عامل آی‌او‌اس اپل و اندروید گوگل کار می‌کنند اما از نظر داده‌ای تراکم کمتری دارند، مشارکت کاربر را افزایش دهند.

وی‌چت که به هلدینگ تنسنت تعلق دارد، می‌گوید این یک چالش مستقیم برای پلت‌فرم‌های غالب همراه نیست، اما برخی‌ تحلیلگران و توسعه‌دهندگان می‌گویند این کسب‌و‌کار جدید می‌تواند از اکوسیستم‌های اپلیکیشن آی‌او‌‌اس و اندروید پیشی بگیرد.

سو نینگ، استاد سیستم‌های اطلاعات در دانشکده بازرگانی ایوی در کانادا، می‌گوید: «در طولانی‌مدت، رابطه بین اکوسیستم‌های تنسنت و اپل یک رابطه همزیستی و رقابتی خواهد بود؛ رقابت شدید در برخی‌ مناطق و بازه‌های زمانی، همراه با همکاری با سایرین.»

با بیش از ۹۳۸ میلیون کاربر، وی‌چت در حال حاضر یک فروشگاه یکجا برای هر چیزی است؛ از مطالعه اخبار و رزرو تاکسی گرفته تا سفارش غذای بیرون‌بر و پرداخت. نیمی از کاربران بیش از ۹۰ دقیقه در روز از این اپلیکیشن گفت‌وگو استفاده می‌کنند. تصمیم وی‌چت برای ارائه مینی‌اپلیکیشن‌ها زمانی گرفته شده که گوگل اپلیکیشن‌های فوری اندرویدی خود را که به دانلود نیاز ندارند و در برخی دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترس هستند، راه‌اندازی کرد.  لئون دو، هم‌بنیانگذار Beansmile واقع در گوانژو، یک مشاور دیجیتال که اپلیکیشن‌ و وب‌سایت ایجاد می‌کند، می‌گوید: «یک روند بسیار قوی در چین این است که تقاضا برای اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس و اندروید رو به کاهش است، در حالی‌که تقاضا برای برنامه‌هایی که در وی‌چت تولید می‌شوند، در حال افزایش است.» تنسنت با کمک خدمات مربوط به پرداخت و تبلیغات وی‌چت به بالاترین رشد از لحاظ سود در سه سال رسیده است.  در حالی‌که تنسنت داده‌هایی را درباره تعداد مینی‌اپلیکیشن‌ها ارائه نداده، اما دانگ زو، مدیر شرکت داده بازار Analysys می‌گوید مصاحبات او با کسب‌و‌کارها نشان می‌دهد که میزان پذیرش تا‌کنون مناسب بوده است.

به گفته زو، از مینی‌اپلیکیشن‌ها برای سناریوهای آفلاین با فرکانس پایین مانند پرداخت‌ هزینه‌ها، پارکینگ‌ و استعلام مشتریان استفاده می‌شود. نیازهای اصلی کاربران مانند سرگرمی و تجارت الکترونیک هنوز با اپلیکیشن‌ها رفع می‌شوند. توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌گویند مینی‌اپلیکیشن‌ها که به زبان برنامه‌نویسی وی‌چت ساخته می‌شوند، حجم داده کمتری دارند و آسان‌تر تولید می‌شوند.

برای مثال، کاربران می‌توانند یک برنامه را روی حساب وی‌چت رسمی یک رستوران کلیک کنند تا غذا سفارش دهند، سپس غذا روی میز بیاید و مبلغ آن را پرداخت کنند. تمام این مراحل با یک اپلیکیشن انجام می‌شود.

به علاوه وی‌چت یک بخش جدید تاسیس کرده ‌که به جست‌وجوی آنلاین اختصاص دارد و یک جعبه موتور جست‌وجوی بتا دارد که هدف آن رقابت با بایدو است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.